Managed hosting door True

Nederland zet afvaltransport naar België op blockchain

Afvalberg afval

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft enkele Nederlandse softwarebedrijven opdracht gegeven om blockchaintechnologie te gebruiken voor het stroomlijnen van afvaltransporten tussen Nederland en België.

Het ministerie klopte daarvoor aan bij de Nederlandse bedrijven LegalThings One en Safety Changer. Door het combineren van de blockchain met de bestaande it-infrastructuur moeten de inspectiediensten een groot deel van hun taken kunnen automatiseren. Die maakt dan tijd en expertise vrij om andere taken af te handelen. De aankondiging werd gedaan op de CeMat-beurs in Hannover.

‘Momenteel superviseren en authoriseren verschillende overheidsdiensten de export, import en het transport van afval doorheen de Europese Unie’, zegt Elliot Donata van de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie. ‘De EU overziet verschillende aspecten van deze processen zoals het afleveren van vergunningen, het verwittigen van betrokken partijen van afvaltransporten en het monitoren van de financiële veiligheid. Dat is arbeidsintensief en veel zaken gebeuren nog met papier en de post. Bij het ILT geloven we dat een combinatie van smartphone apps (voor het binnenhalen en verifiëren van data) en blockchaintechnologie de manier is voor een efficiënte, grensoverschrijdende transporten van afval.’

Door blockchain krijgen alle overheidsdiensten en bedrijven in real time verificaties van elke stap in het proces. Naast ILT zijn ook twee grote afvalmaatschappijen al aan boord van het project (Indaver en AVR) en de OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij.

Elk jaar zijn er ongeveer 600.000 grensoverschrijdende afvaltransporten die vanuit Nederland vertrekken. ‘Stel je voor hoeveel tijd en geld je bespaart als al die chauffeurs niet meer moeten stoppen voor grenscontroles’, zegt Rick Schmitz van LegalThings One.

Volgens Schmitz is het ook absoluut de bedoeling om het systeem in de toekomst voor nog andere landen open te stellen. Meer nog: met de eerste Duitse deelstaten zijn al gesprekken opgestart. 'Als Duitsland en Frankrijk mee aan boord zijn, de twee grootste landen van Europa, wordt dit de facto een nieuwe Europese standaard', aldus Schmitz. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.