Hoewel de bomen in de internetsector niet meer tot in de hemel reiken, neemt de winstgevendheid van individuele Europese internetbedrijven toe.
Dat blijkt uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC) onder het management van 150 Europese internetbedrijven. Over het laatste kwartaal van 2000 was 38 procent van de Europese internetondernemers winstgevend. In het kwartaal ervoor bedroeg dat percentage nog ‘slechts’ 28.
PwC bespeurt een gestage trend naar meer volwassenheid in de sector, waarbij de kloof tussen de sterke en zwakke internetbroeders groeit. De ondernemingen die zich hebben genesteld in het bovenste gedeelte van de ranglijst zijn gemiddeld winstgevender. Daarnaast groeit de omzet van deze bedrijven sneller en besteden ze op een effectievere wijze hun marketinggeld. De bedrijven die onderaan de lijst bungelen kampen daarentegen met een overschot aan uitgaven en boeken mede daardoor een geringere omzetgroei.
PwC constateert dat in toenemende mate het kaf van het koren wordt gescheiden en dat er uiteindelijk een aantal sterke Europese internetondernemingen zullen overblijven, tegenover even zovele mislukkingen. Vooral de internet service providers (isp’s) hebben goede winstpapieren. De helft van deze bedrijven is winstgevend, terwijl het gemiddelde voor de gehele sector op 38 procent ligt. B2C-bedrijven doen het een stuk slechter; 19 procent is zelfs nauwelijks meer waard dan de cash op de balans.