Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Dimpact bedient ruim anderhalf miljoen burgers

Dimpact is in 2006 opgericht als coöperatieve vereniging voor gemeenten om vraag- en opdrachtgeverschap naar de ict-markt te bundelen. Schaalvoordeel, standaardisatie en hergebruik vormen de uitgangspunten in de samenwerking. Met de toetreding per 1 september 2015 van de gemeenten Groningen en Ten Boer sluiten de grootste (met ruim tweehonderdduizend inwoners) en kleinste (met ruim 7400 inwoners) nieuwe leden aan.

Het invullen van gemeentelijke ambities op het gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering krijgen daarmee nieuwe dimensies omdat Dimpact ruim anderhalf miljoen burgers bedient. Dat is bijna 10 procent van de Nederlandse bevolking!

'We verbinden grote en kleine gemeenten met elkaar', zegt Dimpact directeur-bestuurder René Bal. Hij ziet het als een bevestiging van de kern van de Digitale Agenda 2020: ‘wat samen kan, ook samen doen’. Ook voor de gemeenten Groningen en Ten Boer geldt dat samenwerking door kennisdeling en inzet op standaardisatie bijdragen aan innovatie en invulling van hun ambities. De regionale samenwerking van de gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte ging hen vorig jaar al voor.

'Door samenwerking te organiseren stimuleert Dimpact creativiteit en innovatie tussen gemeenten. Door gemeenten met goede ideeën bij elkaar te brengen en de oplossing te standaardiseren, kunnen alle ruim dertig gemeenten, niet alleen degene met het initiële goede idee, hiervan profiteren', aldus Bal.

'Tevens kan er één gestandaardiseerde vraag aan de markt gesteld worden door gezamenlijke inkoop. Dat maakt ons samen ook tot een sterkere opdrachtgever, waarbij we de ict-markt kunnen uitdagen om samen met ons te innoveren en in te spelen op de ontwikkelingen van de participatiesamenleving en de technologische ontwikkelingen. Dat is voor gemeenten individueel, klein of groot, niet meer bij te benen.'

Stimulering hergebruik

'Als we praten over gemeentelijke processen', vervolgt Bal, 'is er al veel ontworpen en beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan het generieke postproces, maar ook de melding openbare ruimte en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het beheer daarvan, met als doel hergebruik verder te stimuleren, geschiedt in onze centrale bibliotheek.'

De bij Dimpact aangesloten gemeenten stellen daar gezamenlijk vast hoe de optimale ‘standaard’ er uit ziet. Iedere gemeente kan vanuit daar de voor haar generiek toepasbare digitale processen ophalen en gebruiken in het zaaksysteem. Daarbij helpen ze elkaar met de ingebruikname door de inbreng van organisatiekennis én de techniek, legt Bal uit. 'De gemeente Groningen, als één van de twee nieuwe leden, heeft hierbij aangeboden om voor de stimulering van het hergebruik van de software voor de gemeentelijke processen, onze e-diensten, een prominente rol te willen vervullen en ook dat komt al onze leden ten goede', benadrukt Bal.

Strategische koerswijziging

Die software beperkt zich niet langer tot de aanschaf en het generiek implementeren van het gezamenlijke zaaksysteem e-Suite van Atos, maar speelt inmiddels ook een rol op andere gemeentelijke ict-domeinen, zoals het informatievraagstuk voor gemeenten in het kader van de nieuwe Omgevingswet waarbij nauw wordt samengewerkt met KING/VNG.

'Begin dit jaar hebben we ingezet op een strategische koerswijziging en de keuze gemaakt om ons portfolio te verbreden naar nieuwe domeinen. Het eerste resultaat daarvan is ons generieke kern-websitemodel, Wim. Maar wel met dezelfde uitgangspunten: standaardisatie en hergebruik van ict, met ruimte voor lokale toepassingsvormen. Het doel van deze strategische koerswijziging is om een praktische invulling te geven aan het concept van de nieuwe gemeentelijke dienstverlenings-organisatie, de Basisgemeente van KING.

'Best practices'

Een ander actueel resultaat is de integratie van de taak- en domeinspecifieke burgerzaken-modules (iBurgerzaken van PinkRoccade) in het organisatiebrede zaaksysteem e-Suite van Atos. 'Hiermee spelen we in op de landelijke infrastructuur van de Basisregistratie personen (BRP)', licht Bal toe. 'Integrale dienstverlening met zaakgericht werken en het domein burgerzaken worden daarmee voor het eerst bij elkaar gebracht.'

Bij Dimpact aangesloten gemeenten bereiken daardoor het volgende plateau van integrale dienstverlening en geven dan al invulling aan het landelijke streefbeeld digitale dienstverlening van de Digitale Agenda 2020. 'Onze strategische koerswijziging voorziet daarmee in een multi-vendor Dimpact-portfolio van de 'best practices' uit de ict-markt, toegepast op gestandaardiseerde wijze', glimlacht Bal trots. 

Dit artikel is ook te lezen in GOV magazine nummer 9.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5662781). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Dit is wel een bijzonder eenzijdig artikel. Niet vreemd wanneer het geschreven wordt door een "expert" die werkzaam is bij de hofleverancier van Dimpact. Beetje in kader "Slager keurt zijn eigen vlees". Jammer dat dit zo ook de objectiviteit van de artikelen van Computable schaadt.

Computable Expert
Willem  Beelen

Willem Beelen
Market Sales Director Public Sector & Healthcare Atos Nederland, Atos. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Overheid en Zorg.
Hele profiel

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×