Ik was uitgenodigd om het Future Ready Event bij te wonen die werd gehouden in de Posthoornkerk in Amsterdam. De vraagstelling van de bijeenkomst was of we visie en leiderschap genoeg hebben om het veranderproces te kunnen aangaan naar een nieuwe informatiemaatschappij. Jaspar Roos, Jeroen Bertrams en Han Gerrits vertelden over hoe zij die Future readiness in die nieuwe wereld van internet, mobile, cloud en social media in hun eigen omgeving vorm hadden gegeven.
Ik vertrok van ons kantoor in Utrecht en stelde mijn Waze routeplanner in op de Haarlemmerstraat in Amsterdam waar de bijeenkomst werd gehouden. Waze werkt op basis van crowd-wishdom en als gebruikers zijn we gelijkertijd bronnen van informatie op de weg. Vreemd genoeg stuurde Waze me via de oostelijke route via de Piet Hein tunnel, ogenschijnlijk een omweg, maar uiteindelijk wel een snelle én file vrije route.
Oude schuilkerk
Ik vroeg – al rijdend naar dit evenement – aan Siri mij wat meer informatie over de Posthoornkerk te geven. Zij verwees me naar een website die ik me door mijn iPhone liet voorlezen. De officiële naam was de Onze Lieve Vrouwe Onbevlekt Ontvangen Kerk, maar die naam werd al snel vervangen door Posthoornkerk, een oude schuilkerk die daar ooit vlak bij stond. Gebouwd op een eigenlijk te klein stukje grond, kreeg de kerk van architect Cuypers in 1860 enkele verdiepingen om genoeg kerkgangers te huisvesten.
Aangekomen bij de kerk vond ik nog een open parkeerplaats en met de app van Yellowbrick kon ik mijn aankomsttijd registeren en liep de parkeerregistratie verder automatisch. Eind van de week zou ik de digitale factuur wel ontvangen. Ik liep de kerk binnen gewapend met mijn iPad om wat aantekeningen te maken voor dit verslag dat ik aan de sponsor Computable had toegezegd. Er waren reeds een groot aantal personen aanwezig en ik ontdekte diverse kennissen in het publiek.
ABN Amro
Onder leiding van moderator Dirk-Jan de Bruijn werden de sprekers aangekondigd en Jaspar Roos, Chief Inspiration Officer van ABN Amro nam het woord. Hij vertelde dat veranderingen altijd gebaseerd zijn op S-curven die elkaar opvolgen. De ontwikkeling van zo’n S-curve is gebaseerd op de demografie, die in een bepaalde periode dominant is, op de technische ontwikkelingen zoals nu internet en mobiele devices, en last but not least door een crisisperiode die het mogelijk maakt makkelijker afscheid te nemen van de vorige periode.
We zijn een periode ingegaan waar digitaal de norm is geworden. Data is de nieuwe olie van deze eeuw waarmee we op een nieuwe manier geld kunnen verdienen en dus welvaart kunnen creëren. Maar die techniek zal ook nieuwe vormen van economie, politiek en maatschappij tot gevolg hebben. Hij vertelde dat innovatie altijd plaatsvindt aan de randen en niet in het midden. Aan de randen waar je organisatie andere gebieden raakt. Dus als je midden in je organisatie blijft staan, zie je die nieuwe mogelijkheden niet echt. Zijn advies: ga naar buiten, kijk naar wat er daar allemaal gebeurt en vertaal dat naar binnen.
Hotel-alternatief
Jeroen Bertrams vertelde vervolgens over de ontwikkeling van de steeds machtiger consument en deze zelf bepaalt wat hij wil hebben, kopen of gebruiken. Bezit wordt minder belangrijk maar geïndividualiseerd gebruik van services steeds belangrijker. De kracht van de massa is al goed zichtbaar bij allerlei crowd-processen, of het nu gaat om geld vergaren, spullen delen of andermans woning huren als hotel-alternatief.
Han Gerrits van de Innovation Factory tenslotte ronde af met hoe het proces van innovatie verloopt. In eerste instantie heb je de unieke uitvinding, gedaan in de rust van een research-omgeving. Daarna pakken start-ups dit op om het tot een verdienmodel om te vormen. Als dit uiteindelijk succes heeft, kopen grotere bedrijven deze start-ups – deze pareltjes – op om er parelsnoeren mee te rijgen en het breed te kunnen uitrollen in de markt. De logische volgorde die Schumpeter begin vorige eeuw al beschreef.
Debat
De middag eindigde met een debat, waaruit bleek dat de meeste aanwezigen reeds bezig waren hun organisaties naar die nieuwe visie om te vormen. Maar ja, zij kwamen ook naar buiten, naar de rand en bleven niet in de kern van hun organisatie hun dagelijkse werk doen. Dan zie je inderdaad niet wat er om je heen gebeurd. Wellicht is dat de belangrijkste wijsheid die iedereen na afloop mee naar huis nam.
Fijn artikel om te lezen, gespekt met voorbeelden en delen van inzichten. Dank.
En wat betreft Future Ready. Toen ik vader was vroeg ik me ook af of ik pappa ready was. De eerste vijf weken niet, ik was van de kaart, maar uiteindelijk pas je je aan de nieuwe situatie aan. Toen begon mijn zoon met kruipen… later kwam er een zusje bij en dalijk gaan de ze pubertijd in.
Uiteindelijk komen we er wel, alleen als je aan de “rand” zit wil je geen early majority zijn, je wilt pionieren met al het falen en onzekerheden die erbij komen.
Nogmaals dank voor het schrijven.
Henri,
Soms kun je geen early majority zijn of pionieren. Bijvoorbeeld als je verliefd wordt op iemand die al 2 kinderen heeft en geen behoefte meer heeft aan experimenteren en pioneren (lees kinderen krijgen!)
Reza, haha, mooi vindingrijk voorbeeld. Maar ik bedoelde vooral dat je niet altijd klaar bent voor wat komen gaat -ook in jouw voorbeeld niet- maar dat je vanzelf groeit in de consequentie van de keuzes die je maakt, of de dingen die je overkomen.
Was ik klaar om pappa te worden? Absoluut niet, maar ik heb snel bijgeleerd. En eigenlijk geldt dit ook voor bedrijven. Soms zijn ze zo groot dat verandering van bijvoorbeeld businessmodel onmogelijk lijkt. Ofwel niet future ready, maar uiteindelijk kunnen ze door te pionieren aan de rand en wel in groeien om langzaamaan te wijzigen. Kijk naar MySpace, op een bepaald zo’n beetje het grootste sociaal netwerk, toen hard op weg naar de afgrond, maar nu weer groeiende.
Zo ben ik ook benieuwd waar EMC de komende jaren mee komt in een snel veranderd landschap….
De samenleving is hard op weg om een autocratie te worden en de diverse contouren hiervan zijn al te zien.
Feit is wel dat het haaks staat op wat de overheden denken wat nodig is die duidelijk aan het over reguleren zijn geslagen. Alleen is dat een kwestie van tijd dat deze zich ook gewonnen moeten geven immers zal de grootste massa altijd aan het langste eind trekken.
Het bedrijfsleven zal dus nog meer rekening moeten gaan houden met de zelfstandigheid van haar klanten ook al schopt zij daarmee de overheid tegen het zere been.
Beste Hans (en anderen),
Leuk verslag! Vooral de innovaties die je gebruikt hebt tijdens je reis 🙂 Het zijn mooie voorbeelden van de nu al zeer dynamische mogelijkheden in de markt. En ik ben het met jou en de sprekers eens, ga naar buiten toe, kijk om je heen en aan deze randen ontstaan inspiratie en ook de nieuwe business modellen.
Ik kijk als initiator van dit event met een positief gevoel terug en hoop dat een ieder zijn ‘parel’ heeft gevonden, c.q. geinspireerd is geraakt. Het is heerlijk om in deze snel veranderende markt te leven.
Hallo Alexander, maar ook Johan, Henri en Reza,
Bedankt voor jullie reacties. Ben zelf ook een trotse vader van twee succesvolle dochters. En ook ik was niet papa-ready toen de eerste – heel lang geleden – in mijn armen werd gelegd. Maar het leert snel, zeker als je het leuk vindt. En . . de tweede wende veel sneller 🙂
Dat is ook zo met alle mooie zaken die de techniek voor ons mogelijk maakt. Mooie dingen wennen snel.
Maar soms moeten we daar wel even bij stil staan. Tel je zegeningen, om het bijbels te zeggen. Zowel het vaderschap als een gelukkige gebruiker van moderne techniek.
Blijf inspireren en gelukkig is dit platform daar een mooie plaats voor.