PayPal en de Belgische rfid/nfc-leverancier PlayPass werken samen aan cashless betalen. PlayPass levert een rfid-chip en koppelt deze aan het betaalsysteem van PayPal. Tijdens het Open Air-festival in Amsterdam werd het cashless betalen in Nederland geïntroduceerd.
De partijen introduceerden het cashless betalen tijdens Amsterdam Open Air, dat op 4 en 5 juni plaatsvond. Tijdens dat festival ontvingen de veertigduizend bezoekers een armband met een rfid-chip. Deze chip is voorzien van een code, die gekoppeld kan worden aan de PayPal-rekening van de festivalbezoekers.
Op deze chip wordt het cashless geld (betaalmunten) toegevoegd. Bezoekers houden tijdens een betaling de chip tegen de PlayPass-kassa, die de rfid-chip leest en het bedrag realtime afschrijft. Deze afschrijvingen gebeuren offline. Er is alleen internetverbinding nodig om de chip op te waarderen.
In 2014 hielden de partijen een pilot van de PayPal-koppeling met de rfid-chips van PlayPass. Dit gebeurde in Spanje. Een jaar later werd het cashless betalen tijdens vijf festivals ingezet, waaronder in Frankrijk. Tijdens het Open Air-festival in Amsterdam werd het cashless betalen voor het eerst in Nederland uitgerold.
Tienjarig bestaan PayPal
PayPal vierde onlangs zijn tienjarig bestaan in Nederland. In mei 2006 vestigde het zich in Amsterdam. Het heeft inmiddels 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers.