Managed hosting door True

Meer 'ICT-onbekwamen' binnen bedrijven

 

Nederland scoort binnen de EU goed met ict-toepassingen, maar het aantal werknemers dat zich geen raad weet met deze toepassingen is de afgelopen jaren wel gestegen. Dit blijkt uit Trendrapport Vraag naar Arbeid 2006.

Het aantal ‘ict-onbekwamen' binnen een bedrijf was in 2003 gemiddeld 6,5 procent, maar steeg vorig jaar naar 7,2 procent. Uitschieters zijn net als in de vorige meting de sectoren onderwijs en zorg en welzijn, waar in 2006 respectievelijk 12,9 en 14,2 procent van het personeel over te weinig ict-vaardigheden beschikt. "Dat kan variëren in werkzaamheden op het niveau van tekstverwerking tot het hogere programmeerwerk en systeemonderhoud", aldus onderzoeker Marcel Kerkhofs, die vermoedt dat vooral oudere werknemers de ontwikkelingen niet meer kunnen bijbenen. "Wie altijd met een typemachine gewerkt heeft, pikt sommige nieuwe ontwikkelingen niet op", legt hij uit.

Bij het melden van de stijging in het aantal ‘ict-onbekwamen' moet wel een kanttekening geplaatst worden, want volgens het Trendrapport heeft de stijging ‘wellicht te maken met een aanscherping van de vereiste vaardigheden'. Wat voor vaardigheden dat precies zijn, weet Kerkhofs niet. "Daar hebben we niet specifiek op doorgevraagd."

Wel bekend is dat organisaties die ict hoog in het vaandel hebben staan, gemiddeld scoren: binnen die bedrijven weet 6,8 procent van de werknemers slecht raad met ict. "Blijkbaar selecteren organisaties die ict zeer belangrijk vinden hun werknemers op voldoende ict-vaardigheden, of investeren succesvol in scholing op dit gebied", aldus de onderzoekers.

Hoewel sommige bedrijven het gebrek aan ict-kennis dus weten tegen te gaan, hebben alleen de overheid, de zakelijke dienstverlening en de bouwnijverheid écht succes gehad. Volgens het Trendrapport zagen alleen deze sectoren vorig jaar het aantal ‘ict-onbekwamen'maar licht toenemen ten opzichte van drie jaar geleden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1933272). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

En aan dit onderzoek heb ik meebetaald, als belastingplichtige?
Ik hoop dat Marcel een stagiaire is en niet een promovendus.
Kan ik er nog mee leven ...

'Wie altijd met een typemachine heeft gewerkt ...'
Moet je om die conclusie te kunnen trekken een onderzoek doen?!
Ik weet nog een leuk item over een paard en wagen ...

En als het spannend wordt: ' ... wellicht te maken met een aanscherping van de vereiste vaardigheden ...' (sic),
dan is meneer niet thuis: 'welke dat zijn weten we niet precies want daar hebben we niet op doorgevraagd.'

En maar gooien met percentages, 6,8; 7,2 ... 'licht toenemen ten op zichte van drie jaar geleden ...'
Wat zit ik te lezen?! En waarom copien jullie dit?! Heleen? Ben je ook een stagiaire?
Dit is zo'n artikel ... te triest voor woorden en op basis van een onderzoek dat het papier niet waard is waarop het staat.
Als het al op papier staat.
OK, ik ben kritisch, maar van Computable verwacht ik iets meer dan letterlijk alleen maar 'McDonald's leesvoer'. Punt. Kort lontje is gedoofd.
Ik ben het kwijt, nou jullie.
Je mag het plaatsen, mag het ook weglaten. De kritiek blijft.

Gelukkig moet iedere Hollander EERST een rijbewijs halen, alvorens hij,zij de weg op mag.. En dit geld voor iets tastbaars en simpel als een auto-mobiel.

Echter zijn er hele bedrijfstakken en ict-afdelingen die hun eindgebruikers verzuipen in de "meest geavanceerde applicaties" zonder bijbehorende opleidingen!
Dit geld ook voor de opleidingen van de ICT-medewerkers zelf in het gemiddelde bedrijfsleven. We willen dit en zoek het zelf maar uit hoe je aan de benodige kennis komt. Opleidingen naaah das te duur ;-)

Gek he, dat helpdeskers zo snel opbranden in die gebieden?
Ze kunnen het gewoon niet voorwerken, dichten dat immer groter wordende kennisgat ;-)

Misschien kan hier eens een ITIL of PRINCE knowlegde business modelletje voor ontwikkeld worden, dat bij de implementatie van een project ervoor zorgt dat niet alleen de ICT-afdeling ge-upgrade wordt, maar dat het project pas geslaagd is als ALLE gebruikers een 10 scoren op de enduser-usability scale.

Wedden dat die enterprise-wide applicaties ineens een heel stuk eenvoudiger en fool-proof gemaakt kunnen worden. Dat scheelt dan ook weer op de TCO van de applicatie

"Applicatie_complexiteit is ook een vorm van medewerkers-discriminatie"
"Keep It Stupid Simple"

"Wel bekend is dat organisaties die ict hoog in het vaandel hebben staan, gemiddeld scoren: binnen die bedrijven weet 6,8 procent van de werknemers slecht raad met ict."

Net zo bekend zou moeten zijn, dat de oorzaak niet ligt bij het personeel (alleen), maar voornamelijk bij de snelle ontwikkeling binnen de ict-organisatie. Hoe innoverender en dynamischer de organisatie is, hoe minder het personeel de ontwikkeling "bij kan houden". Bovendien investeren de organisaties veel meer in research, development, synergie en marktverbreding dan in adequate opleiding en training van het personeel. Ziedaar mijns inziens de crux in ict-land.

De pc is een stuk gereedschap die je bij het uitvoeren van je beroep gebruikt. Als een secretaresse niet om kan gaan met haar pc, moet ze gaan studeren. Simpel.
Een timmerman die niet weet hoe een moderne schuurmachine werkt, heeft binnen no-time geen werk meer. Als een werknemer niet weet hoe zijn pc werkt, moeten anderen dat maar oplossen....onzin. Het is de verantwoordelijkheid van de werknemer dat hij bekwaam is op zijn werkterrein en als dat inhoud dat hij moet leren hoe zijn gereedschap (PC) werkt, dan hoort dat erbij. Anders ga je maar vakken vullen ofzo....
Zelfs een lopendebandmedewerker moet steeds nieuwe procedures leren, waarom een kantoormedewerker niet?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×