Managed hosting door True

Groei ICT-sector vertraagt, maar blijft hoog

De groei in de ICT-sector vertraagt, maar blijft toch nog vrij hoog vergeleken met de rest van de economie. Het Centraal Planbureau (CPB) raamt dat de groei dit jaar afneemt naar bijna 10 procent. Vorig jaar bedroeg de toename nog 13,3 procent. In 2002 is sprake van een verdere vertraging. Voor dat jaar wordt een groei van ruim 7 procent verwacht.

Dit blijkt uit het Centraal Economisch Plan 2001, het spoorboekje van de economie. Het CPB noemt de ICT-sector een belangrijk fundament onder de groei van de Nederlandse economie.
Bij de ICT-diensten kan het expansietempo van de computerservice-bedrijven wel hoog blijven ondanks enige conjuncturele tegenwind. De sector zet zich dit jaar over de millenniumdip heen, zo verwacht het CPB. Bovendien stimuleren de komende euroconversie, e-business-projecten en investeringen in de telecomsector de vraag. Het CPB berekent de reële omzetgroei voor de servicebedrijven op 9,25 procent dit jaar. Vorig jaar bedroeg de groei 8,9 procent. Voor 2002 wordt een toename van 8 procent geraamd, een lichte vertraging dus.
De sterke groei van de ICT-sector als totaliteit in de afgelopen jaren valt vrijwel volledig te verklaren uit de sterke opkomst van de mobiele telefonie en internetgebruik. Verdere groei is zeker mogelijk de komende jaren. Enkele Scandinavische landen laten immers nog hogere penetratieniveaus voor mobiele telefoons en internet zien. Maar het is niet waarschijnlijk dat de groei zich in hetzelfde tempo zal voordoen als in het recente verleden. In de tweede helft van vorig jaar is de groei in de mobiele telefonie voor het eerst licht afgenomen.
Voor het aantal internetaansluitingen wordt de omslag in de loop van dit jaar verwacht, zodat ook hier de groei op korte termijn zal gaan afnemen. Naast de penetratiegraad is ook het verwachte verbruik per aansluiting van belang voor de verdere groei van de ICT-sector. Voor mobiele telefonie mag worden uitgegaan van een lichte daling van het aantal belminuten per gebruiker voor de komende jaren. Het overgrote deel van de nieuwe klanten kiest momenteel voorprepaid. Deze groep blijkt gemiddeld minder te bellen dan klanten met een vast abonnement.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.