Overheidsorganisaties halen minder rendement uit investeringen in business intelligence (bi) dan bedrijven. Slechts 14,4 procent van de organisaties in de publieke sector vindt dat het bedrijf gedeeltelijk of organisatiebreed de prestaties verbetert door investeringen in bi. Bij bedrijven ligt dat percentage op 26 procent. Gemiddeld is dus maar een vijfde van de organisaties te spreken over de concrete resultaten die de investeringen in hardware, software en organisatorische veranderingen voor analyse van bedrijfsinformatie oplevert.
Dat blijkt uit een rapport van advies- en onderzoeksbureau Passionned. Het bureau ondervroeg bijna vierhonderd bedrijven over het gebruik van business intelligence (bi). Daaruit komt naar voren dat bij slechts 3,4 procent van de overheidsorganisaties de financiële prestaties organisatiebreed over meerdere jaren verbetert, de prestaties op minimaal drie gebieden vooruitgaan en veranderingen positief worden ontvangen door betrokkenen. Bij bedrijven ligt dat percentage op 9,1 procent. Daarmee liggen de percentages van wat Passionned ‘uitmuntende prestaties met bi' noemt, tussen het bedrijfsleven en de publieke sector ver uit elkaar.
Onder de ondervraagde bedrijven noemt 16,9 procent de gevolgen van het investeringen in bi ‘veelbelovend'. Onder organisaties in de publieke sector is dat 11 procent. De onderzoekers definiëren investeringen in bi-projecten als ‘veelbelovend' als organisaties de financiële prestaties verbeteren en de prestaties binnen een onderdeel van het bedrijf omhoog gaan. Het gaat dan om bijvoorbeeld afname van het ziekteverzuim op een bepaalde afdeling of afname van de werkvoorraad binnen een bepaalde divisie.
Geen targets
De beperkte opbrengst van bi in de publieke sector heeft volgens de onderzoekers te maken met een gebrek aan een prestatiegerichte cultuur bij de overheid. Van de ondervraagde organisaties uit de publieke sector geeft bijna een kwart aan dat medewerkers elkaar niet aanspreken op hun prestaties en normen en targets niet regelmatig evalueren.
Volgens Passionned heerst bij veel bedrijven en overheidsinstellingen het misverstand dat investeringen in bi direct bijdragen aan betere financiële beslissingen en verbetering van de prestaties. ‘Die kortzichtige denkwijze dat de implementatie van bi direct leidt tot een verbetering van de prestaties leidt tot verkeerde verwachtingen.'
Deze bevindingen zullen voor vele bi-professionals een bevestiging zijn. Overheidsorganisaties zouden er goed aan doen bij de invoering van nieuwe informatiesystemen zich vooraf af te vragen op welke wijze hun werkwijze hierdoor gewijzigd dient te worden. Om succes te boeken met de invoering van bi dient elke organisatie ook een bepaalde vorm van verzakelijking in te voeren. Dit impliceert veelal het doorvoeren van een planmatige werkwijze zoals issues management, case management, project management en/of programma management. Pas wanneer men deze nieuwe werkvormen heeft ingevoerd en in de paktijk wenst te sturen, dan ontstaat de behoefte om stuurgegevens te verwerken middels een bi oplossing.