Managed hosting door True

'Klant eist certificaat én garantie accountant'

Afnemer wil naast technische garanties ook financiële waarborg

 

Volgens SAP-dienstverlener myBrand vragen internationale klanten en beursgenoteerde bedrijven steeds vaker om een accountantsverklaring als aanvulling op certificeringen van SAP. Het dienstenbedrijf is onlangs opnieuw gecertificeerd tot Hosting Partner en Application Management Service Provider, maar heeft daarnaast een accountantsverklaring laten opstellen. Volgens de dienstverlener vragen klanten steeds vaker om die borging die buiten het certificeringprogramma van leveranciers omgaat.

myBrand behaalde onlangs opnieuw zijn SAP-certificaten voor Hosting Partner en Application Management Service Provider. Die certificeringen behaalde het bedrijf in 2009 voor het eerst en om de status te behouden moeten de hostingfaciliteiten en het applicatiebeheer van de dienstverlener om de twee jaar getoetst worden.

ISAE 3402

De accountantsverklaring betreft een ISAE 3402-rapport (type I). Dat rapport moet klanten en geïnteresseerden inzicht geven in de interne beheersmaatregelen. De dienstverlener: 'SAP heeft geen officiële auditorstatus , zoals een accountant. Internationale en beursgenoteerde klanten en prospects verlangen steeds vaker een accountantsverklaring. Vandaar hebben we naast een her-audit door SAP ook een audit van een ISAE 3402-rapport laten afnemen.'

ISAE 3402 kent twee soorten accountantsverklaringen: type 1 en type 2. Type 1 geeft aan dat een bedrijf een controlesysteem heeft ingericht. Type 2 duidt erop dat dit ook daadwerkelijk werkt. Het dienstenbedrijf heeft nu een type 1-accountantsverklaring. Eén keer per maand vindt er een interne audit plaats en driemaal per jaar wordt extern getoetst of de beheersprocessen in de praktijk uitgevoerd worden zoals in het type 1-rapport beschreven. Zodra dit zes maanden achtereen het geval is, wordt een type 2-verklaring afgegeven. De dienstverlener verwacht deze verklaring in het eerste kwartaal van 2012 te ontvangen.

Verbetering van de servicedesk

In het voorjaar van 2009 onderging myBrand voor de eerste keer een SAP-audit voor de certificering van zijn hosting en applicatiebeheer. Tijdens die audit werden onder meer de beveiliging van het rekencentrum, de apparatuur en uitwijk- en incidentprocessen getoetst. SAP adviseerde destijds om het incidentproces en de registratie van oproepen aan de servicedesk te verbeteren. De registratie van incidenten en calls zijn volgens de leverancier inmiddels verbeterd.

myBrand

myBrand is in 2004 begonnen met vijf man en telt anno 2011 165 medewerkers, verdeeld over vestigingen in Apeldoorn, Geertruidenberg en Oegstgeest. Het bedrijf is gespecialiseerd in functioneel en technisch beheer van SAP-software. De dienstverlener werkt uitsluitend met ervaren adviseurs. Het personeel heeft een meerderheid van de aandelen van het bedrijf in handen. De dienstverlener wil binnen drie jaar tijd groeien naar driehonderd medewerkers en ongeveer 160 klanten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4139519). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×