Managed hosting door True

Drie cruciale nieuwe competenties bij SaaS

 

Computable Expert

Yvo Gortemaker
Managing Director, GlobalOrange. Expert van Computable voor de topics Fintech en Digital Innovation.

De cloud is de hype inmiddels voorbij. Steeds meer organisaties nemen applicaties, infrastructuur of platformen uit de cloud af. Zeker bij complexe it-omgevingen vraagt dat een andere set vaardigheden van it-medewerkers. Bedrijven doen er goed aan om hun personeel te trainen in deze nieuwe vaardigheden of ze extern te betrekken.

Het goede nieuws is dat veel kerncompetenties van it’ers nog steeds prima bruikbaar zijn als er in de cloud gewerkt gaat worden. In bepaalde gevallen is het echter belangrijk voor it-professionals om nieuwe vaardigheden aan te leren, zodat ze beter om kunnen gaan met de ‘as a service’-delivery modellen. Wat zijn de overheersende vaardigheden die noodzakelijk zijn om in en met SaaS-systemen te werken?

  1. Partnerschappen bouwen
    Een groot deel van de kennis en vaardigheden van it’ers zijn ook in de cloud relevant. Configuratietaken zoals het aanmaken van routing rules, het instellen van archivering en het beheren van policies blijven noodzakelijk. De grote verandering ligt erin dat niet langer lokale infrastructuur hoeft te worden gebouwd en onderhouden, maar dat it-diensten uit de cloud moeten worden beheerd. Dat betekent dat it-professionals in toenemende mate te maken krijgen met cloudleveranciers en met hen moet onderhandelen over de afspraken en diensten. De relatie met deze leveranciers verschilt met de relatie die it’ers hebben met software- en hardwareleveranciers, die vaak niet meer leveren dan een product en een servicecontract.

    Bij SaaS betekent goed onderhandelen meer dan alleen maar de meeste functionaliteit krijgen tegen de laagste kosten. Het is belangrijk om echte partnerschappen te bouwen met SaaS-leveranciers zodat beide partijen hun doelstellingen kunnen bereiken. Als dat niet gebeurt, wordt het voor de SaaS-providers lastig om zichzelf te blijven verbeteren om zo aan de veranderende eisen van de markt tegemoet te komen. En zal it zich genoodzaakt zien om steeds grote veranderingen aan te brengen in een lopend traject.

  2. Doorrekenen
    De waarde voor de business wordt belangrijker voor it. De it-afdeling moet op zoek naar manieren om de dagelijkse ondersteuning te verminderen om zo meer tijd over te houden voor het ontwikkelen en leveren van diensten en applicaties die de business ondersteunen. De meeste it’ers zijn geen ster in boekhouding. Slechts weinig it-managers weten wat het daadwerkelijk kost om een bepaalde applicatie of dienst te leveren. Nog minder houden zich bezig met kwalitatieve analyses van de bedrijfsimpact. Vaak worden bestaande leveranciers en contracten alleen kritisch bekeken op het moment dat er een verlenging voor de deur staat.

    In de nieuwe wereld van de cloud is het voor IT’ers belangrijk om proactief te zijn. Zowel in het monitoren van hun uitgaven als in het herijken van de betrekkingen met service providers zodat het ‘return-on-budget’ continu wordt geoptimaliseerd en eenvoudiger de voordelen kunnen worden geplukt van innovatie.

  3. Verantwoording
    Bij SaaS-diensten worden afspraken gemaakt tussen de organisatie en de leverancier. Aan it de taak om op deze afspraken toe te zien. Dit wordt steeds gecompliceerder aangezien het aantal complexe overeenkomsten zal stijgen door toenemend gebruik van de cloud. Het is daarom belangrijk dat it’ers leren hoe ze slim en efficiënt de prestaties van service providers kunnen bijhouden en tekortkomingen kunnen signaleren en oplossen. Het is zelfs denkbaar dat de it-afdeling de leverancier ertoe kan verleiden om beter te presteren dan de minimale drempels die zijn afgesproken.

    Excel zal niet langer de juiste tool zijn om al deze relaties inzichtelijk te maken en houden. Daarvoor zijn clouddashboards onmisbaar. Ook op dat vlak is het belangrijk dat it’ers leren hoe ze deze dashboards moeten inrichten, lezen en bijhouden en welke reactie nodig is bij bepaalde zaken die zich voordoen.

Bedrijven die zich realiseren over welke kennis en vaardigheden hun it’ers moeten beschikken voor de cloud en bereid zijn daarin te investeren, zullen de transitie succesvoller en winstgevender doorstaan. De hechte samenwerking met SaaS-leveranciers zorgt daarbij voor de nodige ervaring om ook op de lange termijn te profiteren van de stap naar de cloud.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5658284). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×