Managed hosting door True

Oracle zet vraagtekens bij IBM-cijfers

Marktleider Oracle plaatst vraagtekens bij de database-marktcijfers waarmee IBM naar buiten kwam. Die cijfers zouden aangeven Oracle marktaandeel verliest aan Big Blue.

Maandag meldde VNUnet dat IBM's DB2 datamanagement-activiteiten het afgelopen jaar twee keer zo snel groeiden als die van Rdbms-concurrent en -marktleider Oracle. Dat zou blijken uit gegevens van IBM over de Rdbms-markt (relationele database-managementsystemen). In de voorbije achttien maanden zegt Big Blue zo'n duizend klanten te hebben veroverd op Oracle, dat zich meer en meer van zijn samenwerkingspartners als Sap, Peoplesoft en Siebel zou vervreemden.
Dat laatste is volgens Oracle klinkklare onzin. Marketing-manager Michiel Contant van Oracle Nederland: "IBM geeft aan dat het bedrijf met haar database hard aan het groeien is. Zelfs harder dan marktleider Oracle met haar Oracle 8i-database. De reden is volgens IBM, dat de onderneming bestaande Oracle-relaties heeft weten te overtuigen om over te stappen op haar databasetechnologie. Maar wat is dan de definitie van IBM voor vervreemding van partners? Uit een recent Gartner-onderzoek blijkt dat 74 procent van de Sap-, 75 procent van de Siebel- en zelfs 90 procent van de Ariba-installaties op dit moment met een Oracle-database draaien. Er zijn geen indicaties in de markt dat deze percentages teruglopen."
Contant heeft meer opmerkingen bij de IBM-gegevens. Zo vraagt hij zich hardop af hoe het bedrijf kan roepen dat zijn Rdbms-verkopen groeien ten koste van die van Oracle, als uit gegevens van IDC blijkt dat IBM's databaseverkopen met ruim 9 procent zijn gegroeid en dat Oracle groeit conform de marktontwikkeling (18 procent).
"IBM probeert haar eigen problemen te verbloemen door verwarrende persberichten te versturen", meent Contant. "Als we op de cijfers afgaan, dan is de groei van IBM's database vele procenten minder dan de 18 procent die Oracle heeft gerealiseerd. De totale IBM-softwaredivisie zit zelfs met afnemende omzetten, ondanks de aankopen in het verleden van Lotus en Tivoli."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.