T-Systems heeft een aparte dochterorganisatie opgericht, Satellic, om het Duitse tolsysteem aan andere landen te slijten. Topman Lothar Pauly verwacht binnen 12-18 maanden een eerste opdracht in de wacht te kunnen slepen. Nederland staat hoog op het verlanglijstje.
T-Systems is de hoofdarchitect van Toll Collect, het elektronisch tolsysteem voor vrachtverkeer in Duitsland. Nu dit satellietgebaseerde systeem, dat door de vele kinderziektes een valse start kende, inmiddels een jaar stabiel heeft gedraaid, vindt de automatiseerder de tijd rijp het systeem te vermarketen. Daarvoor is een aparte dochtermaatschappij opgericht: Satellic Traffic Management GmbH, kortweg Satellic.
Op de internationale persconferentie van Deutsche Telekom in Berlijn sprak topman Lothar Pauly van dochterbedrijf T-Systems de verwachting uit dat er binnen 12-18 maanden een eerste klant kan worden binnengehaald. "De tijd van afwachten is voorbij. Regeringen van diverse Europese landen voelen toenemende druk om iets te doen aan de aanpak van de verkeersproblematiek." Volgens Pauly zijn er diverse landen die aanbestedingen voor een satellietgestuurd tolsysteem voor het wegverkeer in voorbereiding hebben. Concreet wees hij op Nederland, Groot-Brittannië en Slowakije.