Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie is er bang voor de fiscus? Is het een eendagsvlieg? Wat levert een woord op een website op?
Wie is er bang voor de fiscus?
… Intel, want de Amerikaanse belastingdienst beweert dat de chipproducent nog 600 miljoen dollar aan achterstallige belasting moet voldoen. Intel heeft dit pijnlijke conflict met de fiscus vorige week bevestigd in paperassen die zijn ingediend bij beurswaakhond SEC. De belasting beweert dat Intel in 1999 en 2000 onvoldoende belasting heeft betaald en onderzoekt nu de cijfers voor 2001.
De oorzaak zit ‘m in het verschil in belasting op Amerikaanse chips en chips die in de VS zijn geproduceerd maar overzees zijn vervat in hun keramieken omhulsels en daar zijn verkocht. Intel hanteert een andere definitie van Amerikaanse productie dan de belastingdienst. Volgens de eerste is dat het maken van de chips compleet met keramieken omhulsel, volgens de tweede alleen de fabricage van de chipplakken (wafers). Intel lijkt hardleers; een paar jaar terug speelde eenzelfde conflict over de jaren ’91, ’92 en ’93. Dat is toen geschikt. JB
Is het een eendagsvlieg?
… of een blijvertje: de ‘flash mobs’ die sinds kort de aandacht van veel Nederlandse media hebben weten te trekken. De eerste Nederlandse ‘flitsmenigte’, een groep mensen die via internet afspreken om op een publieke plaats iets mafs te doen, was nog een mislukking. Op vrijdagmiddag 1 augustus om 14:00 uur kikkerden er drie mensen een tijdje op het Amsterdamse Dam-plein. Veel meer journalisten keken toe. New York heeft de primeur van deze misschien wel nieuwste rage. Op 2 juli verzamelden zich ’s morgens vroeg honderd mensen in de lobby van het New Yorkse Hyatt-hotel om daar een minuut lang te applaudisseren.
De rage waaide stilaan over Europa en heeft nu ook Nederland in zijn greep. De tweede Nederlandse flash mob vrijdag 8 augustus achter het Paleis op de Dam was al een veel groter succes. Tweehonderd mensen fotografeerden klanten van Albert Heijn die nietsvermoedend met hun boodschappen de supermarkt uitliepen. Zaterdag moest Rotterdam eraan geloven. Tijdens de Dance Parade staken voor het Maritiem Museum tachtig mensen een paraplu in de zomerse lucht. Een deelnemer verklaarde tegenover het Algemeen Dagblad, dat "het volkomen zinloos is. Het is geen ‘statement’, het slaat nergens op, en toch is het leuk. Het heeft helemaal geen bedoeling en dat is juist zo fijn." SS
Wat levert een woord op een website op?
…vele miljoenen. Het maandblad van de financiële nieuwsdienst Bloomberg meldt dat internetbedrijf Overture (nu onderdeel van Yahoo) 7,10 dollar ontvangt van een adverteerder voor iedere keer dat de advertentie met daarin ‘personal injury’ verschijnt naast relevante zoekresultaten van de Overture-zoekmachine. Voor een plaatsing van een advertentie voor Viagra naast een zoekresultaat heeft een adverteerder 6, 53 dollar over. Het bedrijf zette in 2002 dan ook 6667,7 miljoen dollar om.
Het is niet voor niets dat Overture vorig jaar een rechtszaak begon tegen Google. Het claimt dat het patenthouder is van de advertentietruc waarmee nu ook de zoekmonopolist-in-wording miljoenen aan het binnenhalen is. In tegenstelling tot Overture laat Google tegenover het persbureau niets los over de opbrengsten van een advertentiewoord. Bloomberg citeert daarom maar enkele analisten, die schatten dat Google dit jaar tussen de 800 miljoen tot een miljard dollar gaat omzetten. GH