Energieleverancier Essent test de inzet van apps voor de verbetering van de dienstverlening aan klanten. Het gaat om een app die gekoppeld is aan slimme energiemeters en klanten inzicht geeft in energieverbruik- en kosten. Aan die proef werken drieduizend huishoudens mee. De test duurt tot december 2014. Daarnaast lanceert het bedrijf een Whatsapp-dienst voor de klantenservice. Daar kunnen klanten tijdens kantooruren vragen stellen. De periode van die proef duurt twee maanden.
Met de app die gekoppeld is aan de energiemeter, kunnen klanten via hun smartphone of tablet bekijken hoeveel energie zij op dat moment in huis verbruiken. De app biedt ook inzicht in het verbruik in een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar). De app is ontstaan in een samenwerking met klanten en app-ontwikkelaar Frontwise uit Den Bosch. Marcelle Mettes, directeur innovatie bij Essent: ‘Die co-creatie is voor ons de manier van werken. Samen met klanten en partners kunnen we relevante oplossingen voor in en om het huis leveren, die het verleidelijk en mogelijk maken voor klanten om slimmer en duurzamer met hun energie om te gaan.’
Aan de proef kunnen drieduizend huishoudens in Assen, Baarlo, Breda, Harkstede, Sittard, Sint-Michielsgestel, Ter Apel, Waspik en Waalwijk deelnemen. De app is ontwikkeld voor de slimme meter van netbeheerder Enexis. Deelnemers kunnen de app downloaden op hun iPhone of Android-toestel en zelf instellen of zij hun meterstanden willen delen met de app. Zodra zij inloggen in de app krijgen zij direct inzicht in hun energieverbruik op dat moment. De pilot loopt van 2 juni tot eind december 2014.
In 2015 starten netbeheerders met de grootschalige vervanging van de analoge meter door de slimme meters. In 2020 moet 80 procent van de Nederlandse huishoudens zijn voorzien van een energiemeter die verbonden is aan internet en op afstand kan worden uitgelezen.
Naast de proef met de app voor de energiemeter loopt ook een test met een Whatsapp voor klantcontact. De klantenservice van de stroom- en gasleverancier is nu ook bereikbaar via Whatsapp. Klanten kunnen medewerkers van het energiebedrijf tijdens kantooruren vragen stellen via de berichtendienst. Het gaat in eerste instantie om een proef van twee maanden. Essent zegt het eerste grote bedrijf in Nederland te zijn dat dit kanaal inzet voor dienstverlening aan klanten. Andere bedrijven gebruiken bijvoorbeeld Twitter en Facebook.
‘Met onze aanwezigheid op Whatsapp hopen we een onderscheidende service aan onze klanten te bieden. Want wat is er makkelijker en sneller als je met een vraag zit dan het sturen van een berichtje met je mobiele telefoon?’,licht socialmedia-manager Ienke de Vrieze de pilot toe. ‘Onze webcare-medewerkers pakken de binnengekomen berichten op en voorzien de klant van een antwoord.’
Met de proef hoopt het bedrijf te achterhalen of er voldoende behoefte aan dit nieuwe kanaal voor klantcontact is. En of klanten er naar tevredenheid geholpen kunnen worden. Volgens De Vrieze zijn de eerste signalen van klanten positief. De Whatsapp-service is echter alleen tijdens kantooruren beschikbaar.
Interessant experiment al denk ik dat het voor een groot bedrijf als Essent niets uit gaat halen.
Het valt me op dat juist de grote bedrijven (ondanks hun over het algemeen belabberde klantenservice) de nieuwe mogelijkheden uitproberen, terwijl het juist de MKB bedrijven zijn die GOEDE service verlenen via meer traditionele kanalen. Gelukkig gaan de kleine/middelgrote bedrijven steeds vaker aan de klantenservice software (zoals http://www.casengo.nl).
De goede service van ondernemers, met de bereikbaarheids- en productiviteitsvoordelen van de ‘grote’ jongens. Jammer dat de kracht achter de service van ondernemers voor bedrijven als Essent niet te koop is 🙂