Netmining, de Leuvense ontwikkelaar van software voor e-business, heeft HitsIntoLeads gelanceerd, software die gegevens over b2b/sitebezoekers verzamelt.
De toepassing verwerkt die informatie tevens tot bruikbare gegevens voor commerciële actie. Compaq heeft de proefversie van HitsIntoLeads al met succes ingezet.
Volgens ceo Maarten van Laere verzamelt het programma gegevens die feitelijk al beschikbaar zijn, maar onbenut bleven. "Informatie over de bezoekers van de bedrijfswebsite wordt vaak niet verzameld of gebruikt, hoewel veel nieuwe en geïnteresseerde klanten de website gebruiken als informatie- en interactieplatform."
De informatie uit HitsIntoLeads is bovendien te koppelen aan de CRM-gegevens (Customer Relationship Management) die het bedrijf reeds verzamelde – via persoonlijk contact, telefoon, fax of email – om op die manier de CRM-databank te verbeteren.
"Compaq gebruikte het programma acht maanden op verschillende Europese websites en 30 procent van de via het web verzamelde informatie over nieuwe en bestaande klanten was tot dan toe onbekend bij Compaq. Aan 70 procent van de nieuw ontdekte klanten zag Compaq kans iets te verkopen."
Het programma registreert iedere bezoeker en kent hem een unieke identificatiecode toe. Wanneer de bezoeker ook zijn bedrijfsgegevens achterlaat (bijvoorbeeld via een on-line formulier) treedt de kwalificatiemodule in werking: de bezoeker wordt ondergebracht in een segment met een bepaald profiel dat aangeeft hoe interessant de klant is.