Managed hosting door True

SAP Business One brengt Superp in problemen

Dit artikel delen:
Zorgen

SAP-dienstverlener Superp is in financiële problemen terecht gekomen door investeringen in het mkb-pakket Business One. Die hebben niet tot de gewenste resultaten geleid. Dit zegt managing director Alex Kuin, nadat Computable eerder meldde dat het bedrijf in zwaar weer was terecht gekomen.

'De afgelopen jaren heeft Superp in een SAP Business One-initiatief geïnvesteerd door middel van bankkredieten', aldus Kuin. 'Dit resulteerde in forse jaarlijkse verliezen.' SAP B1 is een oplossing van SAP speciaal gericht op het midden- en kleinbedrijf. Kuin: 'Deze verliezen waren nog niet afgenomen. Door de verkoop van Orbrix verlangt onze bank dat we dit bij voorkeur gedurende 2010 afbetalen. De normale bedrijfsvoering maakt dit wel mogelijk, maar extra additioneel vermogen is gewenst om dit te versnellen.'

Salarisbetalingen

Sinds medio 2008 was de inmiddels ontslagen directeur John Hoogendoorn verantwoordelijk voor dit mkb-onderdeel van Superp. Zijn ontslag eerder dit jaar en de financieel wankele positie, hebben onrust gecreëerd bij het personeel en de bank. 'Toch draait Superp sinds het ontslag van Hoogendoorn goed', vervolgt Kuin zijn verhaal. 'Tijdens de discussie met de bank is eenmalig een achterstand opgelopen bij het uitbetalen van de salarissen. Dit is inmiddels hersteld en de salarisbetalingen van maart en april zijn op tijd geschied.'

Het personeel heeft dus salaris ontvangen, dan rest de vraag hoe het nu verder met het bedrijf gaat. Kuin: 'Op dit moment kijken we hoe wij op korte termijn onze vermogenspositie kunnen versterken. We gaan de komende dagen onze klanten en leveranciers geruststellen en vervolgens de investeerders waarmee we in de afrondende fase zitten. Indien nodig zal een bestaande aandeelhouder een deel van de schuld voor zijn rekening nemen, zoals dit met de bank is besproken.'

Personeelsparticipatieplan

Eerder kondigde Superp een personeelsparticipatieplan aan, waarin werknemers zich in het bedrijf konden inkopen. Eerder waren er geluiden dat hiervoor te weinig animo zou zijn, maar Kuin ontkent dit. 'Ons personeel heeft al ruim 100.000 euro gestort en ook is er al ongeveer 100.000 euro aangemeld.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik denk dat bovenstaande echt nieuwswaarde heeft als het verhaal van John Hoogendoorn ook verteld wordt. Dhr. Hoogendoorn is bij mijn weten toch de man geweest die Superp op de kaart heeft gezet en een mooie groei heeft weten te realiseren.

Een aantal jaar geleden heb ik SAP Business One getest met de nodige kanttekeningen (sep 2005 - Op verzoek verkrijgbaar). Ik heb sterkt de indruk dat veel dealers zich vooraf te weinig verdiepen in de kwaliteit en functionaliteit van aangeboden software. Het is niet zo dat een bepaalde naam garant staat voor kwaliteit, alhoewel dealers daar te makkelijk van uitgaan. Daarnaast is algemeen bekend dat een MKB'er veel meer let op prijs/prestatie dan een grote organisatie en dat is logisch, want een MKB'er heeft gewoon minder uit te geven. Dealers zouden zich voor een avontuur dan ook veel beter moeten laten informeren en onderzoek doen. Dollartekens eerst even opzij zetten dus bij zo'n avontuur.

Beste Sander,
Allereerst blijft het erg jammer dat er persvlooien zijn die een bedrijf in een negatief daglicht willen zetten. En als , dan verwacht de lezer dat de berichtgeving allereerst klopt en juist is maar daarnaast verwacht men ook een artikel zonder taalfouten. De vervoeging van ontkennen (3e persoon enkelvoud) is nog steeds 'ontkent' i.p.v. 'ontkend'. Wellicht dat een opfriscursus Nederlands al een eerste stap in de goede richting is naar een betere journalistiek!

@Taalpurist

De komma gaarne direct aan het laatste woord ervoor geschreven...
Ben het inderdaad wel met je eens dat het willekeurige gebruik van d's en t's momenteel zelfs in de journalistieke wereld een ernstig gebrek aan scholing in de Nederlandse taal 'onthuldttd'.
Ik ben het echter niet met je eens, dat het artikel puur is geschreven om te beschadigen. Ik vind het wel degelijk nieuwswaarde hebben wanneer een speler op de IT-markt problemen heeft.

Meer geld naar onderwijs!
Meer onderwijs in het onderwijs!

Beste Taalpurist,
u neemt mij de woorden uit de mond. Helaas is in uw betoog ook een foutje geslopen. De juiste, Nederlandse uitdrukking is: 'in een kwaad daglicht stellen' en niet 'in een negatief daglicht zetten'.


Toevallig ken ik zowel Hoogendoorn als Kuin. In Hoogendoorn heb ik vertrouwen in Kuin niet. Superp, en vooral de groot aandeelhouder, probeert de schuld af te schuiven naar Hoogendoorn omdat er een conflict is. Kuis is geen bestuurder en het zal mij niet verbazen als dit binnen enkele weken tot zwaar weer leidt bij Superp.

Een aanvulling en een correctie:
1. Ik ben zelf MKB-er en al jaren tevreden SAP Business One klant (altijd bereid mijn ervaring te delen!)
2. Voor de taalpuristen: Peter, het moet "grootaandeelhouder" zijn; daarnaast plaatst men bij voorkeur geen komma voor "en" en zijn "Superp en vooral de grootaandeelhouder" samen meervoud en is de juiste werkwoordsvorm dus "proberen". Maar je d's, t's en dt's zijn prima, waarvoor mijn complimenten!
:)

Zoals altijd bij Superp wordt ook nu de waarheid weer verzwegen. De heer Hoogendoorn heeft Superp zeker gebracht waar het nu is. De heer Kuin kan beter een management- en communicatietraining volgen. De tijd zal leren of het huidige mismanagement zijn onuitwisbare sporen heeft nagelaten.

De situatie binnen Superp heeft niets te maken met het product SAP Business One, maar uitsluitend met de wijze waarop management is gevoerd binnen Superp. En niet tijdelijk maar over een aantal jaren.

Aan het product mankeert niets, zeker niet meer als bij andere ERP-softwareleveranciers

Je zou natuurlijk ook kunnen vaststellen dat nu Dhr. Hoogendoorn daadwerkelijk Superp verlaten heeft en Dhr. Kuin de touwtjes in handen heeft het nu dus pas echt fout gaat. Dhr.Kuin is enkel en alleen geïnteresseerd in het geld en zijn persoonlijke status en zeker niet in het personeel. Maar Dhr.Kuin laat nu wel zien hoe hij in elkaar steekt door Dhr.Hoogendoorn een schop na te geven, dat is zo makkelijk en zegt zo veel van Dhr.Kuin.Ik kan niet begrijpen dat het personeel nog vertrouwen in deze man blijft houden.

Het is moeilijk het verschil tussen oprechte en minder oprechte reacties te onderkennen (eigen belang), evenmin wie de afzender is of pretendeert te zijn. Ik zal dan ook niet inhoudelijk reageren. De nabije toekomst zal veel duidelijk gaan maken. Ik zal dan voor de geinteresseerden en die het aangaan reageren.
Deze club is door mij in 1999 opgericht, voordat het later Superp ging heten.

Het is duidelijk dat leveranciers niet meer betaald worden. De achterstand is bij mij al opgelopen tot zo'n 10% van de salaris kosten voor Superp van een maand.

Zwaar weer zal vanzelf volgen, klanten zullen de dupe zijn.

De onrust bij mij als medewerker neemt zeker toe en is ook niet afgenomen de laatste tijd.
Het ene bericht na het andere verschijnt en dan mag ik ook een reactie lezen via de Computable dat m.b.v. aandeelhouder Wolters een herstelplan wordt opgesteld en er een evaluatie plaats vindt van het management. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, is het spreekwoord.

Charles Wolters heeft Orbrix de nek omgedraaid door het te verpatsen aan Asecom om z'n eigen centjes veilig te stellen. Dat daarbij het personeel en de oprichter van Orbrix een oor aan werden genaaid door Wolters kon (en naar ik aanneem kan) hem geen biet interesseren. De constructie waarvoor is gekozen is ook verre van cosher daar naast de werknemers en oprichter van Orbrix, de belastingdienst gewoon een pootje is gelicht. Het zou Sander Hulsman sieren als hij eens een beetje dieper zou gaan graven om deze beerput open te trekken.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.