Managed hosting door True

Trage applicaties nog steeds bron van ergernis

 

Bijna 90 procent van de Nederlandse organisaties blijkt te kampen met trage softwaretoepassingen. Medewerkers gebruiken steeds meer toepassingen waardoor structurele prestatie- en beschikbaarheidsproblemen ontstaan. De ict-helpdesk is vaak de uitlaatklep.

Nederlandse organisaties kampen nog massaal met trage applicaties. Maar liefst 86 procent worstelt regelmatig met dit productiviteitsprobleem. Vorig jaar was het er even slecht mee gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van Citrix Systems, leverancier van application delivery infrastructure.

"De afgelopen jaren is het aantal applicaties waar eindgebruikers mee werken, gestaag toegenomen", zegt Rob van der Hoeven van Citrix Benelux. "De nadruk lag daarbij lang op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, met als gevolg dat er nu structurele prestatie- en beschikbaarheidsproblemen zijn ontstaan die zich niet meer eenvoudig laten oplossen met wat extra hardware."

Helpdesk

Trage applicaties leiden volgens het onderzoek tot flinke frustratie. De ict-helpdesk blijkt daarvoor de meest voor de hand liggende uitlaatklep te zijn. Meer dan 80 procent van de respondenten zei af en toe problemen te ervaren tussen gebruikers en de helpdesk. Bij een kwart van de organisaties is dit soort problemen zelfs schering en inslag. Het onderzoek toont dat niet meer dan 13 procent van de respondenten nooit last heeft van problemen tussen helpdesk en eindgebruiker.

"Trage applicaties zijn onmiskenbaar een van de meest miskende it-problemen van onze tijd", vervolgt Van der Hoeven. "Veel bedrijven lijken zich al berust te hebben in de vermeende onvermijdelijkheid ervan, en nemen het productiviteitsverlies en de frustraties die eruit volgen, voor lief." Hij pleit voor meer aandacht voor zaken als snelheid en bereikbaarheid op infrastructureel niveau.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2069683). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ook wij hadden last van vertraging, vooral met onze SAP-implementatie, voor de remote offices. Na lang zoeken en testen zijn wij bij www.exinda.com uitgekomen. Responsetijd verbeteringen met een factor 10 tot 20 zijn niet ongebruikelijk, buiten een simpele en vooral snelle, transparante installatie !
Misschien eens iets voor de redactie om te onderzoeken.

Waarom maakt men geen gebruik van eerder gemaakte investeringen? Bij de meerderheid van de bedrijven worden nog steeds veel 'fat clients' gebruikt, bijvoorbeeld in combinatie met Citrix. Aangezien men zo weinig mogelijk beheer wil hebben voor applicaties, wordt zo veel mogelijk, misschien wel alles, centraal aangeboden. Is dit de juiste oplossing als we nog steeds lokale rekenkracht tot onze beschikking hebben door de investeringen op fat clients?

We zijn er in de loop der jaren achter gekomen dat alles lokaal draaien een drama is voor beheer. Hieropvolgend kwam Citrix met de ideale werkwijze door centraal applicaties aan te bieden. Helaas kan dit niet 100% worden ingezet. Het nieuwe walhalla ontstond met Softgrid door applicaties te gaan streamen, maar ook Softgrid is niet voor iedere applicatie geschikt.

Maak dan ook gebruik van de combinatie(!) van de best-in-class producten. Gebruik zowel lokaal als centraal als streaming. De enige twee uitdagingen ontstaat dan: Hoe kunnen we al deze wijzes van application delivery maskeren voor de (eind)gebruiker zodat IT 1 standaard desktop kan aanbieden en hoe kan IT dit eenvoudig(!) vanuit 1 centraal punt beheren. De oplossing hiervoor bestaat namelijk. Kijk aandachtig naar RES PowerFuse of post een bericht voor meer informatie.

Ik ben iemand die zich mateloos irriteert dat applictaties steeds groter en logger worden, en niet echt noemenswaardig meer uit de kast weten te toveren. Ik werk met oudere software op nieuwe machines: dat scheelt mij een berg tijd waarin ik wel leuke dingen kan doen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×