Managed hosting door True

Managers hebben weinig vertrouwen in telewerkers

 

Managers zijn nog altijd terughoudend bij het organiseren van mobiele- en thuiswerkmogelijkheden voor werknemers. De belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan vertrouwen in medewerkers.

Dit blijkt uit onderzoek van Mitel, leverancier van oplossingen op het gebied van ip-telefonie, onder tweehonderd managers van bedrijven in Groot-Brittannië. Bijna de helft (42 procent) van de ondervraagde managers geeft aan dat zij medewerkers niet laten telewerken, omdat ze niet kunnen zien of de medewerker aan het werk is.

Bijna 30 procent van de managers denkt dat het personeel dat op afstand werkt kortere dagen maakt. Verder denkt 14 procent dat telewerkers minder hard werken. 30 procent van de managers is daarom geneigd minder snel telewerkers te promoveren dan werknemers die wel fysiek aanwezig zijn.

Slechts een kwart van de bedrijven met minder dan honderd werknemers biedt de mogelijkheid tot telewerken. Bij bedrijven van meer dan honderd werknemer ligt dit op 70 procent.

Redenen om werknemers wel thuis te laten werken zijn het regelen van een flexibele werkomgeving (27 procent), verbeteren van de klantenservice (28 procent) en de mogelijkheid om meer te halen uit de bestaande technologie-investeringen (27 procent).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1673881). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Huidige managers hebben nauwelijks contact met de medewerkers en willen daarom liever dat de medewerker aanwezig is op het werk, in de hoop dat het dan wel goed zal zijn.
Ze hebben weinig vertrouwen in de medewerker omdat ze hem niet kennen en ook weinig verstand hebben van wat die medewerker eigenlijk doet. Als medewerker vraag ik me af wat nu eigenlijk de functie is van die manager. Hij schuift alleen maar mailtjes door, weliswaar 1 week te laat. Opdrachten voor de medewerker worden door de afd. inzetmanagement gemaild naar de manager; die mailt alle in de leegloop zittende medewerkers de opdracht en de medewerker moet dan zelf bepalen of het iets is wat bij zijn capaciteiten past. Het bedrijf zou geld en ergernis besparen deze laag van managers te schrapen en meer vertrouwen in de medewerkers te hebben. Verder zit er een grote muur tussen het topmanagement en de managersuitvoering. Alles wat het topmanagement bedenkt sterft een voortijdige dood bij deze muur en bereikt nooit het uitvoerende niveau. Het enige waarop ik de eigen manager betrap is het uitvoeren van kinderachtige doelstellingen en beoordelingsgesprekken. Dit houdt in dat je weer onnozele certificaten moet halen en een percentage facturabiliteit. Vervolgens snappen ze niet dat de medewerkers weinig behoefte hebben aan monologen tijdens werkoverleg na werktijd. Om weer wat leven in de brouwerij te brengen worden dan stompzinnige activiteiten en feestjes georganiseerd om elkaar beter te leren kennen en weer te leren samenwerken. Sodeju, wanneer voelt het topmanagement zich weer eens ergens verantwoordelijk voor? Ze hebben te lang naar Balkenende en Zalm zitten luisteren en het afschuiven van verantwoordelijkheid naar een level gebracht, waar het niet meer gedragen kan worden. Alsof ik de verantwoordelijkheid van mijn huishouden afschuif op mijn goudvissen. Dagelijks heb ik motiveringsgesprekken met mijn goudvissen en ze reageren zeer instemmig en juichen me toe met Bob Bob Bob. Ik denk dat ze me begrijpen en voortaan zorgen dat mijn huis weer spik en span schoon is. Ik weet in ieder geval dat ze altijd aanwezig zullen zijn.

Volgens mijn beperkte wiskundige inzichten zou je het tegendeel met evenveel zekerheid kunnen presenteren.
Voorbeeld: u stelt dat er sprake is van weinig vertrouwen, en concludeert dat uit o.a. de volgende uitkomst:
"Bijna 30 procent van de managers denkt dat het personeel dat op afstand werkt kortere dagen maakt. Verder denkt 14 procent dat telewerkers minder hard werken. "
Daaruit concludeer ik dat er een zeer ruime meerderheid van managers wel degelijk vertrouwen heeft, en vindt dat telewerkers hard werken!
Wat doe ik fout?
Of rekent u zo slecht?

Nou die beperkte wiskundige inzichten zal ik maar in midden laten, maar het artikel stelt namelijk dat: "bijna de helft (42 procent) van de ondervraagde managers geeft aan dat zij medewerkers niet laten telewerken, omdat ze niet kunnen zien of de medewerker aan het werk is." Conclusie mag dus zijn dat bijna de helft van de managers dus geen vertrouwen heeft in de productiviteit van een telewerker. Het feit dat de overige 52% buiten beschouwing wordt gelaten hoeft niet automatisch te betekenen dat 52% wel een positief beeld melden, er kunnen ook geen meningen zijn gegeven, dat wordt tenslotte niet vermeld. Maar een item vanuit een negatieve invalshoek benaderen levert nu éénmaal meer response op, en in dit geval is het verschil dus niet groot en zeker geen 30 / 70%.

Dit is typisch een voorbeeld van Britse management stijl - ik weet zeker, daar ik in de afgelopen 2 jaar zowel een Duitse als een Britse manager gehad heb en een bijna permanente thuiswerker ben, dat als je hetzelfde onderzoek in Duitsland houdt, dat dan de uitkomst heel anders zou zijn.

De Britse management mentaliteit lijkt nog steeds te zijn : "verlies ze niet uit het oog want ze zijn niet te vertrouwen" - naar de medewerkers toe - helaas is de werkcultuur (tijdens lunchtijd naar de Pub en dan rustig een paar bier achterover slaan is "heel normaal" in de UK) daar dan ook zo dat deze management mentaliteit in de hand gewerkt wordt. Bottom line is dat ik, als Nederlandse fervente thuiswerker voor diverse buitenlandse managers, van mening ben dat dit onderzoek meer zegt over de werkcultuur en management cultuur in een bepaald land dan dat het zaken over de voors en tegens van thuiswerken zelf aan het voetlicht brengt.
Ik ben het ook volledig eens met de reactie van Jaap Duhu - mijn huidige (Britse) Manager lijkt zich weinig in mijn persoon te interesseren (en ze is nog wel een vrouw, "volgens geleerden" zou dat juist uit moeten maken) ; mijn Duitse manager toonde WEL persoonlijke interessen en mijn vertrouwensband met hem was (en is) dus ook veel beter, zonder dat dit mijn werktijden tijdens de wisseling van manager beinvloed heeft overigens - ik verander binnenkort van werkgever - drie keer raden voor welke manager ik nog WEL wat moeite doe om even persoonlijk afscheid te nemen ?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×