Managed hosting door True

Leveranciers ondermijnen groothandel met e-commerce

E-commerce

Meer dan de helft van de groothandelaren wereldwijd heeft te maken met leveranciers die direct aan de eindgebruiker verkopen. Hierdoor verandert het traditionele verkoopmodel en neemt de concurrentie tussen traditionele partners toe.

Dit komt naar voren uit onderzoek in opdracht van Sana Commerce. Van de ondervraagde leveranciers heeft 47 procent een webwinkel waarmee ze hun producten en diensten direct aan de eindgebruiker kunnen verkopen, zo’n 24 procent is van plan om in de toekomst een e-commerce oplossing te implementeren als aanvullende bron van inkomsten. Uit het onderzoek onder 559 organisaties wereldwijd blijkt verder dat 41 procent van de ondervraagden e-commerce als middel ziet om het bedrijfsmodel te veranderen, terwijl 43 procent met directe online verkoop een nieuwe inkomstenstroom aanboort in een poging om via minder kanalen te verkopen.

Prijzenslag

Bovendien is 33 procent van de ondervraagden van mening dat leveranciers, groothandelaren en distributeurs die rechtstreeks aan eindklanten verkopen, de prijs van producten omlaag drijven en hiermee de winstgevendheid en levensduur van een organisatie bedreigen. Daarnaast stelt 63 procent van de distributeurs dat groothandelaren hun grootste bedreiging zijn. 

Virtual reality en IoT

Van de ondervraagde organisaties is 79 procent van plan om hun e-commerce oplossing de komende twee jaar te upgraden, andere bedrijven gebruiken al geavanceerde technologie als onderdeel van de sales-strategie. Zo’n 39 procent gebruikt momenteel virtual reality om de koopervaring te personaliseren en 39 procent is van plan om volledig geautomatiseerd bestellen via het internet of things mogelijk te maken. 

Onderzoek

Het onderzoek naar e-commerce en b2b-organisaties in Europa, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland werd uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Sapio in opdracht van Sana Commerce. De enquête-steekproef omvatte organisaties uit de volgende industrieën: voedingsmiddelen en dranken, automotive, bouw, gezondheidszorg/medische benodigdheden, elektronica, mode en kleding, huishoudelijke artikelen en inrichting, machines en verpakkingsbedrijven.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.