Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Nerds gezocht

 

Jacob Spoelstra

Uit een vorige week verschenen onderzoek blijkt dat als je personeelsvacatures voor it-professionals bekijkt dat het kunnen communiceren één van de belangrijkste skills is voor een ict'er. Of zoals dat in de wervingsadvertenties van het Groningse ict-bedrijf VCD zo mooi wordt omschreven: ‘Je hoeft niet die briljante techneut te zijn die onze applicaties perfect weet te beveiligen, als je maar goed kunt uitleggen waarom de beveiliging zo lek is als de verdediging van PSV. Je doet het vast beter dan onze directie die de politie afstuurde op de programmamakers van het tv-programma Zembla die een beveiligingslek in onze applicaties wilden aangeven.'

Zelf denk ik dat de moderne it'er niet zo zeer goed hoeft te kunnen communiceren, maar vooral goed moet kunnen luisteren. En ik weet het, ik klink nu als een wijf, maar volgens mijn vrouw rij ik ook als een wijf dus dit kan er ook nog wel bij. Luisteren dus. Luisteren naar wat de klant wil, luisteren wanneer de deadline is en luisteren wat het budget is waar je binnen moet blijven.

Bayern Munchen

Een voetballer hoeft ook niet communicatief sterk te zijn. Hij moet een briljante techniek hebben en er dertig per jaar inschoppen. Dat hij na de wedstrijd onzin uitslaat, maakt niets uit. Kijk maar eens naar een voetballer als Ribery van Bayern Munchen, die communiceert vooral met zijn vuisten.

We hebben geen communicatie specialisten nodig maar briljante techneuten met vet haar, een dikke bril en een vaal T-shirtje met daarop een doodskop en daaronder de naam van een hardrockband waarvan je weet, die zijn voor hun veertigste stokdoof.

Metallica

Voor een coach is het wel nuttig als hij iets kan overbrengen. Dus een communicatief sterke projectleider is wel handig. Maar de spelers? Opdrachten uitvoeren en die aanvullen met hun eigen creativiteit. Oftewel, we willen geen communicatieve it-professionals met stropdassen die op zoek zijn naar een uitdagende functie in een informele organisatie. Nee, we willen briljante nerds die goed kunnen luisteren. Naar Metallica vooral. En ze moeten goed kunnen beveiligen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4495950). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Briljante analyse, helemaal mee eens, al ben ik zelf die stropdas (nou ja) op zoek naar ... babbel, babbel.
Het enige bezwaar is dat die nerds ook wel eens een Audi A4 willen halen... (Ultiem doel, daarna is het frustratie troef over het niet kunnen krijgen van een A7 of zo, best wel triest.) De toekomstige nerds die liever gaan fietsen omdat ze vanaf de hei ook bereik hebben en dus hun werk kunnen doen, die generatie hebben we nog niet. Duurt nog wel een tijdje, helaas -- eerst de totalitair-bureaucratische top-down command&control-dinosaurussen laten imploderen.

Maareuh... Metallica... Da's alweer een generatie of wat oud hoor. Klanten zijn overigens blijer met Patatje Metal [ja dat bestaat echt, en goed]. En voetbal ... inderdaad, de toptijd van Arsenal was toen Wenger de spelers poëzie leerde lezen en hun intelligentie in het spel ging stoppen. Dat maakte het verschil, al is niveau-nihil natuurlijk gemakkelijk overstegen.

Vraagje terug: Hoe krijgen we die stropdassen op zoek naar ... babbel, babbel... van hun plek ..? The golden rule: whoever has the gold, makes the rules. Is in oude-werelddenken misschien nog het probleem, maar in de nieuwe tevens de oplossing..? [Doordenkertje]

Tja, als je de techneut toch hard nodig hebt moet je daar ook wat voor over hebben en niet alleen zijn manager lekker betalen.
En ook een beetje naar de techneut luisteren - luisteren is ook voor de manager een goede vaardigheid.

Echte nerds houden toch niet van voetbal? Wel van metal :-)

Zoals een oud-manager van mij ooit zei: een echte IT-techneut is een anarchist, een IT'er in een pak is niet te vertrouwen, die heeft wat te verbergen.

Een probleem is dat managers alleen managen (dit is zorgen dat hun eigen positie zo gunstig mogelijk is), volstrekt niet geinteresseerd zijn in goede werking van systemen. Ik heb dat diverse malen meegemaakt.

Een medewerker die klaagde dat hij weer drie uur moest overwerken omdat een programma, dat zo lang duurde, weer gedraaid moest worden. Ik mocht dat niet verbeteren omdat het toch maar eenmalig zou draaien. Na afloop van werktijd aangepast, ca 10 minuten werk. Het draaide daarna in nog maar 2 min 54 sec.

Een tweede voorbeeld: een verzekeringsbedrijf was bezig met een conversie. Men werkte met 3 shifts, 20 uur per dag om het werk af te krijgen. Door een advies van mij (een aanpassingen van de jobcontrol) was men binnen enkele dagen terug naar een normale 8 urige werkdag.

Een derde voorbeeld. Een vervoersbedrijf had een administratiesysteem dat 18 uur computertijd kosste elk weekend. Als dit systeem fout liep had men gewoon geen tijd meer om dit overnieuw te verwerken. Door een advies van mij, aanpassing van de sort-parameters in de job-control, ging de verwerkingstijd terug naar 5 uur.

Ik heb nog meer voorbeelden, maar dit lijkt me voldoende. Wat ze allen gemeen hadden was dat het management volstrekt niet onder de indruk was, het zelfs geen moer interesseerde. Ik heb dit nooit begrepen tot ik een verklaring kreeg van een accountmanager. In dit soort gevallen is er een extreme verbetering, maar dit schaadt het aanzien van de manager, als zoiets bekend wordt. De directie zal niet zeggen ?a fijn, we sparen tienduizenden, zo niet tonnen uit. Ze zullen zeggen: waarom hebben we de afgelopen tijd z'n slecht systeem gehad, dat het nu blijkbaar met kleine aanpassingen opeens veel beter kan? Kortom nerds zijn gewoon gevaarlijk voor managers, ze stellen niet hun relatie met de baas op de eerste plaats (dit wordt ook wel genoemd; ze zijn niet comminucatief).

Sinds wanneer is 'luisteren' geen onderdeel van communicatie? In deze analyse wordt 'communiceren' verward met 'praten'. Dat misverstand alleen al zegt veel!

Simon, de voorbeelden die jij aankaart kennen we allemaal wel we zouden er boeken mee vol kunnen kalken maar niemand die er in is geinteresseerd.
Het probleem is gewoon dat zoals je aangeeft managers enkel zijn geinteresseerd in hun eigen beperkte wereldje en snappen niet dat je erg veel tijd kunt besparen door dat gene wat je doet in een keer goed te doen.
Ach ik wil me er niet eens druk om maken. aan het einde van de maand staat er weer geld op mijn rekening, en kan ik mijn veel te dikke Volvo die gewoon van mijn zelf is weer voltanken,
kan ik in die zelfde bak naar mijn eigen muziek (zeker geen metalica) luisteren. Heb ik geen rare vetkuif of wilde t-shirts voor nodig.

@Simon. Jij stelt dat managers verbeteringen tegenhouden omdat ze anders afgerekend worden op de situatie voordat de verbetering plaatsvond. Misschien mis ik wat, maar de meeste managers zijn juist erg gericht verbetering. Dat is (mede) hun verantwoordelijkheid. Ik ben het daarom niet (geheel) met je eens. Tuurlijk, de manager die jij beschrijft ben ik ook tegengekomen. Maar het gaat te ver om te stellen dat die manager representatief is voor alle managers. Waar het in jouw voorbeelden dus echt om gaat is hoe je e.e.a. hebt gecommuniceerd.
Zelf maak ik ook nog wel eens de fout mijn manager te betichten van laksheid, tunnelvisie en eigenwijsheid. Niet in die woorden natuurlijk, maar wat ik zeg wordt dan wel zo uitgelegd. Dat is niet slim van mij, maar soms kun je voor je gevoel niet anders. En ja, collega’s lopen ook tegen dat probleem aan. Maar… in de situaties waarin ik de manager duidelijk kon maken dat ik hem wilde helpen zijn positie te verstevigen door hem in staat te stellen verbeteringen en kostenbesparingen te realiseren was het een heel ander verhaal.
Perceptie en beleving zijn daarom heel belangrijk. In de eerste lessen communiceren krijg je tips als: ‘herken je gesprekspartner’ en ‘verplaats je in de ander’. Dat betekent niet ‘ga op de stoel van de ander zitten’. Als je dat laatste wel doet, of je inbreng komt zo over, dan heb je bij voorbaat verloren en ligt er een enorm gat tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Pijnlijk soms, maar zo werkt het.

@Gertrude: haha echt weer een vrouw die dat schrijft :-)

Alleen luisteren is ook niet communiceren. Als man mag je geen oplossingen aandragen en moet je alleen maar luisteren, met alleen luisteren kom je er niet :-)

Communiceren is 1 ding, maar je moet wel capabel zijn om er wat mee te kunnen... Net als met voetbal draait het uiteindelijk daarom.

Een communicatie-infrastructuur is een noodzakelijke maar helaas niet voldoende faciliteit.
Communiceren is twee richtingsverkeer er wat mee doen ligt op een veel hogere laag in het communicatiemodel (www.communicatie-infrastructuur.nl).

Deze link voor de " basics" op communicatiegebied en "far beyond".

Ik ben een belangrijk punt vergeten in mijn betoog hierboven. Ik ben helaas een nerd, 100% gekwalificeerd (2 universitaire en 1 hbo diploma), intelligent (IQ 142), met syndroom van Asperger. Ik kan luid en duidelijk communiceren, maar niet op de manier die mensen gewoonlijk bij communiceren voorstellen. Daar ging, dacht ik, toch het hele betoog over?

Jammer Jacob, toch (weer) niet (naar de klant) geluisterd!

Gemiddelde techneut is rond 40, kalend, brilletje, iets teveel buikvet, kan voluit over werk en internet praten. Maar inderdaad, communicatief is er wel veel verschil. Logisch, want soms is de waan van de dag dat we generalisten zoeken die overal van weten maar niet te diep. Dan weer specialiseren en de diepte in.

Ondertussen verandert de wereld om IT heen en moeten we migeren, overleggen, plannen, en komt inderdaad vaker een probleem naar boven. Dat het op die sociale punten niet zo specialistisch of generalistisch is meegegroeid.

Managers en projectleiders (en directies) moeten zorgen voor schakels in de communicatie bij specialistische organisaties. Bij generalisten is het vaak dat de kennis overal een beetje ligt net als de communicatie. Zoals altijd: zoek de waarheid in het midden.

Als 'opdrachten uitvoeren en die aanvullen met hun eigen creativiteit' voldoende is zou je je opdrachten net zo goed allemaal naar India kunnen mailen. De toegevoegde waarde van een it-professional hier zit voor een groot deel in het goed kunnen communiceren. Een ict'er met vakkennis en communicatieve vaardigheden kan efficiënt en effectief software ontwikkelen in constante afstemming met gebruikers.

Managers communiceren vaak graag in "Jip-en-Janneke" taal.

Niet alleen eng toonaangevend op wat voor niveau die zit, (Meestal weet die meer van voetbal dan van IT) maar er zijn tegenwoordig ook opleidingen in Jip-en-Janneke taal en ze verdienen er ook nog eens meer mee.

Maar ze verdienen natuurlijk zoveel doordat ze overal verantwoordelijkheid voor nemen en hun bonus niet krijgen als alles in de soep loopt... Oeps..

Voor een ICT'-er is het vaak of zwart of wit. Grijswaarden, oftewel nuances, bestaan niet. Je praten of luisteren wat je wil, mening is gevormd en al vergaat de wereld: die mening gaat niet veranderen,

3 keer een slechte manager tegengekomen? Alle managers van Nederland zijn slecht!
3 keer een anarchistische IT'-er tegengekomen? Alle ICT'-er horen anarchistisch te zijn.

Een paar aanvullende inzichten:

"Met vet haar, een dikke bril en een vaal T-shirtje met daarop een doodskop en daaronder de naam van een hardrockband waarvan je weet, die zijn voor hun veertigste stokdoof."

Van alle IT-collega's waar ik mee heb gewerkt waren de echt briljante nerds juist gekleed in nette broek en overhemd. Als afwijkingen kwam ik ook wel een spijkerbroek of een maatpak tegen. En er een beetje normaal uitzien is toch ook niet vreemd, je bent immers een professional?

"we willen geen communicatieve it-professionals met stropdassen die op zoek zijn naar een uitdagende functie in een informele organisatie."

En zo is het. Uit ervaring kan ik zeggen dat je als communicatieve professional diep ongelukkig kunt worden van banen waarvan de vacature de misleidende indruk heeft gewekt dat je iets mag gaan doen met je soft-skills. Luisteren moet je, en meer ook niet.

Juist bedrijven waarin je wel mag/kunt communiceren zullen niet gaan roepen dat ze communicatieve mensen zoeken. Mensen met een hoog IQ en brede IT kennis/ervaring kunnen namelijk vaak prima communiceren. Je moet alleen wel naar ze willen luisteren.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×