De storing bij de RandstadRail, waardoor reizigers van maandag 14 tot woensdagochtend 16 december de sneltram niet konden gebruiken, kwam door verkeerd afgestelde software. Door ijsvorming werd de verbinding tussen de bovenleiding en de treintoestellen verbroken. De software bepaalde dat dit te vaak of te lang gebeurde en zorgde dat de treinen niet meer verder reden.
'De software was te gevoelig afgesteld', vertelt woordvoerder Frouke Albers van het Rotterdams openbaarvervoersbedrijf RET. 'De acceptatiegrens van de spanningswisseling was te laag.' Inmiddels heeft het vervoersbedrijf samen met leverancier Bombardier de software aangepast. De vervoerder denkt dat het probleem zich in de toekomst niet meer voordoet.
Volgens Albers kon deze storing niet worden voorkomen door de software te testen. 'Omdat de trein nu rijdt in verschillende weersomstandigheden, komen we het probleem tegen. Zo komen we erachter dat we de software moeten bijstellen.'
Lightrail
De RandstadRail is een lightrail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag en Zoetermeer en Den Haag. Reizigers ondervonden drie dagen last als ze van de sneltram wilden gebruiken. 'Vooral in de spits is het vervelend als de voertuigen niet rijden', zegt Albers.
Er wordt gereden met twee typen voertuigen, namelijk tramvoertuigen tussen Den Haag en Zoetermeer en metrovoertuigen tussen Den Haag en Rotterdam.
…Of is het onderwerp ‘weersinvloeden’ niet opgenomen in de produktrisico tijdens de ontwikkeling van de software?
Het komt zeker alleen in Nederland voor dat het een beetje gaat vriezen;-)
Al sinds 1960 kennen we het probleem, De oude trams van HTM hebben de geelgekleurde ‘ijzelknop’. Indrukken en de automaat wordt overbrugd zodat de tram bij ijzel afzetting op de bovenleiding gewoon kan blijven rijden.
Dan moet je bij dit artikel natuurlijk geen foto’s zetten van de Alstom trams van de HTM die wél gewoon ijzelbestendig waren. De RET metros van Bombardier waren dat dus niet …