Managed hosting door True

Supercomputer Watson vervangt verzekeringspersoneel

De Japanse verzekeraar Fukoku Mutual ontslaat meer dan dertig medewerkers en vervangt ze door kunstmatige intelligentie. Het bedrijf stapt over op een systeem gebaseerd op supercomputer Watson van IBM. De computer gaat gezondheidsverklaringen van artsen scannen en daar onder meer diagnoses, ingrepen en behandelduur uithalen, zodat de facturen kunnen worden betaald. De Japanners verwachten een kostenbesparing van 1,1 miljoen euro en een productiviteitsstijging van 30 procent.

De invoering van de supercomputer vindt plaats op de afdeling die beslist of de gemaakte kosten onder de dekking vallen en dus kunnen worden vergoed. Daar werken nu 131 mensen. Meer dan dertig van hen raken hun baan kwijt. Het computersysteem neemt waarschijnlijk ongeveer 130.000 beslissingen per jaar. Het kost omgerekend 1,6 miljoen euro om te installeren en levert per jaar 1,1 miljoen euro aan besparingen op.

Klantenservice

Aanleiding voor de verzekeraar om IBM Watson in te schakelen voor het controleren van gezondheidsverklaringen, was het gebruik van gelijkwaardige IBM-technologie om de stemmen van klanten te analyseren wanneer ze klachten hadden. De software ‘sloeg alarm’ als verzekerden genoeg hadden van het geautomatiseerde systeem, waarop klantenservicemedewerkers het gesprek overnamen, zo weet de Amerikaanse nieuwssite Quartz.

Gedwongen ontslagen

In Japan zelf meldt een van de grootste kranten van het land, Mainici Shimbun, dat ook andere nationale verzekeraars met kunstmatige intelligentie werken. Zo is Nippon Life Insurance begin deze maand begonnen met het inzetten van kunstmatige intelligentie om de beste dekkingsplannen voor individuele consumenten te analyseren. Als basis van de analyse worden maar liefst veertig miljoen verzekeringscontracten gebruikt. De resultaten hiervan worden door het verkoopteam gebruikt om offertes te maken. Dai-ichi Life Insurance gebruikt Watson van IBM om de kredietwaardigheid van klanten te testen. In deze gevallen is er echter geen sprake van gedwongen ontslagen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5916417). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Geweldig. Nu kan die verzekeraar beweren dat computers het nooit fout doen en het geld in eigen zak houden?

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×