De VNAB, de brancheorganisatie voor de zakelijke verzekeringsmarkt, heeft in samenwerking met Fenêtre het Sanctieplatform ontwikkeld. Met dit online systeem kan de verzekeringsmarkt sneller en goedkoper aan de Sanctiewet- en regelgeving voldoen. Fenêtre, een leverancier van online oplossingen uit Den Haag, heeft de applicatie binnen de afgesproken tijd en budget opgeleverd.
Volgens de Sanctiewet 1977 wordt er verwacht dat verzekeraars uitvoerig onderzoeken met wie zij zaken doen of gaan doen. Zo mag de verzekeraar bijvoorbeeld geen schadeclaim uitkeren aan een organisatie die betrokken is bij terrorisme. Dit onderzoek kost organisaties veel tijd, geld en personeel.
Met het nu ontwikkelde VNAB Sanctieplatform kunnen verzekeraars online nagegaan met wie er zaken gedaan wordt of gedaan gaat worden. Daarnaast kunnen zij controleren of een potentiële relatie mogelijk op de sanctielijst voorkomt. In de online applicatie zijn de processen gestandaardiseerd en geautomatiseerd waardoor er efficiënt en effectief onderzoek gedaan kan worden om de Sanctiewet te kunnen naleven. Al deze onderzoeken worden opgeslagen op het platform en zijn deelbaar binnen de co-assurantiemarkt.
Agile
Het platform is volledig webgebaseerd en bruikbaar voor zowel co-assurantie, volmacht als provinciale posten en toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de VNAB. Bij de ontwikkeling van het platform is er goed gelet op de gebruiksvriendelijkheid, snelheid en veiligheid van de applicatie.
De toepassing is zowel handmatig en automatisch uitvoerig getest. Daarnaast beschikt de applicatie over een moderne uitstraling en is het via webservices te koppelen aan de eigen backoffice. Het project is volgens de Agile-ontwikkelmethodiek uitgevoerd en in delen opgeleverd, binnen de afgesproken termijn en tegen een vaste prijs.
Door een koppeling met de wereldwijde gegevensdatabase van Dun & Bradstreet worden de bedrijfsgegevens verrijkt met betrouwbare informatie. Advocatenkantoor Kennedy Van der Laan houdt de sanctieverordeningen up-to-date.