Managed hosting door True

Getronics schrapt 119 banen

 

Ontslag

Ict-dienstverlener Getronics ontslaat 119 werknemers. De ontslagen vallen binnen de business units Remote en Custom van de divisie Workspace Management Services (WMS). De verslechterde economie is voor Getronics aanleiding voor de ontslagronde. De dienstverlener hoopt in november de reorganisatie af te ronden. WMS is de divisie die het beheer en onderhoud verzorgt van werkplekken van klanten.

Het bedrijf gaat efficienter werken waardoor er minder mensen nodig zijn. Nu werken de teams nog op basis van klanten, straks worden de teams samengesteld op basis van technologie. De afgelopen maanden testte Getronics het nieuwe organisatiemodel binnen de unit Remote. De resultaten van deze pilot zijn aanleiding om het model ook in te voeren bij de unit Custom. Bij remote worden standaardoplossingen voor werkplekbeheer verkocht, bij custom wordt maatwerk geleverd.

Daarnaast zal een aantal werknemers een andere werkplek krijgen. De unit Remote verdwijnt uit de vestigingen in Eindhoven, Rotterdam en Beek. Van Custom vervalt de Rotterdamse vestiging. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat de drie vestigingen niet sluiten, maar alleen nog door andere units worden gebruikt. De werknemers van de units Remote en Custom die blijven, worden ondergebracht op een andere locatie.

Bezuinigingsmaatregelen

Het bedrijf trof begin dit jaar al bezuinigingsmaatregelen, maar zegt in een brief aan zijn werknemers dat dit helaas onvoldoende was. 'De bezuinigingsmaatregelen die we begin dit jaar namen waren onontkoombaar, maar met bezuinigingen alleen redden we het niet. Met een aanpassing van het organisatiemodel, de nieuw in te voeren service management tooling en de klantverbeteracties die we al nemen, zetten we nu grote stappen de juiste kant op. Maar we hebben nog heel veel te doen.'

De bonden en de ondernemingsraad van het bedrijf bekijken de ontslagaanvragen. Zij zullen binnenkort een advies aan het bedrijf uitbrengen. De directie zegt dit advies af te wachten voordat zij een besluit neemt over de reorganisatie.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3099426). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored


Lees ook


 

Reacties

En de managers bleven maar met droge ogen beweren: "Nee, er verdwijnt niets uit Eindhoven, echt niet"

In tegenstelling tot wat in dit artikel staat lijken de 2 units remote en custom juist helemaal niet op elkaar. Zoals al gezegd, de ene unit levert standaardoplossingen, de andere maatwerk. Meer verschil kun je bijna niet hebben binnen de ict, het zijn 2 compleet andere takken van sport. De klanttevredenheid is al laag (zie laatste Giarte onderzoek). Zou die hier nu door gaan toenemen of juist afnemen ?

De vestiging eindhoven wordt volgend jaar gesloten voor de unit custom op het moment dat deze unit opgaat in remote. De unit remote verdwijnt nu al uit eindhoven, die komt volgend jaar echt niet terug als custom wordt opgeheven en in remote opgaat. Dus helaas Bert, alles verdwijnt uit Eindhoven, zowel remote (nu) als custom (volgend jaar). Jammer maar helaas, weer wat extra werkloosheid in het schone brabant (want niemand gaat natuurlijk dagelijks naar amsterdam of apeldoorn rijden om zijn "werk te volgen").

@Tobbertje,
Je hebt gelijk dat het maken van maatwerkoplossingen en het leveren van standaardoplossingen iets heel anders is. Ik heb daarom de zin 'ze lijken op elkaar' weggehaald.
Dank voor de reactie.

@brabo21: Lees de publicatie+aanverwante PDF's eerst maar eens goed op jou intranet voor je dit soort uitspraken doet, daar staat namelijk heel duidelijk in dat REMOTE verdwijnt uit Eindhoven, Custom niet. Alleen Custom R'dam verdwijnt. Er staat ook duidelijk in dat er circa 119 plaatsen gaan verdwijnen, 58 bij remote en 61 bij custom.
Overigens is dat een VOORSTEL wat aan de OR is voorgelegd. Die moet nog een advies uitbrengen of dat wel of niet doorgevoerd kan worden.

@Rian en Tobbertje: toevallig ken ik erg veel mensen uit de Remote clubs en de werkzaamheden van remote en custom lijken dermate veel op elkaar dat dat mede een aanleiding is om deze 2 samen te voegen (lees: kennis en kundebundeling). Remote streeft naar een standaardoplossing bij veel klanten maar dat bieden ze nauwelijks, er is sprake van erg veel maatwerk. Dus lijken ze wel op elkaar al zeg je van niet.
Maakt allemaal niet uit want zoals het ging was het best een bende organisatietechnisch gezien is dan samenvoegen misschien wel de beste optie. We zullen wel zien.

Prettig te horen dat de board zijn woord nakomt! Er is openlijk gezegd dat er dit jaar geen ontslagrondes meer zouden komen.

Wederom goede reclame voor Getronics.

Als er dan toch mensen uit (moeten) vliegen dan is het beter voor hen dat dat dit jaar is, aangezien er per 1 jan. 2010 een nieuw sociaal plan gaat gelden met nieuwe handdruk-formules erin. Die zullen een veel lager uitvallen dan nu het geval is.

@japie

Zeg dat maar tegen de 119 mensen die het te horen krijgen. In deze barre tijden liggen de banen niet voor het oprapen.
En vergeet niet dat Getronics richting hun klanten ook geen nette indruk maakt op deze manier.

@Japie
Jammer dat je niet precies weet waar je over praat. Er is een NIEUW sociaal plan afgesproken met Getronics vanaf 1-1-2009 (weliswaar met dezelfde tekst als het vorige). Dit huidige sociaal plan kan gewoon een jaar worden verlengd (en de kans is groot dat dat gebeurd, want het is al bijna januari, en zonder SP geen collectief ontslag).

@japie
Er is al eerder aangegeven dat Custom en Remote op termijn samengaan (lees : Custom wordt opgeheven en bestaat alleen nog als onderdeel van Remote).
Eindhoven is geen remote locatie........

Weg uit Beek. De zowat enige lokale doorgroeimogelijkheid van de Servicedesk verdwijnt dus nu ook als sneeuw voor de zon. Getronics en beloftes, TRAP ER NIET IN!

Remote wordt gedwongen verplaatst naar Amsterdam met alle (te lange reistijden) gevolgen vandien. Nog niet zo lang geleden werd er gezegt dat de lokatie van uitvoering niet relevant was. Lachen zo'n wispelturig management....

Soms is er naast slechts nieuws ook een nieuwe carriere kans voor diegene die zich aangetrokken voelen tot het vak "beheer en onderhoud van werkplekken".

Werven - Ontslaan - Werven - Ontslaan

Bijna hetzelfde als Joep van het hek met zijn sketch:

Lenen Lenen - Betalen Betalen.

Getronics -> Blacklist

ACL interface potentialemployer(0/1)
deny getronics* no restrictions
permit any any

Het zou een efficiencyslag moeten zijn. Dan vraag ik me als buitenstaander af.. waarom heb je dat niet eerder gedaan? Dan had je je mensen misschien intern wel kunnen herinzetten ipv eruit wippen.

Maar goed, uiteindelijk bevestigt dit wel de reputatie die Getronics toch al had in de markt. Met een tevredenheidspercentage onder haar klanten van maar net de helft (zie Giarte onderzoek) staat het er daar ook redelijk dramatisch voor, lijkt me. Als dat de tendens is, dan vrees ik dat Getronics nog meer ontslagrondes te gaan heeft.

Het doet me denken aan dat er in het verleden ook al dergelijke acties waren bij Getronics.. daar dringt zich toch een vergelijking op met een ezel en een steen.. schijnbaar werken bij Getronics geen ezels, ze stoten zich meermaals aan dezelfde stenen.

@Froos: En bedankt. Fijn om afgeschilderd te worden als dommer dan een ezel. Onthoud goed dat er hardwerkende mensen bij Getronics werken waarvan velen met de rug tegen de muur. Je kan bijna geen kant op in deze tijd en moet blij zijn om nog een baan te hebben. Mensen met gezinnen, hypotheek, jarenlange staat van dienst etc. Om die mensen als dommer dan een ezel af te schilderen is wellicht nog dommer te noemen.
Ik hoop voor jou dat je het niet hoeft mee te maken.

Het is voor de 52 personen op de vestigingen echt een klein persoonlijk drama. Ja ze kunnen /mogen over naar een andere locatie. Maar met welke reistijden? 2 tot 3 uur per dag extra.

In het zuiden is er geen vestiging meer over, alles boven de grote rivieren

Een getroffene

Alsof je naar een sociaal plan moet uitkijken... Het onderdeel Consulting werkt niet met een ontslagronde, daar wordt je met de nieuwe kantonrechtersformule de straat op gestuurd.

Maar zoals ik hier al meer lees, Getronics is gewoon passe. Het aanzien is in 2009 al zo naar beneden gehaald dat je als klant ze maar moet blijven vertrouwen, terwijl ze hun eigen medewerkers naaien????

Als de nood werkelijk zo hoog is als enkele mensen hier aangeven, dan reis je 2 of 3 uur per dag. Tot je iets anders vindt.
Het mag overigens onderhand wel duidelijk zijn dat klanten in het zuiden van Nederlander de twijfelachtige kwaliteit van het bedrijf Getronics niet accepteren. Dit was meer dan 10 jaar geleden zo en is nog steeds zo.
Vandaar dat ze zich het liefst in grote concentraties mensen beweegt waar er altijd een nieuw slachtoffer te vinden is.

Komt vreemd op me over dat er nu teams op basis van technologie worden gevormd, omdat dit voor GETRONICS efficienter werkt. Dit zal wellicht kloppen, kan ik niet over oordelen.
Ik denk echter wel dat men het contact met DE KLANT zal verliezen met deze manier van werken, uiteindelijk zal Getronics meer veliezen dan winnen.

Vreemde maatregel dus.

Natuurlijk is het vormen van technology teams efficienter maar moet dat NU!!! Is gewoon een buitenkanje voor Getronics om in deze moeilijke tijden personeel te wippen. En wederom de manier waarop blijft onder de maat waardoor niet alleen de afgestotenen gedupeerd zijn maar de achterblijvers er wederom een KUT gevoel zonder vertrouwen in de toekomst aan over houden, mocht je dit al (gehad) hebben.

@Rotterdam :
Vertrouwen is goed, wantrouwen is beter.
Een pessimist is een optimist met betere informatie.

Getronics is gewoon een shit bedrijf. Je kunt er beter niet gaan werken,en dit als allerlaatste optie hebben. HRM functioneert niet en alles hier draait om angst. De managers zijn niet de slimste en zijn vooral met zichzelf bezig.

Zie je wel dat ik gelijk had mbt sociaal plan... als je nou de sjaak bent kun je beter nu dan in 2010 op straat gezet worden, dan is waarsch. de nieuwe formule van toepassing. Ik weet het is een schrale troost maar dan liever een grotere zak geld mee dan maar een beetje.

"Sociaal plan: De medewerkers die tijdens deze ronde hun baan verliezen vallen nog onder het sociaal plan 2009. Daar zijn de bestuurders tevreden over. 'In dit sociaal plan wordt nog vastgehouden aan de oude kantonrechtersformule', zegt Brinkers. Voor 2010 is er nog geen sociaal plan afgesproken. "

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/beheer/3101823/1277800/vakbonden-vertrouwen-getronicsreorganistie.html#ixzz0TQsLrLUf

Wie zegt trouwens dat het hier bij blijft dat is maar de vraag. Ik dacht dat ze met de eerste ronde wel geleerd hadden, nu zitten er nog steeds mensen die 'ongeschikt' zijn en w??r flikkeren ze een hoop 'goeien' buiten! Men roept dat ze de klanttevredenheid omhoog willen trekken, als ze dan eerst eens de rotte appels eruit gooien ipv mensen met jarenlange ervaring en kennis van specifieke klanten van Remote en Custom...

Ik lees veel bitterheid in alle reacties, enige wat ik kan doen voor "slachtoffers" met name in regio Rotterdam is mij eens te bellen op 06 53 164536. Dit is serieus een aanbod voor medewerkers die in helpdesk/werkplekbeheer zitten en op zoek zijn naar een nieuwe zeer uitdagende baan. Ik begrijp jullie frustraties maar het leven gaat door, pak deze kans dan. Tot horens. Jan

Getronics heeft dit jaar nog geen werkplekdeal van enige importantie gescoord. En aangezien werkplekken commodity zijn, en Getronics er in iedere implementatie een potje van maakt, is het logisch dat er klappen vallen. Kijk maar eens naar de discussie in de gemeente amsterdam voor de invoering van de nieuwe werkplekken. Kosten veel te hoog. Gelukkig maken ze nu een rapid deployment kit voor Windows 7. Hahahahahah! Ik moet het nog zien.
Het geld is op bij Getronics. Er wordt nauwelijks geinvesteerd en HOT is het al helemaal niet. Er wordt weer geworven voor posities waarin nog geen drie maanden geleden mensen ontslagen zijn. Buiten het feit dat de inkrimpingsronde dus aantoonbaar een kwaliteitsslag OF dom is geweest, kost deze het bedrijf ook nog eens tonnen extra.
Ik voorzie een verlies voor volgend jaar en nog hardere maatregelen met een slechter sociaal plan of een overname.

Degene die ontslagen gaan worden zijn gekozen door willekeur.
Op basis van het functiehuis worden er banen geschrapt.

Mocht toevallig je functiebenaming eigenlijk niet horen bij je huidige rol, maar door de tijd zo zijn gebleven, dan ben je gewoon de pineut.
Getronics heeft niet gekeken naar welke mensen, kennis en kunde heeft men nodig om de dienstverlening voor de klant te waarborgen.

Toevallig klopt mijn functiebenaming niet bij mijn rol, en ben ik de pineut. Maar of dat nu zo heel erg slecht is? Beter elders een baan vinden, hoe lastig ook.
Werken voor Getronics? Alleen als je echt niet anders kan...

Een slachtoffer

ontsla mij maar. dan ben ik geen slachtoffer maar de gelukkige die met bijna 40 mille (bruto weliswaar) kantonrechtersformule rustig een jaartje (met ww) naar een andere baan kan uitkijken of mezelf omscholen tot bijv werken in de gezondheidszorg. dan ben ik verlost van dit soort ballententen.

Als je het sociaalplan goed leest krijg je nooit arbeidsjaren x 1,0 betaald. Want het addertje is dat wanneer jou een nieuwe functie wordt aangeboden intern op je huidige niveau of zelfs 1 lager en je deze niet accepteert de formule verandert in arbeidsjaren x 0,5 en wat denk jezelf, als je dus veel jaren hebt, bieden ze je gewoon een lagere functie, wie is er nu gek? Uitgekookt zijn ze, geloof me maar.

@rekenjenietrijk : Bij de laatste ronde is echt iedereen gewoon uitbetaald conform sociaal plan, en er zijn bijna geen lagere functies aangeboden. Dus iedereen heeft gewoon het geld gekregen waar hij of zij recht op had. Er zijn binnen Getronics bijna geen vacatures, dus een andere functie aanbieden zit er niet in (aangezien dit alleen kan als er een passende officiele vacature beschikbaar is).

Laten we hopen dat je gelijk hebt voor de mensen die op straat komen te staan.

@rekenjenietrijk:

Ik ken persoonlijk 2 ex-getronicsmedewerkers die beiden ca. 35000 euro hebben meegekregen bij de laatste reorganisatie.

"Geef uw medewerkers een ruimte .. of de ruimte"
"Het nieuwe werken vraagt om reorganisatie .. van uw gedachten"
http://www2.getronics.nl/hetnieuwewerken/home.html

Die marketing mumbo jumbo krijgt een vreemde lading .. waarom is een oord als amsterdam "beter" als lokatie dan eindhoven oid, het zal vast niet de prijs zijn. Winkelt de directie soms liever in de PC Hooft?

Het sociaal plan van Getronics kent de oude kantonrechtersformule met C factor 1. Dus dat betekent afhankelijk van je leeftijd inderdaad een maand salaris per jaar in dienst. Daarnaast wordt de fictieve opzegtermijn die UWV hanteert doorbetaald. Dus dat is een fatsoenlijke regeling. Ik zat in de ontslagronde van juli en ben per 1-10 weer elders aan de slag. Precies op het officiele moment van uitdiensttreding.
En laat ik nu net in mijn nieuwe job een vestiging in eindhoven hebben waar we nog goede Windows (server) beheerders zoeken...

Btje vreemd ... je kunt nu alvast solliciteren op de functies van collega's die nog moeten worden ontslagen:

http://vacatures.nuwerk.nl/bedrijfsdetail.php?wg_id=415&action=search&user_id=415&search=Find

Goh, mijn oude functie is nog steeds niet ingevuld.

Ik moet eerlijk zeggen ik heb 2 jaar voor Getronics gewerkt en as gedetacheerd bij Shell, onder collega"s was het sfeer fantastisch en de klanten tevreden.
Totdat het managment van dat divisie gingen veranderen, iedereen die goed presteerde werd ontslagen, totaal 7 mensen, terwijl daar geen reden toe was, ja 1 Pink Roccade was goedkoper, beter gekleed ja dat was wel maar totaal geen ervaring! Slechte reclame voor Gaytronics, en zodanig slechte service omdat de ervaring zoek was bij de nieuwkomers.
Kortom Getronics heeft schijt aan al zijn onderdanen als het erop aankomt. Ik zal nooit meer voor die hufters werken!

Jaren geleden voor GTRX gewerkt. Wat een ellebogen tent was dat zeg. Geef een manager een hand en je telt je vingers. Bedrijfscultuur die tot op het bot rot is. Wat potentie heeft blijft daar niet hangen. Daarom werken er ook allemaal van die lieve vriendelijke goedsullige mensen in doodlopende desktop support functies. Ideale slachtoffers voor de mini godjes in pak genaamd manager. De collega's waren altijd toffe mensen. Daarom beste ex-collega's: ga toch weg. Je doet jezelf zo veel tekort.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.