Managed hosting door True

Atos biedt alle medewerkers leaseauto aan

 

Ict-dienstverlener Atos biedt al zijn Nederlandse medewerkers via privélease een auto aan. Met de nieuwe regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto. Bovendien is geen sprake van fiscale bijtelling, hoeven medewerkers geen waarborg tot 25 procent van de cataloguswaarde van de auto te betalen en hebben zij zekerheid over hun maandelijkse kosten.

Medewerkers van Atos Nederland kunnen voortaan profiteren van de voordelen die Atos Privé Auto Lease te bieden heeft. Privélease is de particuliere vorm van het leasen van een auto. Medewerkers die gebruikmaken van deze nieuwe regeling kopen de auto niet, maar leasen een nieuwe auto bij een leasemaatschappij voor een vast bedrag per maand. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris, inclusief de kosten voor onder meer verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud.

Los van arbeidsvoorwaarden

Atos heeft de privélease-overeenkomst afgesloten met leasemaatschappij Noordlease. Binnenkort wordt een tweede leasemaatschappij toegevoegd, waardoor de keuze voor medewerkers ruimer en vergelijkingen eenvoudiger worden. Alle medewerkers in Nederland kunnen gebruikmaken van Atos Privé Auto Lease. De privéleaseregeling staat geheel los van de arbeidsvoorwaarden en de huidige zakelijke leaseregeling.

Eén van de voorwaarden is dat medewerkers een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of minimaal een jaarcontract hebben. Het leasecontract staat op naam van de medewerker en Atos faciliteert een gedeelte van het proces. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris. De leasemaatschappij regelt verder alle bijkomende zaken, zoals reparaties en onderhoud, de wegenbelasting, schades en verzekeringen. Als zich problemen voordoen, wordt altijd vervangend vervoer geregeld, ook bij pech onderweg. Kosten voor onderhoud, keuringen, reparaties en het vervangen van banden zijn bij het vaste maandbedrag inbegrepen. Andere variabele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van de auto, zoals brandstofkosten, parkeerkosten, verkeersboetes en het opvragen van nieuwe kentekenbewijzen, zijn voor eigen rekening.

Aantrekkelijk voordeel

'Met Atos Privé Lease willen we medewerkers extra voordelen bieden door hen op gebied van vervoer en mobiliteit optimaal te faciliteren', zegt Peter Kersten, vice president Human Resources van Atos Benelux. 'We hebben een ruim assortiment samengesteld van auto's met een maximale kooldioxide-uitstoot van 140 gram. Dit sluit aan bij onze strategie waarin duurzaamheid voorop staat en de aanschaf van kooldioxide-zuinige auto's wordt gestimuleerd. De eerste reacties van medewerkers zijn positief. Zij beschouwen deze regeling als een aantrekkelijk voordeel.'

In 2010 was Kersten nog minder positief over de autoleaseregeling bij Atos. Toen meldde hij dat Atos de regeling ging herzien. Het bedrijf bekeek welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hadden. Er is nooit bekendgemaakt hoeveel medewerkers toen hun leaseauto zijn kwijtgeraakt. Wel werd toen al besloten om meer milieuvriendelijke auto's aan te schaffen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4536643). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"Andere variabele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van de auto, zoals brandstofkosten, parkeerkosten, verkeersboetes en het opvragen van nieuwe kentekenbewijzen, zijn voor eigen rekening."

Boetes snap ik... Maar de rest? Als je de opdracht van je werkgever gekregen hebt om naar een klant te rijden, hoe kan dat dan qua benzine en parkeergeld voor eigen kosten zijn?? Absurd.

Het is in elk geval goedkoper dan een personeelsadvertentie te plaatsen in de bladen... Behalve dat het over Atos gaat zie ik hier weinig raakvlakken met het IT vak in het algemeen, waarom wordt dit gepubliceerd?

Hahaha... Een auto van de zaak, maar dan wel een die je zelf mag betalen... Wat is er dan nog "van de zaak"??

Volgens mij is het kopen van een auto op marktplaats.nl effectiever en betaalbaarder dan het kopen van een auto op atos.nl. :)

Natuurlijk is het parkeergeld en benzine voor je eigen rekening. Het is net alsof je een eigen auto hebt. Dus worden de kilometers gewoon vergoed en alle overige kosten niet.

Wordt via netto salaris verrekend, hou je dan uberhaupt nog wat over als Atos-ondernemer?

Voor mij is lease nog aantrekkelijk, omdat ik een mobiliteitsvergoeding krijg en de brandstof vergoed wordt. Waarom zou ik via mijn werkgever met een privélease-auto willen rijden als ik geen brandstof vergoed krijg en alles netto verrekend wordt? Vreemde constructie, het volumekortingsvoordeel gaat in de zakken van de Atos-directie?

Dit is een bericht in het kader van: kom bij Atos werken dan krijg je korting op je hypotheek. De titel doet veel spannends vermoeden, de inhoud is natuurlijk kaas.

En gaat Atos nog een extra kilometervergoeding geven vanaf januari als de woon/werk maar ook zakelijke kilometers volledig belast gaan worden? Zekerheid over de maandelijkse kosten gaat de medewerker dan zeker niet hebben...

Vreemde reacties, maar verhaal is ook niet heel duidelijk. Uiteraard krijg je bij Atos nog steeds je zakelijke km'ers vergoed (incl. parkeerkosten) via normale declaraties voor die kosten.

Het leasecontract staat geheel los van de arbeidsvoorwaarden.
Het leasecontract staat op naam van de werknemer.

M.a.w. Atos helpt je aan een grote maandelijkse kostenpost. Word je jaarcontract niet verlengd of ontslagen, dan zit je nog een paar jaar vast aan die lasten. Bij privéleasen komt er ook nog even btw op het bedrag, dus extra duur.
Atos zal wel een hele goede km-vergoeding geven??

Degenen die hierin trappen zou ik zelf liever niet op de loonlijst hebben staan :)

Ik lees dat je minimaal een jaarcontract moet hebben, maar wat als je contract na een jaar niet wordt verlengd? Dan zit je wel vast aan een leasecontract.
Je kunt dit afkopen, maar dan is het wel een paar maandbedragen als 'boeteclausule'.

Tja, zo voorkom je als toko de maandelijkse kosten voor die pool leaseautos in de leegloop met fikse resttermijn... Schuif het af op de medewerkers.

'De privéleaseregeling staat geheel los van de arbeidsvoorwaarden en de huidige zakelijke leaseregeling.'

Volgens mij gaat het hier om een tweede auto leasen voor je partner. Best slim bedacht.

Grappig dat dit onderwerp gelijk zoveel reacties genereert. Ict'ers zijn ontzettend verwend met hun leaseregelingen, als ze het gevoel krijgen dat iemand daar aan gaat zitten, dan gaan ze meteen de boom in...

Dit soort regelingen is al een veel ouder trucje om onder de bijtelling uit te komen. Atos verdisconteerd een deel van de maandelijkse premie in de maandlonen waardoor het voor twee partijen fiscaal 'leuker' word. Daarnaast zal er wel degelijk sprake zijn van een 'vergoeding' woon werk en ritten in opdracht van.

Leuk als je ontslagen wordt. Gaat in de ontslagvergoeding (die al onder druk staat) een compensatie komen voor de 'eigen' auto? Lijkt me niet erg verstandig dit aan te gaan. Wat volgt: eigen laptop, eigen tablet, eigen stoel? (eigen telefoon hebben ze al).

Ofwel er is volume voordeel en dat moet dan net als hypotheekvoordelen fiscaal afgerekend worden ofwel het is er niet en waarom zou je je dan beperken tot dit aanbod? Kun je toch net zo goed zelf de particuliere leasemarkt afstruinen? Tweedehands lease bijvoorbeeld. Fiscaal afrekenen over de cataloguswaarde uit 1980. BudgetBenz, gereviseerde Porsche. Dán wordt het leuk.
En je werkgever controle geven over je privéuitgaven... Dat was toch gelijk met de slavernij afgeschaft? En wat als je in de financiële problemen komt...? Gaat Atos dan meehelpen met de schuldsanering als medeplichtige?

In feite zegt ATOS dat er speelruimte is in de salarisonderhandelingen en dat ze dat op een bepaalde manier willen aanwenden. Auto is nog steeds kennelijk een blik- en status vanger. Er zijn ongetwijfeld wel meer fiscale handigheidjes te bedenken.

uit computable....stand van zaken ATOS-2010

Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.

Hoezo gratis reklame? Iedere ATOS medewerker kan bij mij niet preferente aandelen in een spaanse of griekse bank kopen, bij eventuele winst wordt deze met mij gedeeld. Zitten de werknemers met een jaarkontrakt ook vast een meerjarig huurkontrakt van de door ATOS ter beschikking gestelde kantoorruimte? Bedrijfsrisico ligt dus buiten de deur....handig.

Ik heb altijd gedacht dat computable een ict magazine was.
Wat hebben auto's in hemelsnaam met ict te maken.
Er zijn toch wel interesantere zaken over het vak te melden.

Grappig te zien wat voor reacties dit oproept. Prive lease is een extra service die aangeboden wordt waarbij mensen tegen lagere kosten een auto kunnen leasen (geen bijtelling, lagere maandlasten). Deel van de lagere kosten is natuurlijk de benzine die je zelf betaalt, maar dit dwingt mensen tenminste om kritisch na te denken over hun, met name, prive rijgedrag. Uiteindelijk betaal je bij een normale lease auto ook alle benzine die je verrijdt, maar dat zie je niet direct zelf terug. Alle medewerkers krijgen een reiskostenvergoeding/mobiliteitsvergoeding, dus het wordt niet "afgepakt".

Of het een interessante service is, is natuurlijk voor iedereen verschillend! Voor Atos is het zeker interessant omdat je zelf geen wagenpark in stand hoeft te houden.

Het gaat toch alleen maar hierom:

'Met de nieuwe regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto'.

Of te wel een extraatje voor medewerkers die niet voor een lease auto in aanmerking komen? (Of inderdaad een tweede autootje).

Ik zie het probleem niet...

Eens met Henk. Het gaat niet over de auto van de zaak. Het is een alternatief voor zelf privé een auto aan te schaffen met dezelfde risico's. De zakelijke lease auto's waarbij ook brandstof wordt vergoed blijven gewoon bestaan.

Indien je overstapt bij Atos van de zakelijke leaseregeling naar de privélease verdwijnt er een component van je salaris. Atos deint dan wel zorg te dragen dat het salaris evenredig wordt verhoogd.

@Gast. Een socialere reactie kan ik me niet voorstellen, waarvoor dank. Je zegt dus eigenlijk; "Hallo fiscus, die auto is een salaris component en derhalve loon in natura, wilt u zo vriendelijk zijn daar rekening mee te houden bij mijn inkomstenbelasting. Tevens wil ik mijn pensioen verzekering op de hoogte brengen van dit heugelijke feit en mijn premie naar omhoog bijstellen zodat deze weer in de pas loopt." etc. etc.
Wat een genereuze geste.

Gast, een auto is gereedschap waarmee de werkgever borgt dat je je werk naar behoren kunt doen en op tijd en veilig op de plaats van bestemming aankomt om datgene te doen waar het salaris tegenover staat. Gereedschap wordt in deze branche doorgaans ter beschikking gesteld, is en blijft eigendom van de werkgever. Koks krijgen bijvoorbeeld een vergoeding voor de messen en kleding. Efin, als het verkapt loon is, dan ook belasten, prachtig. Als Atos meegaat in jou verhaal gaan de werkgeverslasten flink omhoog, evenals de uitkering ontslag etc. etc. en komen er nog meer van dit soort idiote akties waarmee Atos zichzelf noodgedwongen moet gaan beschermen.

Nog een keer dan. "ter beschikking gestelde middelen om uw werk naar behoren te kunnen uitvoeren zijn niets meer dan dat. Bij inzet voor andere doeleinden worden dit inkomsten in natura en dienen derhalve ook als zodanig te worden belast". Met andere woorden zit je op de zgn. bank of bij ontslag, kun je ook geen rechten ontlenen aan de inzet van ter beschikking te stellen middelen, en draagt daarvoor ook geen risico en/of verantwoording voor contracten van leveranciers, fleetowners ed.

Goed en verstandig geregeld dus.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×