Managed hosting door True

(MOP) Internationale dag van de systeembeheerder

 

Vandaag is het wereldwijd 'Sys Admin Day', oftewel de dag van de systeembeheerder. Zij zijn onmisbaar in de Nederlandse kantoren. Naast het optimaal laten werken van hard- en software spelen ze een cruciale rol in de strijd tegen virussen, internetcriminaliteit en het veilig beheren van data. Daarom zetten we ze vandaag in het zonnetje.

Op vrijdag 27 juli worden overal in Nederland systeembeheerders in het zonnetje gezet op de Internationale Dag van de Systeembeheerder. De systeembeheerder vervult een belangrijke rol binnen een bedrijf, maar krijgt daar niet altijd evenveel waardering voor. Tijd om eens even bij ze stil te staan. En niet op een zwaarmoedige manier, maar op een leuke manier. Eerder deze week vroegen we jullie om moppen en/of anekdotes over systeembeheerders in te sturen. Dat werd massaal gedaan. De redactie maakte (soms brullend van het lachen) een selectie en zet vandaag tussen 10.00 en 17.00 uur ieder uur een nieuwe mop online. Hou het in de gaten!

Handleiding voor de omgang met systeembeheerders

  • Als we aan ons bureau zitten te lunchen, loop gerust binnen en dump je probleem. Wij leven om te dienen.
  • Als je ons belt om je computer te verplaatsen, zorg er dan voor dat ie begraven ligt onder honderden kaarten, babyfoto's, stoffige beesten, gedroogde bloemen, spulletjes en kindertekeningen. Wij hebben zelf namelijk geen privé-leven, en vinden het prettig om een glimpje van dat van jullie op te vangen.
  • Ga effe een bakkie doen als we bellen dat we eraan komen, zodat je er niet bent als we je password nodig hebben. Het is voor ons namelijk geen probleem 700 passwords te onthouden.
  • Als we je een E-mail sturen met hoge urgentie, verwijder deze dan meteen. Het is logisch om te denken dat het wel een test-mailtje zal zijn.
  • Als het kopieerapparaat niet werkt, bel de helpdesk. Er zit namelijk elektronica in.
  • Datzelfde geldt ook voor televisie's, wekkerradio's, ventilatoren en stofzuigers. Als er een snoer aan zit weten wij er alles van af.
  • Als je thuis geen kiestoon hebt, pak je mobieltje en bel de helpdesk.
  • Als je 20 oude computer-beeldschermen hebt, bel de helpdesk. We sparen van alles.
  • Als er iets met je thuis PC is, dump 'm op ons bureau zonder naam, zonder telefoonnummer en zonder omschrijving van het probleem. We houden van puzzelen.
  • Als we je vertellen dat in beeldschermen geen cartridges zitten, spreek ons tegen. We houden van een lekkere discussie.
  • Doe geen moeite om de juiste naam te leren voor iets wat technisch is. We weten precies wat je bedoelt met 'Dat ding is opgeblazen'.
  • Gebruik geen on-line help. Dat is alleen voor nerds.
  • Als je spatiebalk het niet doet, geef dan de schuld aan de laatste software update. Toetsenborden zijn gelukkig met broodkruimels, koffie, stof en sigarettenas.
  • Als je een pop-up schermpje krijgt, lees de mededeling dan niet en klik dan zo snel mogelijk op de Ja-button.
  • Als een van ons met zijn bank zit te bellen, ga hem dan onuitgenodigd op het puntje van zijn buro aan zitten staren totdat ie ophangt. Hij heeft toch geen behoefte aan privacy.
  • Als je een printercartridge moet verwisselen, bel de helpdesk. Een cartridge verwisselen is een extreem complexe klus, en Hewlett-Packard geeft aan dat het alleen uitgevoerd mag worden door een professional met minimaal een academische graad.
  • Als er iets met je computer is, vraag dan je secretaresse de helpdesk te bellen. We vinden het een uitdaging om het probleem te bespreken met iemand die geen idee heeft wat er aan de hand is.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2065832). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

En waarom moet dat 3 keer op de homepage?

Als systeembeheerder: lees voor je klaag.

Voor elke vermelding staat een tijdsvermelding.
Dat maakt makkelijker onderstijd maken in de entries.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×