Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Apple's getuigen

 

Jacob Spoelstra

Ik vroeg eens een keer aan een Jehova's getuige: welke mensen zijn nou het makkelijkst om te bekeren? Hij twijfelde niet en zei, Feyenoord-supporters. Als je gelooft dat Feyenoord ooit nog eens kampioen wordt, dan geloof je alles. Ik gaf hem de tip om het vooral eens te proberen bij Apple-gebruikers. Hoe ik daarop kom?

Ik zag vorige week een lange rij voor een winkel aan het Leidseplein staan. Ik dacht eerst, het is crisis dus er zal wel soep uitgedeeld worden. Maar nee, ze stonden in de rij voor de Apple Store, de eerste Apple-winkel in Nederland. Dit is niet helemaal waar, want we hebben in Almere al jaren een winkel die uitsluitend Apple-spullen verkoopt. Maar dit was dan de eerste echte Apple-winkel.

Coldplay

Ik dacht daar kun je dus nieuwe Apple-producten krijgen die nergens anders te koop zijn. Nee hoor, ze hebben gewoon het bestaande assortiment. Dus al die fans die in de rij stonden, stonden voor iets in de rij wat ze allang hadden. Dat is hetzelfde als je ‘s nachts in je slaapzak voor de kassa van de Amsterdam Arena gaat liggen voor concertkaartjes van Coldplay, maar je hebt de kaartjes al.

Maar de eerste bezoekers zouden een gratis T-shirt krijgen. Jawel, een T-shirt! Apple-fans krijg je in een rij voor een T-shirt! Wie staat er nou in de rij voor een T-shirt? Zelfs op de Huishoudbeurs lopen ze met een grote boog om je kraampje heen als je gratis T-shirts uitdeelt.

SAP en Oracle

Uit onderzoek is gebleken dat als echte Apple-fans naar een plaatje van een iPod, iPhone of iPad kijken, dan wordt hetzelfde deel van de hersenen geactiveerd als hele religieuze mensen gebruiken als ze met religie bezig zijn. Apple is een religie. De nieuwe Apple Store is geen winkel maar een kerk. Welke ict-leverancier droomt er nou niet van om gelovige volgelingen te krijgen? SAP en Oracle zouden er aanslag voor plegen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4441415). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik raad deze Apple-fundamentalisten aan om de artikelen in de New York Times c.q. International Herald Tribune (among others) te lezen over de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers van Apple. Het "hippe volkje" realiseert zich niet of nauwelijks 19de eeuwse praktijken te legitimeren met hun idioterie. Sneu? Of 21ste eeuws neo-kolonialisme?

Feyenoord wordt nog eerder kampioen dan dat ik een Apple-product zal aanschaffen.

@Bert: heb je ook dezelfde artikelen over de fabrieken van HTC en Samsung. Ben geen Apple fan-boy maar je maakt je nu zelf ook schuldig aan eenzijdige berichtgeving. Geloof nooit dat die andere organisaties goedkoper kunnen leveren met veel betere arbeidsomstandigheden.

@Peter. Ook andere (technologie) bedrijven maken zich daaraan schuldig. Maar het geval Foxconn en Apple kreeg de meeste aandacht in de pers waarschijnlijk omdat Apple zo'n sterke brandname heeft en zo'n high profile (sorry voor alle Engels) bedrijf is. Daarom ook al die aandacht voor het gedrag van de slaafse Apple consument. Het lemmingengedrag van de hippe en zogenaamd individualistische Apple consument doet me altijd aan de massabijeenkomsten in China en Noord Korea denken.
Overigens zouden de media/pers in hun overdreven aandacht voor elke Apple keutel ook wel wat kritischer naar de eigen rol mogen kijken...

Briljant artikel, ik heb genoten.

Erg goed gedaan, en leuk gebracht. Trouwens, zonder het te weten sla je de spijker meer op zijn kop dan meestal duidelijk is. Apple's marketing, maar ook research stakeholders in de afgelopen decennia hebben structureel onderzoek uitgevoerd naar koppelingen tussen (vrij vertaald) geloofsgedrag en consumptieprikkels, iets wat Jobs meebracht vanuit de Pixar-tijd waar hij hier tegen een aantal beperkingen aanliep. Het heeft ze geen windeieren gelegd.

Leuke column! Erg veel humor en perfecte flame-bait. Ik ben overigens ook gek op Jehova getuigen en soms ben ik zelfs een beetje jaloers op ze. Ik zou ook wel echt helemaal in iets willen geloven, maar ik kan het niet.

Dat het knap is wat Apple doet lijkt me evident. Want hoeveel merken kennen we die dit zo voor elkaar heeft? Overigens heb ik groot respect hoe Samsung zijn positie in de smart phone markt veroverd heeft! Een paar jaar terug zou ik je nog voor gek verklaren als je een Samsung kocht. Nu zijn ze #winning.

Er zijn dus altijd mogelijkheden, maar hoe je die bereikt lijkt soms toch wel op een magisch recept.

Leuk artikel, erg grappig.
Laatst OS5 op mijn iPad gezet. Ik was alle apps kwijt en bij het 'terugzetten' kwam er een foutmelding. Ik snap dus helemaal niets van dat geloof.
Nou ja, ik ga weer lekker internetten op mijn iPad, weer even genieten van al die mooie website die met flash zijn gemaakt.

tijd voor een Apple iDdict?
of
tijd voor een Apple iManiac?

Wat een zeikerd!
Het gaat hier om de emotionele beleving en niet om de T-shirt.

Als het Apple uiteindelijk vergaat als de gemiddelde kerk, dan zit er niet veel toekomst meer in. Buiten dat is de vergelijking erg goed. Zelf E. Dekkinga kan tot de conclusie komen dat hij in elk geval heilig gelooft dat hij nergens helemaal in kan geloven. Kijk, dat geloof ik nou weer niet. Een beetje ergens in geloven is gewoon ergens in geloven. Mensen die namelijk helemaal nergens (meer) in geloven springen vandaag of morgen van een brug. Dat zie ik E. Dekkinga nog niet doen.
Het Apple geloof geeft een bepaalde groep ICT’ers en gebruikers houvast: de hoop dat het met ICT spulleboel nog eens helemaal goed komt als je maar luistert naar de boodschap die Apple verkondigt en leeft zoals Apple zegt dat het goed voor je is. En ze maken hele leuke dingetjes die je daarbij kunnen helpen…
Toch is er een groot verschil. Waar de oorspronkelijke geloofsboodschap een spirituele achtergrond kent en elk mens het handvat geeft vrij te zijn en gelijkwaardig aan anderen, is de achtergrond van de boodschap van Apple verre van dat. Hier draait het doodgewoon om verleiding, het vergaren van kapitaal en het maken van winst. En dat is precies wat de kerk als instituut uiteindelijk de das om deed: ze maakte niet vrij en gelijkwaardig, maar bang en afhankelijk.
De echte geloofsboodschap, los van welke kerk dan ook, staat nog steeds als een huis, is vrij verkrijgbaar en helemaal gratis.

Als je meer wilt weten wat religie goed doet in haar marketing en invloed op de maatschappij en wat je daarvan kunt leren, kan ik het boek "Religie voor atheisten" van Alain de Botton (die zelf atheist is) aanbevelen.

Naast dat het een religie is en de erbarmelijke omstandigheden bij de toeleveranciers is er nog iets behoorlijk mis bij Apple. Ze zijn niet de uitvinders maar wel de perfectionisten van het Planned obsolesence, de comsumptie maatschappij in optima forma. Hier overigens 2 URl's de 1 heel grappig, waar de multifunctionaliteit van de IPad wordt vertoond: http://www.youtube.com/watch?v=zqEzP-u7Cv0 en 1 waarin wordt uitgelegd hoe het toch komt dat Apple een religie is: http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html

Vandaag met z'n tweeen 3 kwartier verspild om een Nokia C3 van een collega op ons wifi te krijgen. Uiteindelijk onverricht ter zake teruggegeven. En ik weet weer waarom ik blij ben met mijn iPhone: Iets met drie tikken, een wachtwoord en klaar! :)

Religie? Ik spreek vaak "Apple ‘s getuige". Soms vraag ik, doet je tablet het goed op onze Wi-Fi? Krijg ik vaak het antwoord: het is geen tablet maar een IPad. Het is geen MP3 speler maar een IPod. Tja het artikel zit er niet veel naast "Jehova's getuige"

Ben zelf licht-gelovig en licht gelovig. In een religie is het hopen in en vertrouwen op een hoger Opperwezen. Dat je eigen wil hebt, maar ook toeval misschien gestuurd wordt door Iets. Bij Apple fanboys/girls is eigenlijk elk heilig geschrift bij voorbaat een must have, wordt elk evangelie klakkeloos vervangen door een nieuwe vertaling. Geen kritiek of negatieve termen, hoogstens een voorzichtige ketter die iets meer had verwacht aan verbeteringen. Merk niets van een hogere macht die kijkt naar het volk wil, hoogstens in beperkingen van wat het volk niet mag en welke flashcomponenten buiten de kerkdeuren worden gehouden. Wat als de volgers inzien waar de boodschap slechts uit bestaat? Het gaat om de inhoud, niet de verpakking, niet de patenten, de buitenkant, het versienummer of het flashmobachtige gedrag bij een winkel waar niets nieuws aan de man wordt gebracht?

.. Altijd weer die kift in de commentaren bij de Computable artikelen, die oeverloze proza. Voorspelbaar en irritant. Over the top, hoogdravende stemmingmakerij.

Geef het gewoon toe en doe niet zo moeilijk. De producten van Apple zijn goed doordacht! Ze zien er leuk uit!
Het is niet voor niets dat ze succes hebben!!

Jij bent toch die heeel knappe IT guru, weet je wat, doe het even beter dan?

Microsoft is ook leuk bezig met Windows 8 en natuurlijk Google's Android is ook heel fijn.
Wie weet, misschien is het zometeen Windows 8 wat de klok slaat.
Maar het is wel Apple die de trend heeft aangevoerd.

De Appletjes vliegen op het moment nog de winkel uit terwijl ze 200+ euro meer kosten dan de andere smart phones/tablets.
Ik heb geen speciale voorkeur maar laten we het even down to earth houden, het is gewoon een populair product en de reden daarvoor: Apple voelt aan wat de mensen willen en men levert het ook, op het juiste moment.
Wat Apple doet is het totaalbeeld doordenken. En de markt vervolgens leiden. En dat werkt.
Andere tablet-, PC- en SmartPhone- producenten is dat nog niet gelukt, op die schaal tenminste.
Er was al een Compaq Concerto tablet in 1992 met een touch screen, maar het is niet gelukt om zo massaal succes te krijgen, ook niet met de latere producten, ik herinner me een laptop uit 2003 met draaibaar scherm wat ook touch features had.. ook niks geworden. Tja de HP slate met WebOs die voor 99$ bij Best Buy in de outlet ging.. zal ik maar verder over zwijgen.

Ik vind dit stemmingmakende artikel anders slechter dan de liedjes van Nick en Simon.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×