Managed hosting door True

De kijk van Van Eijk: Huisje in Frankrijk

Peter van Eijk

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).

Ruim een jaar geleden overleed Martin Bril, een groot voorbeeld voor veel columnisten. Martin Bril had een huisje in Frankrijk, net als de man in wiens huisje ik dit nu schrijf. En net als deze man had Martin Bril zevenslapers onder zijn dak, maar daarover later meer.

Bij aankomst in dit huisje doet het internet het niet. Blijkbaar is dat het soort probleem dat ik op vakantie heb, net als laatst in een hotel in Londen. Het verschil is dat de eigenaar zich er al druk over maakt. Want niet alleen zijn internet doet het niet, en zijn webcam, maar hij heeft ook geen telefoon. Echt een huis-tuin-en-keuken voorbeeld van een ‘common failure mode'.

France Telecom was vast vergeten om na de winterstop de telefoondienst weer te reactiveren. En het is lastig bellen met France Telecom, zeker als je geen telefoon hebt. Gelukkig is er plan B: bellen bij de buren. Maar bellen met een telefoonmaatschappij blijft lastig. Ze zijn misschien wel goed in callcenters opzetten, maar bij die van henzelf hoort blijkbaar geen ‘service level agreement' die vertelt hoe snel ze je met de juiste persoon doorverbinden, en hoe lang een ‘service reactivatie' mag duren.

Uiteindelijk, na een uitstap naar de winkel van France Telecom, beweert iemand dat het bij de telefoonmaatschappij allemaal werkt. Dat hebben we eerder gehoord. We komen deze verhalen in elke automatiseringsketen tegen. Want van wie is eigenlijk de keten van het internet kastje thuis naar de rest van de wereld? En wie is dus de eigenaar van het ketenprobleem? In dit geval is dat de huiseigenaar, tegen wil en dank. Hij moet daarom weten waar de koppelvlakken zijn die in de keten de verantwoordelijkheden van zijn dienstverleners scheiden. Op dat punt moet je kunnen meten.

Dat punt ligt in dit huisje dichter bij de straat. Hé, daar werkt het wel. Van daaraf blijken de kabels onder de dakpannen te lopen, waar we de resten aantreffen van een nest zevenslapers (een soort eekhoorns) en knaagsporen in de telefoonkabels. En dan moet je, net als Martin Bril, op zoek naar een mannetje die dat allemaal kan oplossen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Ik begrijp best dat je het probleem liever in de mik schuift van iemand anders dan die van jezelf. Probeer het franse Bosbeheer eens, want die zullen wel eigenaar zijn van de Zevenslapers. En daardoor zullen ze jouw luxe problemen misschien graag van je over willen nemen. Of denk je zelf toch van niet.....

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.