Managed hosting door True

Atos Origin ziet omzet dalen

 

De Frans-Nederlandse ict-dienstverlener Atos Origin heeft in het eerste kwartaal van 2010 de omzet, gecorrigeerd voor wisselkoersverschillen, met 5,5 procent zien dalen tot 1,2 miljard euro. In de Benelux daalde de omzet met 12,8 procent. De terugval kwam hier vooral voor rekening van de divisies Consulting and Systems Integration, die 23 procent minder omzet binnenhaalden.

Gemeten naar omzetdaling presteerden de divisies Consulting, Systems Integration en Managed Services het minst, met dalingen van respectievelijk 20, 8,7 en 4 procent. Managed Services en Systems Integration zijn, met beide een aandeel van 36 procent in de totale omzet, de belangrijkste divisies. Consulting is relatief klein, met een aandeel van 5 procent in de omzet.

Een plus noteerden de divisies High Tech Transactional Services en Medical BPO (business process outsourcing) met respectievelijk 0,6 en 7,5 procent. HTTS is goed voor een kleine twintig procent van de omzet, Medical BPO draagt ruim 3 procent in de omzet bij.

De omzet in de Benelux bedroeg 234 miljoen, goed voor een vijfde van de totale omzet van de onderneming. De regio zag de omzet uit Managed Services met 3 procent teruglopen, één procentpunt minder dan voor het hele bedrijf. Consulting en Systems Integration deden 23 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2009. Dat is relatief goed ten opzichte van het gehele bedrijf, waar de beide divisies 41 procent minder omzet inbrachten.

Groot contract

De omzet in de regio Duitsland/Centraal Europa daalde met 17,5 procent, waarvan de helft voor rekening kwam van het aflopen van het grote contract met Duitse retailgigant Arcandor, met dochterondernemingen als de warenhuisketen Karstadt en de verzendhuizen Quelle en Peter Hahn.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3320965). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Dat is best heftig, -13% in 2010, nadat in 2009 in het 1e kwartaal al een klapper van bijna -10% was gemaakt in de Benelux.

Veel IT-bedrijven zijn herstellende op dit moment, waarom Atos nog niet? Tarievendruk?

Grotere ondernemingen zoals Atos zien wat later het herstel terug in hun eigen organisatie. Deels inderdaad tarieven maar ook hoeveelheid van beschikbaarheid wat nog welig woedt.

Als ik de eerdere artikelen over Atos goed gelezen heb heeft vorig jaar een aanzienlijk daling van medewerkers plaatsgevonden (-/- 13%): volgens mij kun je met minder medewerkers ook gewoon lang niet zoveel omzet genereren!

En dan als klap op de vuurpijl ook nog het aflopen van het service/hosting contract voor alle SAP-systemen van Philips die as we speak worden gemigreerd naar T-Systems..

Volgend bericht in deze reeks:

ATOS-Nederland zet (weer) een deel van haar personeel op straat en sluit een aantal Nederlandse verstigingen om internationaal geleden verliezen te compenseren...

Zie ook dit bericht:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3312825/1458016/ictbedrijven-vragen-24-miljoen-ontslaghulp.html

Deze omzetdaling is heeft meedere redenen en de grootste daarvan zijn dat er nog veels te veel overhead is en dat er veel seniors op de bank zitten!

Om de kosten nog enigzins te drukken worden de medewerkers geplukt en zit er voor hen met de hogere beoordelingen volgend jaar een salarisverhoging in van let wel, 1 procent! Over de prestaties van 2009 wel te verstaan.

Als ik om mij heen kijk zie ik dat de leegloop behoorlijk begint toe te nemen en het ergste is dat de mensen die juist facturabel zijn vertrekken en dat de mensen die op de bank zitten blijven.

Al jaren heeft Atos deze probleem. Volgens mij komt het door dat de top van Atos telkens weer op verkeerde paard zijn geld inzet. In landen waar nog veel geld verdiend kan worden met Consulting en Manage Services blijven ze heel klein. Met een goede team zal zeker in landen als Turkije, Griekenland en Midden Oosten nog veel omzet te halen zijn. Maar ja, wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Atos heeft in haar sales, new business en contract management vele specialismen. Daar zitten vooral de hoge salarissen en weinig mensen die veel klantcontact en een gedegen productkennis hebben.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×