Managed hosting door True

Microsoft blijft belangrijkste concurrent van Lotus

 

Mike Rhodin moet als algemeen manager van IBM-dochter Lotus Software alle zeilen bijzetten om te blijven concurreren met Microsoft. De softwarereus kan nu zijn comfortabele voorsprong in zakelijke e-mail op Lotus verder uitbouwen met Windows Vista en Exchange 2007. Verder is Ray Ozzie, de grondlegger van Lotus, de rijzende ster binnen Microsoft.

Terwijl IBM op Lotusphere in Florida de nieuwe generatie Lotus-software lanceerde, haalde Ozzie Don Ferguson naar Microsoft. Ferguson was als hoofdarchitect van IBM's softwaregroep de grondlegger van WebSphere. Ozzie's team had al Julio Estrada, architect van Lotus Domino en QuickPlace, en Charlie Kaufman, voormalig beveiligingsarchitect van Lotus en Domino, binnengehaald.

"Microsoft is mijn grootste concurrent", zegt Rhodin. "We concurreren al zo'n vijftien jaar in deze markt." Hij noemt de introductie van het web 2.0-geïnspireerde Lotus Connections "een verbreding van het conflict".

Sinds zijn aantreden bij Lotus in 2005 heeft Rhodin veel moeten stroomlijnen en puinruimen. "Ik heb nu alles teruggebracht tot vijf kerndiensten, te weten Domino voor messaging en kalender, Quickr voor informatie uitwisselen, SameTime voor directe communicatie en Connections als sociaal netwerkplatform." Workplace is grotendeels ondergebracht bij Websphere Portal.

"We richten ons nu weer op onze kernbusiness", zegt Rhodin. "We zorgen dat we de e-mailapplicaties op orde hebben, na de verbeteringen die we rond de server hebben geleverd." De achilleshiel van Lotus Notes is altijd de gebruikersinterface geweest. Versie 8 moet dat komende zomer oplossen. "We hebben de interface versimpeld en overlappende informatie van het scherm gehaald", vat Rhodin de belangrijkste verbeteringen samen.

Web 2.0 maakt een nieuwe manier van werken mogelijk. Een nieuwe generatie startups en freelancers gebruikt webdiensten om in wisselende verbanden samen te werken. IBM past web 2.0 met Lotus Connections toe op grote traditionele organisaties, maar lijkt geen oog te hebben voor nieuwe werkverhoudingen.

"Het is een markt die we bekijken", zegt Rhodin, "maar momenteel niet bedienen." Hij belooft wel versies voor kleinere bedrijven, maar de markten zijn voor IBM gewoon te klein. "IBM is geen organisatie voor consumentenmarketing. Sommige bedrijven zijn daar goed in. Het is niet ons terrein. Wij ontwikkelen zakelijke oplossingen."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1850031). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Het is een grote vergissing van Lotus dat ze denken dat er een strikt verschil bestaat tussen zakelijk en prive. Het is nu niet meer het geval. Ik, bijvoorbeeld, wil dat de interface die ik thuis gebruik dezelfde is als de interface die ik op het werk moet gebruiken. Economisch gezien zijn hier ook veel voordelen aan verbond zoals hogere productiviteit op het werk en lagere opleidingskosten. Op z'n beurt kan diegene die de interfaces maakt, heeft de voorsprong op de technologien die op de achtergrond liggen.
Het feit dat Microsoft dit beseft geeft hen de heerschappij in de markt. Goodbye Lotus...

Het is een vergissing van het voorgaande commentaar te denken dat de interface gelijk blijft. Vergeet niet dat de huidige generatie opgroeit met webmail en messenger tools. Om nu te zeggen dat exchange op MSN hotmail lijkt : NEE. Dus onzin in de bovenstaande tekst.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×