Managed hosting door True

Organisaties hebben weinig inzicht in informatie

 

Grote organisaties maken te weinig gebruik van de informatie die in het bedrijf aanwezig is. Dit komt vooral doordat gegevens versnipperd en in verschillende vormen worden opgeslagen.

Het inzicht in bedrijfsgegevens laat nogal te wensen over bij grote organisaties. Dat blijkt uit onderzoek dat MarketCap uitvoerde in opdracht van business intelligence-leverancier SAS Institute. Bedrijven willen wel graag meer informatie halen uit hun data. Tweederde van de ondervraagden verwacht de komende twee jaar meer gebruik te maken van business intelligence en prestatiemanagement. Hiermee hopen zij hun strategische bedrijfsvoering te kunnen verbeteren.

Op dit moment is bij 80 procent van de ondervraagde bedrijven een business intelligence-oplossing in gebruik. Dat lijkt veel, maar de meeste respondenten zijn niet tevreden met de kwaliteit en de effectiviteit van de informatievoorziening. Ruim 70 procent geeft aan dat ze ontevreden zijn over de voorspellende waarde van de bedrijfsinformatie.

Ook al gebruiken bedrijven een bi-tool, vaak is men inhoudelijk niet tevreden. Daarbij zijn de mensen met een it-gerelateerde functie minder positief over de informatievoorziening dan degenen met een business functie. Wanneer wordt gevraagd naar de mening over aansluiting tussen processen met betrekking tot de informatievoorziening, blijken de it'ers ineens positiever dan de business-mensen.

Het gebrek aan bruikbare informatie uit de bedrijfsdata komt vooral doordat deze op verschillende plaatsen en op versnipperde wijze wordt opgeslagen. Er wordt gebruik gemaakt van spreadsheets, databases en datawarehouses. Alleen in het laatste geval (bij slechts een derde van de ondervraagden) is de informatie centraal opgeslagen en heeft het bedrijf snel en efficiënt toegang tot alle soorten informatie.

Toch geeft driekwart van deze mensen aan dat ze weten waar de informatie vandaan komt, maar geen idee hebben wat er met de informatie is gebeurd, voordat ze deze te zien krijgen. Het lijkt er dus op dat er veel te vaak strategische beslissingen worden genomen op basis van onvolledige of onbetrouwbare informatie of op basis van informatie waarvan de betrouwbaarheid niet bekend is. Ruim een derde van de ondervraagden heeft de bedrijfsstrategie niet vertaald naar doelen, wat betekent dat resultaten dus niet worden teruggekoppeld naar de onderneming.

"We zien dat daadwerkelijke business intelligence niet ophoudt bij het beschikken over rapporten", zegt Edwin Peters, manager business unit solutions bij SAS Institute. Hij is van mening dat een robuust onderliggend intelligence platform en voorspellende analysekracht bedrijven in staat stellen om operationele, tactische en strategische informatie real-time ter beschikking te hebben. "Zo worden beslissingen op alle niveau's en voor allerlei rollen op het juiste moment mogelijk gemaakt. In bepaalde situaties kan dit zelfs direct, zonder menselijk tussenkomen."

Ook Stephen Brobst, chief technology officer bij datawarehouse-leverancier Teradata, is van mening dat goede informatievoorziening niet uit louter rapporten bestaat. "Rapporten zijn passief, daar heb je niets aan. Bedrijven moeten hun datawarehouse activeren, zodat ze ook daadwerkelijk iets met de informatie dóen die uit hun bedrijfsdata komt. Alleen dan kun je concurreren en innoveren."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2032319). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Een interessant onderzoek maar eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het wordt hoog tijd dat organisaties eens mensen gaan aanstellen die orde scheppen in de informatiechoas mensen die daadwerkelijk iets gaan doen met alle die informatie.

Ik ben van mening dat de bedrijven en overheden moeten kijken naar de aanstelling van een informatiespecialist. De linking pin tussen vraag en aanbod van informatie. Neen, geen ICT-getinte functie maar meer gericht op welke informatie is er, welke hebben we nodig voor onze processen en strategie, hoe moet die informatie toegankelijk worden gemaakt en hoe kan die informatie gebruikt worden.

Informatiespecialisten worden opgeleid aan n van de 7 IDM-opleidingen in Nederland. Hoogste tijd dus dat organisaties daar gaan buurten voor de oplossing van hun informatiechaos.

Kees Westerkamp, Hanzehogeschool Groningen

Lectoraat Business Intelligence (www.hanze.nl/businessintelligence )
Opleiding IDM/Media & Informatiemanagement ( www.hanze.nl/idm )

Het onderzoek is, naar mijn mening, een bevestiging van wat iedereen al weet of op z'n minst aanvoelt. Alleen nu uitgedrukt in cijfers en procenten.

Kees Westerkamp heeft het in zijn reactie over een 'informatiespecialist'. Volgens mij zijn die er al: de (bedrijfs)archivarissen, DIV'ers of welke benaming de organisatie er ook aan gegeven heeft. Zij houden zich, als het goed het is, vanuit hun positie al bezig met processen in relatie tot de informatievoorziening.

Wellicht wordt het tijd dat zij meer betrokken raken bij de bedrijfsstrategie van de organisatie(s)?

Mag ik een nuance aanbrengen?
2, 5 of 10 jaar terugkijkend moet je concluderen dat organisaties heden ten dage verschrikkelijk veel meer inzicht in informatie hebben dan 'vroeger'. Misschien wel te veel?

Hoe dan ook ben ik het er mee eens dat het beter kan en moet, maar ik vermoed dat het altijd zo zal zijn dat de informatiebehoefte voor zal lopen op de mate waarin organisaties en technologie daarin kunnen voorzien.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×