Managed hosting door True

Start IT

Marqeting groeit internationaal met technologiefocus

 

data analyse op device

Twee jeugdvrienden starten in 2011 met een online advertising bedrijf: Marqeting. Hun software zorgt ervoor dat online marketingcampagnes bij de juiste doelgroep worden getoond. De ambitieuze ondernemers werden begin dit jaar door TeamVenture uitgeroepen tot beste ondernemersteam van 2015. Computable sprak met Marqeting-oprichter Gerrit Reinders over de behaalde mijlpalen en de toekomstplannen van het bedrijf.

Het online advertising bedrijf Marqeting werd in 2011 opgericht door commercieel talent Gerrit Reinders en wizzkid Dirk Brand. ‘Al sinds de middelbare school droomden we samen over het ondernemerschap,’ vertelt Reinders. ‘In 2011 was ik werkzaam bij een marketingbureau dat performance marketing bood, een marketingmethode waarbij online media resultaatgericht wordt ingezet. De eerste grote adverteerders en bedrijven gingen hiermee aan de slag. Samen met Dirk Brand besloten wij de technologie van deze marketingmethode te gaan ontwikkelen, zodat ook gebruikers zonder (marketing)kennis gebruik konden maken van performance marketing. Met deze insteek werd Marqeting opgericht.’

Reinders heeft kennis van de media. Hij maakt binnen Marqeting als cco de vertaalslag van de technologie naar de markt. Brand daarentegen is als cio de wizzkid met technologiekennis. Hij is binnen Marqeting verantwoordelijk voor de softwareontwikkeling. Een jaar na oprichting, in 2012, traden Robbert Buijs en Jurjen Thomas toe aan het managementteam. Deze jeugdvrienden startten het bedrijf ORSE, een online adviesbureau in de vastgoedsector. In de loop van de jaren hebben ook Realmark (vastgoed marketing) en technologieontwikkelaar Adcombi zich bij de groep gevoegd. Ook zijn Steven van Randwijck (ceo) en Sven ten Haaf (cto) aan het management toegevoegd. Het managementteam is een succes. Het werd namelijk door TeamVenture uitgeroepen tot beste ondernemersteam van 2015.

Marketingsoftware

Egbert Pot en Gerrit Reinders van Marqeting

Egbert Pot (links) en Gerrit Reinders (rechts) van Marqeting

De software van Marqeting, dat wordt ontwikkeld door partner Adcombi, helpt om marketingcampagnes op een zo effectief mogelijke manier bij de juiste doelgroepen te tonen. Dit doet de software op basis van het surfgedrag van consumenten. Via het surfgedrag wordt een interesseprofiel van de (individuele) consument opgesteld. De software bepaalt hiermee welke boodschap het beste aansluit bij de consument en toont gepersonaliseerde banners.

‘Onze technology-stack heeft in het afgelopen jaar zijn vorm gekregen’, vertelt Reinders. ‘We bouwen onze producten als microservices. Iedere module van onze productsuite heeft zijn eigen Restfull-api in de vorm van een microservice. Aan de voorkant maken we gebruik van het Javascript-framework ReactJS. Aan de achterkant programmeren we in Ruby, GoLang en Lua. In de programmeertaal Ruby kunnen we snel van een idee naar een product ontwikkelen. Voor applicaties waarbij hoge performance een vereiste is, gebruiken we GoLang of Lua.’

De Marqeting-software is gefundeerd op drie technische pijlers: big data, rapid prototyping en scalability. ‘Deze drie pijlers bieden een grote uitdaging voor de software-engineers bij Adcombi’, meent de oprichter. ‘Zij moeten namelijk producten ontwikkelen die kunnen omgaan met hele grote datasets.’ Om die datasets te verwerken beschikt Marqeting over meerdere servers die verspreid zijn over verschillende datacentra over de hele wereld. ‘De applicaties worden vanuit eigen Docker-containers gehost. Ons team kan zich hierdoor focussen op de softwareontwikkeling en hoeft zo min mogelijk tijd te besteden aan onderhoud en beheer. Bovendien is het eenvoudig om onze applicaties op te schalen’, aldus Reinders.

Multi advertising

Het bedrijf, dat vijf jaar geleden van start ging, timmert hard aan de weg. Het zag het klantenbestand, het productaanbod en het medewerkersteam de afgelopen jaren flink uitbreiden. Qua producten biedt Marqeting adverteermogelijkheden voor display, mobiel, video, digitale radio of digital-out-of-home en kwam onlangs met multi-advertising. ‘Via multi-advertising maken wij het mogelijk om online te adverteren voor meerdere vestigingen. Hierbij wordt één bannerset ingezet op alle vestigingen. Deze banners kunnen naar behoefte van de vestiging worden aangepast’, legt de cco uit.

Reinders heeft als doelstelling om multi-advertising verder te ontwikkelen en dit vervolgens internationaal uit te rollen. ‘We zijn inmiddels actief in Duitsland, maar willen dit intensiveren. Dit doen we door samenwerkingen aan te gaan met Duitse bedrijven. Daarnaast hebben we begin dit jaar iemand aan het team toegevoegd, dat ondertussen bestaat uit ruim vijftig medewerkers, die verantwoordelijk is voor internationale uitrol op commercieel gebied.’

Bij de internationalisering is de time to market de grootste uitdaging. ‘We merken dat we ons product sneller moet doorontwikkelingen. De markt is er namelijk klaar voor, maar de technologie nog niet.’ Om de technologie door te ontwikkelen, blijft Marqeting nieuw talent zoeken. ‘Bij ons ligt de focus op development. Hierdoor zijn we continu op zoek naar specialisten. Zo zoeken we nog font- en back-end developers en fullstack devolopers. Daarnaast hebben we ook interesse in commercieel talent en analisten.’

Data-gedreven beslissingen

Volgens Reinders zijn er zat redenen om bij Marqeting te werken: ‘Wij zijn jong en enthousiast van aard. We hebben een open, prettige en niet-hiërarchisch cultuur. We bieden uitdaging, vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit allemaal binnen een snel ontwikkelende markt, namelijk digital advertising.’

Voor in de toekomst heeft de cco nog genoeg ideeën voor zijn bedrijf. Zo wil hij binnenkort een nieuwe functionaliteit aan de Adcombi Suite toevoegen, waarbij de marketeer datagedreven beslissingen kan maken. ‘Ons doel is om de professionele marketeer met deze beslissingen te helpen door voorspellende algoritmes toe te passen op de dataset van de opdrachtgever. Hiermee kunnen we geautomatiseerd advies geven over hoe het marketingbudget het effectiefst kan worden ingezet.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5738674). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×