SCO’s tweede aanklacht tegen een Linux-gebruiker betreft een grotere vis: autofabrikant Daimler-Chrysler. SCO beschuldigt die echter van schending van de Unix-licentie.
De aanklager stelt dat de autofabrikant zich niet heeft gehouden aan de voorwaarden van de licentie voor toegang tot de broncode van Unix. SCO sneed deze kwestie aan in een briefzending eind vorig jaar aan Linux- en Unix-gebruikers.
"Wij hebben een overeenkomst met Daimler-Chrysler met daarin de vereiste dat zij zich bij ons certificeren en ze hun verplichtingen, voortkomend uit de licentie-overeenkomst, naleven", zegt SCO-ceo Darl McBride. "Zij hebben toegang tot onze Unix-broncode en moeten dus bij ons certificeren dat zij wel of niet eenclean room hebben voor hun ontwikkelingswerk met Linux."
De Duitse autofabrikant is een Unix-klant van IBM, die door SCO is aangeklaagd voor het overhevelen van Unix-technologie naar het open source besturingssysteem Linux. SCO claimt het intellectuele eigendom op Unix en stelt dat IBM met de overheveling naar open source die eigendomsrechten heeft geschonden. Daimler-Chrysler zette in 2002 een cluster van Linux-werkstations in om de analyse van zijn botsingsimulaties te verzorgen tegen lagere kosten.
Moeten ze vooral mee doorgaan als ze boven Microsoft willen eindigen in de Top 10 van IT bedrijven die negatieve gevoelens losmaken bij eindgebruikers……….