Managed hosting door True

Vervuilde data stremt big data analytics

 

Big Data

De verwachtingen rondom big data zijn hooggespannen. 74 procent van de West Europese bedrijven verwacht een return on investment (roi) te realiseren binnen twaalf maanden na implementatie van big data analytics. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Big Data in Western Europe Today’. uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Xerox. Verder laat het onderzoek zien dat vooral een vervuilde database organisaties ervan weerhoudt om big data te omarmen.

Het onderzoek maakt onderscheidt in drie belangrijke trends omtrent de inzet van big data. Zo is big data essentieel bij het nemen van strategische beslissingen. Meer dan de helft van de respondenten (61 procent) geeft aan steeds vaker beslissingen te baseren op datagedreven informatie dan op factoren zoals onderbuikgevoel, mening of zelfs ervaring.  56 procent van de 330 respondenten op managementniveau in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ervaart momenteel al voordelen van werken met big data.

Een vervuilde database is kostbaar. Het blijkt dat 70 procent van de organisaties nog steeds onjuiste data in hun database hebben. 46 procent van de ondervraagden is van mening dat onbetrouwbare datasets een negatieve invloed hebben op bedrijfsvoering, vanwege de handeling aan herberekeningen of volledige onbruikbare datasets.

Vervuiling

Vooral slechte datakwaliteit belemmert organisaties dan ook om big data te implementeren. In het algemeen denken organisaties (55 procent) dat de adoptie van big data leidt tot betere engagement met klanten, hogere betrokkenheid in interne teams (54 procent) en de productiviteit van werknemers (54 procent),  stimuleert. Meer dan de helft van de respondenten verklaart echter dat zij niet de juiste processen hebben om de kwaliteit van gegevens daadwerkelijk te waarborgen.

Om deze processen in te regelen is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers en 30 procent van de organisaties gaat zelf op zoek naar data governance developers en data scientists. Een derde besteedt dit liever uit bij een leverancier. 59 procent zegt liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één kennis van de industrie brengt en de ander een specialist in analytics is.

Big data security

Data beveiligen is voor 37 procent een grote uitdaging bij het implementeren van een big data-strategie. Nederlandse organisaties zien met 36 procent vooral het gebrek aan toegang tot interne data, vanwege technische bottlenecks, als grootste uitdaging bij de implementatie van big data.

De eerste stappen in het omarmen van het begrip big data worden gezet. Het potentieel is er, maar daadwerkelijke succesvoorbeelden ontbreken nog. Daarbij laat het onderzoek zien dat slechts 20 procent van de organisaties die gebruik maken van big data dit op de correcte manier doen. Deze groep worden bestempeld als de 'Data-rati'. 31 procent van de organisaties heeft nog geen goede aanpak, deze worden de 'Data-laggards' genoemd en het grootste gedeelte, 49 procent, worden ingedeeld als 'Data-Explorers' deze groep is hun aanpak nog aan het formuleren. Er is een duidelijk verschil te zien tussen de mate van volwassenheid als het gaat om datakwaliteit. 38 procent van de ‘Datarati’ zegt nooit of zelden misleidende of onjuiste informatie binnen hun datasets te vinden, tegenover bijna een vijfde, 19 procent, van de ‘Data-laggards’.

‘Managers zien het potentieel van data-driven intelligence, maar ervaren nog veel obstakels’, zegt Craig Saunders, directeur Analytics Resource Center, Xerox Consulting en Analytics Services. ‘Er zijn nog veel uitdagingen die leidinggevenden ’s nachts wakker houden. Ondanks deze uitdagingen maakt de grote meerderheid van bedrijven wel stappen richting de adoptie van big data.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5262939). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Vervuilde databases zijn vaak het probleem bij managementverwachtingen.
De praktijk is nu eenmaal niet zo rechtlijnig.
KPN heeft ooit geprobeerd marketing met hun eigen klantgegevens te doen. Dat vereiste toch en behoorlijke opschoonactie. Tegenwoordig zijn er wel partijen die dat voor je kunnen doen.

Niet zo verrassend dat databestanden incompleet, onjuist of ongeordend zijn als ik kijk naar de processen waar ze onder liggen. Big Data beoogt namelijk de pijn van 'disconnected processes' op te lossen door een analyse op het digitale residu hiervan te doen. Beetje een kip-en-het-ei verhaal dus.....

Betreffende potentieel van data-driven intelligence met infographics zijn wel wat kanttekening te maken als het historische, ongecontroleerde of onjuist geïnterpreteerde data betreft:

"Een statisticus is in staat te beweren dat het bloedigste ogenblik der wereldgeschiedenis de eerste broedermoord was: toen viel 50% van de ganse mannelijke jeugd ter aard."

Hoe ik beperking in technische toegang tot interne data op moet vatten is me een raadsel, klinkt alsof veel organisaties niet in staat zijn om te herstellen na een ramp. In dat geval lijkt een vlucht voorwaarts met Big Data me niet de meest verstandige keus als je daarmee dus nog meer data krijgt.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×