Managed hosting door True

Softwareleverancier besteedt marketing vaker uit

Leverancier van bedrijfssoftware wil zich op kerntaken richten

Dit artikel delen:
Handen schudden

Leveranciers van bedrijfssoftware besteden hun marketingactiviteiten steeds vaker uit om zich meer op hun kernactiviteiten te richten.

Bedrijfssoftwareleveranciers kiezen er steeds vaker voor om hun marketingactiviteiten uit te besteden. In de huidige economische omstandigheden richten ze zich op hun kerntaken: het ontwikkelen, verkopen en implementeren van software. Marketingactiviteiten om nieuwe klanten te winnen besteden ze steeds vaker uit aan gespecialiseerde bureaus. Ook de communicatieafdeling, helpdesk en de evenementen gaan vaker de deur uit.

Die trend neemt adviesbureau Goals Marktbewerking waar na onderzoek onder zeventig marketeers en commercieel verantwoordelijken bij Nederlandse leveranciers en implementatiepartners van bedrijfssoftware. Het merendeel van de ondervraagde leveranciers hebben generieke disciplines, zoals verkoop buitendienst, verkoop binnendienst en marketing, nu nog in huis. Maar volgens de onderzoekers overwegen steeds meer bedrijven om zich te laten adviseren door gespecialiseerde bureaus.

Door de huidige economische omstandigheden hebben softwareleveranciers in het algemeen moeite met het vinden van nieuwe klanten. De omzet bestaat vooral uit lopende licenties, onderhoudscontracten en updates bij bestaande klanten.

Volgens de onderzoekers laten steeds meer ict-bedrijven zich adviseren door bureaus die thuis zijn in marketing en communicatie en die automatisering inhoudelijk begrijpen. Van de ondervraagde bedrijfssoftwareleveranciers geeft 60 procent tussen de 2 en 5 procent van de omzet uit aan marktbewerking. 15 procent van de ondervraagden reserveert tot maximaal 15 procent van de omzet voor marktbewerking.

Beurzen en evenementen zijn uit

Uit de gegevens komt naar voren dat menselijk contact, ook in het digitale tijdperk, cruciaal is voor de met potentiële klanten en mensen die interesse hebben in de producten of diensten van de leverancier. In marketingtermen heet dat leads. In vergelijking met de situatie drie jaar geleden zijn evenementen en beurzen uit de gratie als plaats om leads te genereren. Bestaande klanten, die als referentie kunnen dienen en de bedrijfswebsite zijn belangrijker geworden voor het contact met potentiële klanten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.