Managed hosting door True

Nieuwe software brengt Vitens in problemen

Drinkwaterleverancier stuurt 12.000 spookfacturen uit

 

Waterleidingbedrijf Vitens heeft na de ingebruikname van nieuwe software per ongeluk 12.000 facturen uitgezonden. Door fouten in die software zijn verkeerde rekeningnummers aan namen en adressen gekoppeld. Hierdoor kwamen de spookfacturen bij tweehonderd klantenterecht, wat neerkomt op gemiddeld zestig facturen per huishouden.

Op woensdag 8 februari 2012 heeft Vitens nieuwe facturatiesoftware in gebruik genomen. Welke software dit is, kon een woordvoerder van het bedrijf nog niet zeggen. Hij zoekt voor Computable nog de technische achtergrondinformatie van het probleem uit.

Door de softwarefouten heeft Vitens per ongeluk vertrouwelijke klantgegevens gelekt. De drinkwaterleverancier neemt daarom telefonisch contact met zijn klanten op om de foutieve facturen persoonlijk te komen ophalen.

Vitens claimt het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland te zijn. Het levert water in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Overijssel en Utrecht.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4388967). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik denk dat je op zich wel vreemd staat te kijken als je plotseling 60 facturen op de mat heb liggen. Dan ga je jezelf toch achter de oren krabben over die lekkende kraan die je al maanden moet repareren.

Erg knullig trouwens dat hierbij vertrouwelijke informatie is gelekt. Ik ben erg benieuwd om wat voor info het gaat.

Als iemand mijn waterverbruik ziet, zou ik dat niet eens zo erg vinden. Maar als mijn iemand mijn bankrekeningnummer ziet, ligt dat opeens toch een stuk gevoeliger.

Dit zal vast nog wel een staartje krijgen.

@Ruud Mulder: Ik zet mijn bankrekening op al mijn facturen. Waarom ligt dat gevoelig volgens jou (in praktische zin bedoel ik dan, niet strikt omwille van privacywetgeving en dergelijke)?

@Gerwin: met een rekeningnummer en een naam + adres kun je een automatische incasso uitvoeren. Als je als rekeninghouder niet goed je afschriften in de gaten houdt kan er makkelijk geld gestolen worden.

Augustus vorig jaar voor 3 jaar waterbelasting (2009, 2010 en 2011) gekregen! Dus de problemen waren er al.

Alleen begrijp je niet hoe ze het 3 jaar zonder (belasting)inkomsten gedaan hebben.

'Welke software dit is, kon een woordvoerder van het bedrijf nog niet zeggen.'

even googlen misschien?
http://www.accenture.com/SiteCollectionDocuments/PDF/Accenture-SAP-Next-Project-and-SAP-CRM-Vitens.pdf

Slechte actie. Te meer omdat er deze week iets vergelijkbaars bij de Belastingdienst is gebeurd: een verzoek om onterecht uitgekeerde bedragen terug te betalen. Klopte niks van en de helpdesk van de Belastingdienst werd plat gebeld. Zelfde software?

@Gerwin. Jij zet (ongetwijfeld) je rekeningnummer op je facturen om het je debiteuren makkelijker te maken je te betalen :-).

Het gaat hier echter om rekeningnummers van particulieren. Hoewel zo'n rekeningnummer natuurlijk niet echt geheim is, moet je er toch voorzichtig mee zijn: het kennen van rekeningnummer plus uitgebreide naam-adres-woonplaats is een eerste benodigdheid voor het plegen van bepaalde vormen van fraude.

In dit geval is daar echter hoogstwaarschijnlijk geen gevaar voor, en gaat het er alleen om hoe ergerlijk en dom de fout van Vitens was...

@Nico,

Ik heb jouw melding direct bij de Belastingdienst nagetrokken, maar daar gaat het om een andere fout. 1500 mensen ontvingen een verkeerd bedrag op hun terugvordering voor huurtoeslag over 2007. Hier was een menselijke fout gemaakt. De Belastingdienst corrigeert dit en verrekent de naheffingen of tegoeden.

Lastig oordelen op basis van dit bericht wat er nu precies gebeurd is, maar dit soort berichten staat model voor de kloof tussen kort gezegd ICT en de business/klanten. Wanneer partijen zoals Accenture grote projecten draaien, is het verstandiger om vanuit de klant heel kritisch naar hun projectorganisatie te blijven kijken. Werkt vaak al kostenbesparend! Zoals vaak ontbreekt het overzicht zowel bij de klant als bij de externe partij. Al zegt men altijd van wel natuurlijk....

@Sander Hulsman,

Ging over huurtoeslag 2008 en werd gezegd dat het om een computerfout ging. Maar zal ongetwijfeld een menselijke fout zijn...

@allerlei m.b.t. rekeningnummers, ik hoop dat jullie altijd je pinbonnetjes bij alle winkels meenemen, ook daar staat zowel je rekeningnummer als je naam op.. maar dat terzijde. Klassiek voorbeeld hier van geen aandacht voor acceptatietest. Niemand het opgevallen tijdens de eerste print run dat veel facturen dezelfde naam hadden ? Niemand gechecked of de naam/rekening gegevens in het nieuwe systeem overeenkomen met het oude systeem ? Niemand erg in gehad dat er ineens wel heel veel post verstuurd moest worden ? Echt geen fouten in de software, fouten in de migratie zal je bedoelen. Voor 200 klanten rekeningen uit printen en daar dan 12000 facturen voor krijgen ? Allemaal slapers daaro.

Ik was een van de gelukkigen gister, mijn gang lag helemaal vol met enveloppen met daarin vertrouwelijke informatie van anderen. Geeft echt wel aan hoe TRIEST het soms gesteld is met zaken, zoals Erwin hierboven al concludeert! Ben trouwens wel benieuwd hoe Vitens aan mijn telefoonnummer gaat komen/hoe dit afloopt :)

Dit soort trajecten worden uiteindelijk gefinancierd door de gewone burger. Kunnen we er dan eens niet voor gaan pleiten dat bij dit soort niet alleen de fout, maar ook de verantwoordelijke leveranciers/afdelingen bij naam en toenaam genoemd worden?

(semi-)overheden verstoken al een klein kapitaal om de opdrachten überhaupt in een fatsoenlijk aanbestedingstraject te krijgen, en degene die er uiteindelijk met de opdracht vandoor gaat, maakt er regelmatig een zootje van (waar dit een mooi voorbeeld van is). De softwarehuizen laten zich graag horen als er een opdracht binnen is gesleept, maar de fouten die gemaakt worden zijn zeker zo interessant.
Niet alleen voor mij als burger, maar als ICT-er wellicht ook om van te leren.

Errug zwak om dit op een pakket te gooien..
De staf van Vitens blijft verantwoordelijk.
Hadden ze maar een behoorlijk systeem moeten nemen!

Ik geloof zomaar dat Vitens software heeft aangeschaft die het ook bij andere bedrijven doet. (bijv. SAP). Dat je deze software dan op de verkeerde manier gevuld hebt kan tot dit soort dingen leiden. De software de schuld geven is natuurlijk makkelijker dan een eigen (organisatie) fout toegeven.

Zoals PaVaKe schrijft. Name-and-blame zorgt er wellicht wel voor dat bedrijven wat voorzichtiger worden en wat meer discipline in acht nemen. Zeker bij een overheid vind ik transparantie een must. Het verhullen van transparantie is 1-op-1 verbonden met het uitoefenen van macht.

Het betreft SAP software en de implementator is Accenture. Net of die woordvoerder dat niet weet....
Dit lijkt me geen systeemfout maar een (enorme) conversiefout. Dat gaat natuurlijk vaak niet in een keer goed maar kennelijk was er geen controle op de conversie. En lekker getest ook :-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×