Managed hosting door True

Canon weigerde Linuxdriver te ontwikkelen

 

Printerfabrikant Canon weigerde een Linuxdriver te ontwikkelen voor het Antoniusziekenhuis in Utrecht, toen die in 2009 begon aan de overstap naar een server-, desktop- en applicatieomgeving op basis van open source software. Volgens Canon is daarbij 'geen sprake geweest van onwil, maar van een zeer vervelende samenloop van omstandigheden.' In maart stelt de fabrikant alsnog Linuxdrivers ter beschikking.

'We hebben Canon benaderd met de vraag: hebben jullie een open source driver? Die hadden ze niet. Toen hebben we hen gevraagd er één voor ons te maken. Dat wilden ze niet. En ze weigerden ons de informatie te leveren om er zelf één te maken', vertelt ict-manager Gerrit Krediet van het Antoniusziekenhuis.

Volgens marketingdirecteur Hans Smittenaar van Canon 'is het verzoek vanuit de ict-dienstverlener van het Antoniusziekenhuis helaas per abuis niet bij de juiste betrokkenen terecht gekomen. We betreuren dan ook dat wij het Antoniusziekenhuis in dit geval niet hebben kunnen helpen. Wij vinden het belangrijk om te benadrukken dat hierbij geen sprake is geweest van onwil, maar van een zeer vervelende samenloop van omstandigheden.'

250.000 euro

Hoe dan ook, Canon's haperende interne communicatie plaatste het ziekenhuis in 2009 voor een probleem. ' We zijn voor het allergrootste deel digitaal, maar er komen nog steeds patiënten langs met een brief van de huisarts. Die willen we dan meteen kunnen scannen,' legt Krediet uit.

'We hebben 500 Canonscanners.  Het zou maar liefst 250.000 euro gekost hebben om al die scanners te vervangen' , vult hoofd ict-beheer Jetse Pettinga aan.

Zelf driver ontwikkeld

Het ziekenhuis liet het er niet bij zitten. Pettinga: 'Uiteindelijk hebben we via internet een Amerikaan gevonden van de SANE-groep die voor krap vijftienhonderd euro een driver voor ons geschreven, op basis van onze wensen. Zoals je voor Windows de TWAIN-groep hebt die drivers voor dat besturingssysteem ontwikkelt, heb je in de opensourcewereld de SANE-groep.'

Het Antoniusziekenhuis heeft de Ubuntu-driver vrijgegeven onder een opensourcelicentie.

Canon komt alsnog met Linuxdrivers

Inmiddels heeft Canon haar fout ingezien. Smittenaar: 'Ten tijde van het verzoek van het Antonius Ziekenhuis hadden wij inderdaad geen Linuxdriver beschikbaar voor deze scanners. Wel begrijpen wij dat er behoefte vanuit klanten bestond voor een dergelijke applicatie.  We hebben de afgelopen tijd Linuxdrivers ontwikkeld voor de betreffende scanners. Deze worden de komende maand gratis online beschikbaar gesteld.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3269714). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

" En ze weigerden ons de informatie te leveren om er zelf één te maken', vertelt ict-manager Gerrit Krediet van het Antoniusziekenhuis."
Kijk, dat je als printerfabrikant zelf geen driver wilt bouwen, kan ik nog in komen. Het is tenslotte ook niet je core-business, software drijvers bakken.

Maar dat je de informatie niet bloot wil geven aan mensen die het ZELF willen doen, ruikt naar kartel-afspraken/vorming met Microsoft. Om al bij al je klanten af te dwingen dat ze "eerst moeten overstappen op Windows, alvorens ze gebruik kunnen maken van Cannon produkten"

Dit is een mooi voorbeeld van hoe de Open Source community elkaar toch kan en wil helpen, mits de benodigde informatie maar beschikbaar komt...zij het van de fabrikant zelf of via reverse enginering op een ander platform


Ik ben heel benieuwd welke volgende (hardware, software) fabrikant weigert informatie te geven, zodat haar klanten ZELF hun EIGEN drivers, software kunnen maken.... Dat zouden veel meer mensen moeten doen

Succes Gerrit:
Dit is een leuk onderhandelingspunt ("levert u wel/geen open source informatie of drivers") om te overdenken bij de keuze van de apparatuur tijdens de komende hardware vervanging n het ziekenhuis.

+1 voor het Antoniusziekenhuis omdat ze de code vrij beschikbaar stellen.

Ik draai nu 2 jaar Linux. En ben heel tevreden.
Zulke berichten zijn schitterend om te lezen..

Go Open Source !!!

Zulke berichten geven juist aan hoe slecht het nog gesteld is met de ondersteuning voor OS.
Mooi dat ze het hier hebben kunnen oplossen, maar dit soort problemen zullen veel bedrijven doen besluiten OS geen kans te geven of de rug toe te keren.

Dat je na 2 jaar enthousiast bent is mooi natuurlijk, dat ben ik ook nog altijd na ruim 10 jaar. Maar dat is niet te vergelijken met een situatie als deze.

Ik vraag me af of je als fabrikant "verplicht" kan worden gesteld informatie over je produkten vrij te geven.
Er bestaat toch ook zoiets als intellectueel eigendom?

Ik prijs het Antonius ziekenhuis en dat dit bekend wordt gemaakt.
Ook ik gebruik Ununtu (Linux) al enkele jaren met een oude printer HP510 deskjet met nog betere resultaten als de drivers toen ik windows 95 gebruikte.
De overheid maar ook bedrijven kunnen nog veel geld besparen. Het geld ligt voor het oprapen.
Dit ziekenhuis is hiervan een treffend voorbeeld.
Prima!

Ik ben degene die als ICT dienstverlener die Canon heeft benaderd met het verzoek voor het Antonius ziekenhuis. Ik heb eerst gebeld en trof iemand die zelf ook (bij Canon) met Ubuntu werkte en het bijzonder betreurde dat de driver niet bestond en waarschijnlijk ook niet gemaakt zou gaan worden. Hij verwees me naar de cbshelpdesk van Canon en heeft me beloofd dat het in ieder geval op de juiste plek zou terecht komen. Onderstaand mijn mail:

---

Dear sir, madam,

At the Sint Antonius hospital at Nieuwegein in the Netherlands the ICT department is converting all workstations and back end systems to Linux. The choice for desktops is Ubuntu and the choice for the back end systems is Red Hat / CentOS. Stone-IT is the Linux partner for the Sint Antonius hospital in this project. I work as a project manager for Stone-IT.

The Sint Antonius hospital purchased 400 Canons scanners (DR2050 and DR2010) for scanning bar codes. We discovered that there's no driver support for these scanners in Ubuntu at all. We checked at the SANE project site and found that driver support for Cannon scanners is missing at all.

At the Sint Antonius hospital we are faced with the challenge, how to fix a driver for these scanners. It is too big an investment not using these scanners. There are a couple of possible solutions we can think of. Without the support of Cannon (SUN and Novell offered to write an driver, or we can pay a community programmer to make a driver). The other possibility is with the support of Cannon. We really want to know what you can do for us.

We prefer an option with the support from Canon, that much should be clear. Important to realize is the media coverage the project has, last year and the coming year. Additionally you should be aware there are 5 hospitals in the Netherlands that are working in a conglomerate with the Sint Antonius hospital. They to are considering using Linux, the Sint Antonius hospital is testing ground. There's a big commercial opportunity I believe.

Please let us know what Cannon can do for us.

greetings, Jan van der Torn,

---

Het laat zich raden dat ik niets meer heb mogen vernemen. Laat ik wel benadrukken dat ik niets tegen Canon hebt (in tegendeel ze maken fantastische hardware), ik blij ben dat er beweging komt in de zaak, ik het jammer vind dat het op deze manier moet en ik nogmaals Allan Noa van het SANE project wil danken voor het maken van de twee drivers.

grt, JvdT

Misschien had het gescheeld als je Canon consequent goed gespeld had?

Zou wel eens aardig zijn te onderzoeken hoe ziekenhuizen met open source aardig uit de voeten lijken te kunnen, terwijl gemeentehuizen daar klaarblijkelijk toch meer moeite mee lijken te hebben (zie http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/open_source/3269081/1277105/heerenveen-kon-open-office-niet-koppelen.html?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=E-mail&utm_campaign=Redactiemailing). Andere functionaliteit?

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het IT-landschap voor een ziekenhuis eenvoudiger zou zijn dan dat voor een gemeentehuis....

Henk, dat klopt. Ziekenhuizen met veel high-tech apparatuur hebben een meer complexe ICT dan de meeste gemeenten.
Maar er zijn ook gemeenten die het wel goed doen, zoals bijvoorbeeld de gemeenten Assen en Haren. Die gebruiken al jaren open source daar waar dat kan.

Ik raad mijn klanten aan geen Canon te kopen, zo voorkom je problemen. Als je een HP koopt funtioneert alles onder Linux, die schrijven de drivers ook voor Linux en het werkt.

@Henk: Heel veel gemeentes gebruiken open source, waarschijnlijk zelfs allemaal. Al is het maar omdat ook Microsoft-producten gebruik maken van open source onderdelen, denk aan de TCP/IP stack die sinds NT in Windows is opgenomen.

Daarnaast gebruiken veel gemeentes GIS-software die gebruik maken van PostgreSQL met de PostGIS-extensie. PostgreSQL is zo'n beetje nr.1 in de GIS-wereld, ontkom je dus bijna niet aan.

Open source en drivers voor Linux leveren zijn twee verschillende dingen. Je kunt prima closed source drivers leveren voor Linux. Miste ik even in het verhaal.

Misschien is het ook wel slim geweest om, zover ik lees in de brief dat deze conversie al in gang gezet is, eerst te controleren of alle hardware wel wordt ondersteund door het nieuw in te zetten OS.

@Jan van Leeuwen
Zeer terecht, zo laat je de markt werken.

@Jan van der Torn
Het is dan ook wel ongelofelijk dom om je zakenrelatie consequent verkeerd aan te spreken. En ook de afsluiting met greetings. Dat wekt de indruk dat de afzender geen invloedrijk persoon is. 500 scanners, dan ben je geen kleine klant. Dan had je denk ik met een hogere aap uit de managementboom mogen praten.
Wel aardig dat je reageert.

Hallo beste mensen,

dit topic moet zo snel mogelijk bij de vuilnis gezet worden. Je kunt mij niet wijsmaken dat een groot bedrijf als Canon(s?) reageert op een mailtje. Als je ook maar enig benul hebt van communicatie dan zou je moeten weten dat het sturen van een mail en daarna klagen dat er geen respons is, geen ordentelijke manier van communicatie voeren is.

Ten tweede, als je een goede ICT dienstverlener bent dan zou je moeten weten dat er procedures zijn die je moet volgen om zaken gedaan te krijgen. Change Management en Release Management om er maar een paar te noemen. Die zijn niet voor niets verzonnen en tot Global standaard verheven om juist de cowboys buiten de deur te houden. Ik denk dat de oorzaak van het probleem niet ligt bij het Ziekenhuis of Canon(s) maar bij de dienstverlener die slechte onprofessionele diensten levert.

Is eerder een voorbeeld van techneuten die niet kunnen communiceren. Als de inkoper van het ziekenhuis aan de account manager van Canon had laten weten 500 Canon scanner-printers in de container te dumpen voor een bestelling van 500 stuks bij HP, en na eerst door de account manager van Canon te zijn afgescheept een brief had gestuurd aan de directie van Canon Nederland met een c.c. aan de directie van Canon Europe, dan was die driver er in een paar maanden geweest. Want dat had Canon gewoon die Amerikaan ingehuurd voor 1.500 dollar.

@jan van herp
@Flippo

Ah dus volgens jullie redenatie is de taak van de klanten service van Canon om klanten (pardon "cowboys") af te wimpelen in plaats van te helpen?

Misschien naïef idee hoor, maar had een helpdesk medewerker het mailtje niet kunnen doorsturen naar die account manager? Immers wat boeit mij het als klant hoe een bedrijf de dienst verlening intern regelt? Als er maar een oplossing komt.

Maar ik neem aan dat bij het bedrijf waar jullie voor werken de klant pas koning is als hij het juiste telefoon nummer heeft...

Canon moet gewoon linux drivers standaard leveren omdat de concurrentie dit ook doet. Anders kost het potentiele klanten en omzet.

Je hoeft geen hoge aap in de boom te zijn om te signaleren dan een klant van je bedrijf iets wil wat business wise interessant genoeg is om naar boven in de boom te roepen.
Het is juist belangrijk dat iedereen in de organisatie dit soort signalen op kan pikken en daar wat mee kan doen.
Of je dat nou giet in een 'global standard' maakt dan geen piep uit. Punt is wel dat het in je organisatie mogelijk moet zijn.

En in deze zijn er aan twee zijden fouten gemaakt in de communicatie. Als je als klant iets wilt van een bedrijf is het tegenwoordig 'verplicht' dat je blijft drammen totdat je of geholpen wordt of een keihard 'nee' te horen krijgt.

Als je in een bedrijf een klant van je helpt dan zal je die klant moeten blijven polsen (want de kans dat ze dit uit zichzelf doen is redelijk klein) totdat hij/zij geholpen is of je verliest die klant want die gaat echt wel op zoek naar iemand die hem/haar wel helpt. In dit geval loop je als bedrijf dan ook reputatie schade op wat met gemak een flink marketingbudget om zeep helpt en dan alleen al omdat een poppetje in de organisatie 'faalt'.

Is de driver die Canon nu aanbiedt de open ource versie die het Antonius Zekenhuis heeft laten ontwikkelen?

Voor 500 scanners mag Canon toch best Cannon (of Jaapie) genoemd worden? Niet reageren op e-mail kost sowieso veel bedrijven geld en van een onderneming als Canon mag je toch zeker verwachten dat ze op mail reageren!

@Peter

Ook ik heb al jaren een Canon scanner. Werkte perfect onder Windows (sinds Vista geen driver meer) maar heeft het nooit gedaan onder Linux, BeOS of welk ander besturingssysteem dan ook omdat Canon
1) weigerde drivers te ontwikkelen
2) weigert om de benodigde gegevens ter beschikking te stellen aan de Open Source gemeenschap.

Dat doen ze consequent, voor al hun producten. Alleen wie een non-disclosure agreement tekent kan gegevens inzien, maar dan kun je dus geen open-source driver meer maken. Er wordt dan ook wel eens gezegd dat Canon belangen heeft in Microsoft en Apple (maar of dat een feit is of slechts een gerucht?).

Het Antoniusziekenhuis heeft gewoon geluk dat ze
1) veel scanners heeft waarover de kosten van het maken van een driver verdeeld kunnen worden.
2) deze scanners waarschijnlijk allemaal van hetzelfde of van een klein aantal verschillende types is zodat er niet veel varianten van de driver nodig zijn
Daardoor was het financieel haalbaar om drivers te ontwikkelen. Anders was de keus enkel geweest tussen teruggaan naar een Windows omgeving of overschakelen op een ander merk scanner. Hetzelfde geldt min of neer ook voor andere randapparatuur zoals printers.

Nu wordt ook Canon eindelijk eens met de neus op de feiten gedrukt dat open-source, met name Linux langzaam maar zeker groeit, en dat naar klanten luisteren ook zinvol kan zijn.

Voor het Antonius-ziekenhuis geld waarschijnlijk wel dat ze in het vervolg
- minder snel voor een Canon product zullen kiezen
- bij een migratie-beslissing zorgvuldiger zullen zijn met het in kaart brengen van eventuele knelpunten zoals randapparatuur.

@Flippo. Geheel mee eens. Dat is dan echter vraaggestuurd en zo zou het goed moeten kunnen werken bij Canon. Het zou nog mooier zijn als Canon op eigen initiatief drivers ontwikkelt en beschikbaar stelt.

Ik heb 6 jaar bij Canon gewerkt en in mijn optiek zijn ze nu eenmaal hardware-boer en geen software-boer.

@Jan van der Torn: Heb je dit probleem voorgelegd bij jouw accountmanager of regionale verkooppunt? Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet opgepakt hebben en dat je op hoge poten een brief moet sturen naar Canon Europa.

@jan van herp:
"Je kunt mij niet wijsmaken dat een groot bedrijf als Canon(s?) reageert op een mailtje. Als je ook maar enig benul hebt van communicatie dan zou je moeten weten dat het sturen van een mail en daarna klagen dat er geen respons is, geen ordentelijke manier van communicatie voeren is."
Er was wel respons, en wel met als inhoud dat 't mailtje correct zou worden afgehandeld. En daarna is er ook nog wel contact geweest. In elk geval om door te geven dat Canon geen drivers beschikbaar wilde stellen.
Verder zou 't juist een uitermate treurige conclusie zijn, als je ervan uit mag gaan dat een groot bedrijf niet op een emailtje reageert.
Ik mail regelmatig met grote bedrijven. Normaal gesproken krijg ik ook altijd netjes antwoord (een uitzondering daargelaten). (Dat was vroeger trouwens slechter.) Een fatsoenlijk bedrijf moet netjes op de ontvangen email reageren - en anders moet je _geen_ emailadres of contactformulier beschikbaar stellen, zo eenvoudig is het. Of je nu een brief of emailtje ontvangt: die moet je beiden even serieus nemen. Wel had er wat meer aandacht aan de spelling besteed mogen worden bij zo'n belangrijke mail: het al genoemde 'Cannon', 'to' moest 'too' zijn, en 'greetings' is zonder hoofdletter en had beter Regards kunnen zijn.
Echter nog steeds geen redenen om niet serieus met de email om te gaan. De fout is niet dat Canon niks met de mail heeft gedaan - de fout is dat bij Canon het verzoek niet bij de juiste betrokkenen terecht is gekomen. Da's wel echt een fout van Canon - niet van 't ziekenhuis.

Natuurlijk, veel klanten prefereren de ouderwetsere telefoon. Is ook prima. Maar dat heeft als nadeel dat je niks zwart op wit hebt/krijgt.

"Change Management en Release Management"
Noem eens een reden waarom een email van een grote klant geen invloed kan hebben op zulk management?

Prima,
maar waar staat deze driver dan?
thx

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.