Ict- en telecomaanbieder KPN gaat in 2018 vijftig schoolklassen van voornamelijk Amsterdamse basisscholen programmeerles geven. Het gaat om leerlingen uit groep 7 en 8 die met de bus naar het KPN-kantoor op Sloterdijk worden gebracht. Het lesmateriaal voor coderen, programmeren en hacken wordt geleverd door stichting FutureNL.
De lessen zijn onderdeel van een nieuwe overeenkomst tussen KPN en FutureNL. Die stichting zet zich in op de ontwikkelingen van digitale vaardigheden bij scholieren. KPN stelt in een persbericht over het programmeerproject dat het voor de Nederlandse kenniseconomie van cruciaal belang is dat kinderen op jonge leeftijd digitale vaardigheden ontwikkelen. Zo moeten zij de wereld van vandaag en morgen beter kunnen begrijpen.
Één keer per maand nodigt KPN op vrijdag een aantal klassen van groep 7 en 8 van Amsterdamse basisscholen uit voor de zogenoemde School of Code. Een klas wordt in het ochtend- óf in het middagprogramma geplaatst. KPN: ‘Bij aankomst staat er een team met coaches klaar om de kinderen te ontvangen en ze vervolgens kennis te laten maken met de oneindige mogelijkheden van de online wereld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de digi-klooikoffer met de micro:bit, een initiatief van FutureNL.’ De lessen duren ongeveer 2,5 uur.
KPN-directeur voor de divisie Netwerken en IT, Bouke Hoving: ‘De online-wereld groeit enorm en de vraag naar programmeurs ook. Daarom vinden wij als KPN dat eigenlijk alle kinderen in Nederland kennis zouden moeten maken met programmeren en coderen. Dit is meer dan alleen code schrijven, het is ook een manier van denken.’
Inhaalslag
Volgens Ronilla Snellen, directeur van FutureNL, moet het Nederlands onderwijs een inhaalslag maken om bij te blijven bij de ontwikkelingen in andere landen. ‘Wat digitale geletterdheid betreft heeft Nederland echt een kennisachterstand in te halen. Kinderen worden er ook heel creatief van. Ze vinden het bijvoorbeeld fantastisch om het digiboard te hacken.’
Alle klassen die meedoen krijgen ook de kans om deel te nemen aan een Minecraft-event in de Amsterdam Arena dat op 23 juni 2018 gehouden wordt.Dan gaan in totaal vijfhonderd kinderen met vijfhonderd laptops op de middenstip van de Arena met Minecraft meebouwen aan Amsterdam-Zuidoost.
FutureNL
Stichting FutureNL gelooft dat alle Nederlandse kinderen nu digitale vaardigheden moeten ontwikkelen om later maximaal in een digitale wereld te kunnen functioneren. ‘Wij zien een kloof tussen de vraag vanuit de maatschappij en het aanbod vanuit het Nederlandse onderwijs. Juist om onze concurrentiepositie te behouden als kenniseconomie is het van cruciaal belang dat Nederlandse kinderen digitale vaardigheden ontwikkelen.’
Andere ict-bedrijven die zijn aangesloten zijn onder andere: Oracle, Accenture,Topdesk, Eurofiber en Salesforce.
Ze hebben het er uiteindelijk toch door weten te drukken? Een pilot project om de jeugd zo jong mogelijk in hun wereld te trekken.
Met het initiatief is niets mis mee an sich, zolang het maar op basis van vrijwilligheid gebeurt en geen (verplicht) vak wordt in alle Nederlandse basisscholen. Dat is duidelijk een stap te ver. Want dat zou net zoiets zijn dat alle Duitse basisscholen een verplicht vak ‘bouwen van auto’s’ in zouden gaan voeren.