Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Van GoogleNow naar MijnCompanyNow

 

Computable Expert

Pim de Wit
Lead Solution Engineer, Salesforce. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Mobility en Infrastructuur.

Vorige week bekeek ik de keynote van Google I/O. Hierin werd onder andere de nieuwe release van Googlenow gepresenteerd. In de kern komt het erop neer dat de informatiestofzuiger van Google zoveel over ons weet dat Google via de dienst Googlenow je een persoonlijke digitale secretaresse gaat bieden. Gedurende de dag word je hierbij proactief ondersteund en geïnformeerd tijdens je activiteiten.

Dit zette me aan het denken. Wat betekent dit voor onze enterprise software systemen en bedrijfsprocessen? Wat als we hierop nu eens de Googlenow principes toepassen? Hoe ziet interactie er straks uit. Oftewel heeft een Mijncompanynow de toekomst?

Stelt u zich eens het volgende scenario voor: Ik start ‘s ochtends de Mijncompanynow- app op. Ik word erop geattendeerd dat we zijn gevraagd om deel te nemen in een RFP-proces. Mijncompanynow geeft direct aan wat de slagingskans is om deze RFP te winnen op basis van historische data. Ik krijg een overzicht van onze onderscheidende kenmerken waarop we ook deze RFP kunnen winnen. Op basis van de producten en diensten die gevraagd worden in de RFP wordt ook al een team van specialisten voorgesteld die de uitwerking kan gaan doen. Op basis van beschikbaarheid van teamleden heeft Mijncompanynow al een online team-meeting ingepland om de RFP te bespreken. Ik bevestig de meeting met een druk op de knop (of via mijn stem commando 'Ok Mijncompanynow, plan de RFP meeting')

Als voorbereiding op de meeting adviseert Mijncompanynow mij om enkele personen te bellen die de klantsituatie goed kennen. Deze personen heeft mijn digitale secretaresse geselecteerd op basis van de contacten in het crm-systeem en mijn persoonlijke relaties in LinkedIn.

Nu is dit maar een eenvoudig voorbeeld. Maar in de kern van Googlenow zitten een paar principes die ook voor bedrijven zeer zinvol zijn om succesvoller te zijn en betere dienstverlening te verlenen.

1) Verzamel zoveel mogelijk informatie. Google kan zijn dienst Googlenow bieden omdat het toegang heeft tot grote hoeveelheden data. Data die het deels zelf verzamelt, maar vooral ook krijgt via andere (gratis) diensten. Organisaties nemen dit concept over. Alleen transacties verzamelen is al lang niet meer voldoende. Via blog, forum en slimme marketingacties proberen organisaties ook meer over (potentiële) klanten te weten te komen. Als ik bijvoorbeeld weet dat meerdere personen van een bedrijf al meerdere malen mijn productvideo's bekeken hebben, kan ik een betere afweging maken of deelname aan een RFP succesvol kan zijn.

2) Investeer in data science. Als we veel informatie tot onze beschikking hebben zullen we met slimme algoritmes zinvol gegevens en trends uit de data moeten halen. Een logische evolutie van enterprise software is dat deze functionaliteit hier onderdeel van gaat worden. Net als standaardprocessen zullen ze ook standaardalgoritmes gaan bieden. Onderscheiden in dienstverlening is echter ook zelf innovatieve ideeën kunnen realiseren. Data science zal derhalve een expertise worden die bedrijven zelf moeten borgen.

3) Gebruik de kracht van de Cloud. De cloud speelt op twee vlakken een belangrijke rol. Ten eerste voor het verwerken van de grote hoeveelheden data. Schaalbare infrastructuur of tijdelijk inhuren van additionele capaciteit biedt hier een oplossing. Op de tweede plaats helpt de cloud om silo’s te verbinden. Met on premise-systemen is het traditioneel moeilijk om verbindingen te leggen met andere systemen. Enterprise cloud software kenmerkt zich door eenvoudigere connectiviteit met andere clouddiensten.

Net als bij Googlenow. Hoe meer diensten we kunnen koppelen aan onze enterprise software-systemen en verzamelen over onze doelgroep, des te meer informatie we kunnen analyseren met data science en gebruiken voor de creatie van onze persoonlijke digitale assistent.



Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5407518). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Als bedrijf "een dienst als GoogleNow" bieden zal behoorlijk lastig zijn omdat Google heel veel meer informatie en power heeft om er slimme dingen mee te doen. Met bedrijfsinformatie kun je natuurlijk veel meer dan u vaak gedaan wordt, daar heb je zeker gelijk in, maar ik verwacht dat het steeds vaker niet-bedrijfsgebonden informatie is die je nodig hebt om goed voorspellend bezig te kunnen zijn. We'll see....

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×