Ict'ers zijn vooral bezig met beheren en niet met optimaliseren van de ict-omgeving. Daardoor denken ze behoudend over bijvoorbeeld het nieuwe werken. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap in opdracht van Inter Access.
Ict'ers zijn vooral bezig met operationeel beheer in plaats van optimalisatie. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap in opdracht van Inter Access onder ictérs en collega's in andere functies. Technisch directeur Han Dieperink van Inter Acces vindt dat geen opvallende uitkomst. "Wat betreft het ict-budget gaat ook het overgrote deel naar beheer en niet naar innovatie."
Dieperink denkt wel dat bezig zijn met beheer zorgt voor een andere gedachtegang bij ict'ers. "Het gaat om beheer van iets uit het verleden. Je merkt dat die ict'ers conventioneler denken over toekomstige ontwikkelingen." Volgens de technisch directeur blijkt dat ook uit andere resultaten van het onderzoek. Zo ziet 44 procent van de niet-ict'ers een generatieverdeling binnen de organisatie. Ict'ers herkennen zich minder in de generatieverschillen. 35 procent van de ict'ers zegt een verschil in generatie en het gebruik van ict te zien.
Niet-routine taken
Ook de perceptie van routine-taken verschilt tussen ict'ers en niet-ict'ers. Meer dan de helft van de ict'ers denkt dat het aantal niet-routinetaken van werknemers de afgelopen vijf jaar gelijk is gebleven. Ongeveer veertig procent van de niet-ict'ers denkt dat het aantal routinetaken de afgelopen jaren gelijk gebleven is of minder is geworden.
Dat ict'ers conventioneler denken dan de business baart Dieperink wel een beetje zorgen. "De ict-afdeling moet bijvoorbeeld het nieuwe werken uitvoeren. Als een ict'er niet meegaat met het mobiele werken dan heeft dat gevolgen. Of het bedrijf staat stil op dat vlak of een gebruiker neemt de macht in eigen handen. Dat laatste zie je vaak gebeuren met bijvoorbeeld MSN."
Verder blijkt uit het onderzoek dat 72 procent van de werkplekken een vaste werkplek is. Dieperink verwacht dat dit de komende jaren zal dalen. "Bijna alle medewerkers worden mobieler. Misschien dat over een paar jaar wel tachtig procent van de werkplekken mobiel is."
“Dat ict’ers conventioneler denken dan de business baart Dieperink wel een beetje zorgen.”
Daar.. kan ik me – als icter – wel wat bij voorstellen. De ict afdeling DRAAGT alle lasten op de schouders van de business. Zonder ict is er tegenwoordig geen business mogelijk en dat is iets wat de business heel vaak (bewust wil) vergeet.
Heb je – als ict – eindelijk alles stabiel, draait alles lekker, heb je het kunstje op orde, komt de business weer aan met de volgende hype,goal… ja das lekker 🙂
Zo ben je eeuwig achter de feiten aan het aanroeien.
Ook is – de business – vaak gefocussed op korte termijn gewin en winst, waardoor ict fundamenten vaak te krap en te beperkt zijn ontworpen. Als de business dus meer wil, zal de ict er (weer) voor moeten zorgen dat dit mogelijk is – op het reeds bestaande veel te krap geworden ictfundament.
Het lijkt me dan ook logisch dat – de ict – niet zo staat te springen om een -on the fly – verherbouwing van het ictfundament – bij de volgende business hype, goal.
Dan is het toch logsich dat de ict alleen maar operationeel beheert (om alles stabiel te houden voor de business) en gewoon geen tijd heeft om te innoveren.
Niet iedere verandering is een verbetering
@Ronald:
Ik ben het met je eens dat de business vaak erg korte termijn denkt en handelt. Daarnaast zie ik ook dat ICT zich opwerpt als hoeder van de lange termijn belangen.
In een gelijkwaardige relatie tussen ICT en business zouden, volgens mij, echter beide partijen gezamenlijk zowel de korte als de lange termijn belangen moeten behartigen.
Dit betekent zowel dat ICT wat flexibeler moet worden voor de korte termijn, als dat de business zelf de langere termijn gevolgen moet dragen van haar ad hoc beslissingen. Dit laatste kan alleen als ICT ook leert om die verantwoordelijkheid los te laten.
De houding tegenover de business die ik geregeld bij medeICTers tegenkom, is: Kijk eens hoe goed wij jullie fouten opvangen.
Dit geeft misschien wel een goed gevoel, maar geen goede samenwerking en ook geen goed bedrijfsresultaat.
Door fouten (bijv door het korte termijn denken) voor de business af te vangen, leert die niets en verandert er ook niets.
Verbeter de wereld, begin bij onszelf.
@Amber
Hey das lang geleden.. nog bedankt voor je les in het discusseren op argumenten. Heb ik erg veel aan gehad 🙂
“Dit betekent zowel dat ICT wat flexibeler moet worden voor de korte termijn”
Zo hier snij je een leuk onderwerp aan Amber.
“ICT en flexibel” zijn helaas twee dingen die lekker niet samen gaan. Om het ict-fundament van een bedrijf in tact en stabiel te houden op de werkvloer, zijn er (hopelijk in je omgeving) juist van allerhande procedures en processen ingevoerd (bijv Itil, Change Management) om ervoor te zorgen dat alles stabiel in vooral BLIJFT. Dus effu snel een stukkie ict uitrollen ter ondersteuning van de business.. is vragen om ellende op de langere termijn.
“Als dat de business zelf de langere termijn gevolgen moet dragen van haar ad hoc beslissingen. Dit laatste kan alleen als ICT ook leert om die verantwoordelijkheid los te laten.”
Ook hier ben ik het 100% met je eens… (op argumenten 😉
Echter in de praktijk rolt toch alle “ellende” weer van boven naar beneden en komt terecht op het bord van de ict-er.
Kijk management kan maar aan kl***** en beslissen, maar het is vroeg of laat TOCH weer de ict-afdeling de troep mag opruimen van “niet zo optimaal genomen management beslissingen”. Want die nemen meestal geen “No! for an answer”. Vandaar dat je heel veel veerstand tegenkomt op plekken waar het al een keertje (of 2,3,4,) fout is gegaan, boven de hoofden van de ict-ers.
“Kijk eens hoe goed wij jullie fouten opvangen.”
Komt heel bekend voor deze stemming op de it afdeling.
Echter dit komt meestal voort uit een structureel gebrek aan interne communicatie van ict en management.
“Dit geeft misschien wel een goed gevoel”
Ja effu is dat lekker, maar als het chronisch word, is het de basis van een burn-out… te veel verantwoording op ict afdeling, waar het eigenlijk niet thuishoort.
“Door fouten (bijv door het korte termijn denken) voor de business af te vangen, leert die niets en verandert er ook niets.”
Pcies, maar je kunt ze ook niet op hun b** laten vallen, want dan gaat de business misschien wel “outof business” en bij jij als ict-er ook je baan kwijt.. en dat wil je ook niet, zeker niet in deze barre “kredietcrisis” tijden.
“Verbeter de wereld? Luister (meer) naar elkaar”