Kingston Technology, de op een na grootste producent van geheugeneenheden voor PC’s, gaat in Londen een aparte productielijn opzetten om de Europese markt sneller te kunnen bedienen.
Korte levertijden, minimale voorraden en service verklaren voor een belangrijk deel het succes dat Kingston met name in de Verenigde Staten heeft. De omzet bedroeg vorig jaar ruim 1,5 miljard dollar. Kingston probeert met deze formule nu ook Europa te veroveren.
John Tu, mede-oprichter en ceo van Kingston Technology, vindt goede service het belangrijkste waarmee zijn onderneming zich kan onderscheiden. Bescheiden als hij is, weigert deze Chinese Amerikaan Kingston te zien als een echte ‘high tech’ onderneming.
Opvallend nuchter zegt hij: "Evenals PC’s zijn geheugens gewoon massaproducten. Het enige wat we doen is chips samenvoegen. Dat is echt niet veel bijzonders. Onze belangrijkste taak is er voor te zorgen dat de afnemers lekker kunnen werken. Vandaag besteld is morgen geleverd. We proberen goede, betrouwbare en redelijk geprijsde producten te leveren. Als een afnemer teveel bestelt, doen we niet moeilijk. Dan wordt het overschot weer teruggenomen. Wij streven ernaar onze afnemers van alle hoofdpijn te verlossen."
Hoofdpijn
En redenen tot hoofdpijn zijn er genoeg. De prijzen voor geheugenchips kunnen zeer hectisch op en neer gaan. Deed een geheugenchip vorig jaar juli nog zo’n 25 dollar per megabyte, in enkele maanden tijds zakte de prijs beneden de 10 dollar. Een enorme overproductie was hiervan de oorzaak. John Tu lijkt vrij kalm te blijven in deze nerveuze markten. Zijn onderneming is een toonbeeld van rust en stabiliteit.
Al sinds de oprichting van Kingston in 1987 worden de geheugenchips betrokken van Samsung. Jonh Tu is de Koreaanse chipfabrikant nog altijd dankbaar voor het vertrouwen dat toen in hem werd gesteld. Daarom zal Samsung altijd zijn voornaamste toeleverancier blijven. Kingston weigert leveranciers onder druk te zetten door met goedkopere aanbiedingen van concurrenten te schermen.
Zulke korte-termijntactieken liggen Tu niet. Hij hecht sterk aan vaste relaties. Dat geldt niet alleen voor de bedrijven waarmee hij zaken doet, maar ook voor het personeel. Het personeelsverloop bij Kingston is uiterst laag. In het harde Californië waar IT-bedrijven elkaars beste mensen wegkopen en matig presterende werknemers de bons krijgen, blijft Tu elk personeelslid koesteren. Hij ziet zijn bedrijf als een grote familie. In principe wordt nooit iemand ontslagen. Als er iemand vertrekt dan is dat een grote uitzondering. Verhuizing naar een ander deel van het land is vrijwel altijd de reden.
Aandelenpakket
Toen Tu en zijn compagnon David Sun vorig jaar hun aandelenpakket van 80 procent in Kingston verkochten aan de uiterst ambitieuze Japanse mediatycoon Masayoshi Son (Softbank Corporation), werd het personeel dan ook niet vergeten. De ruim vijfhonderd werknemers die samen goed zijn voor 1,5 miljard dollar omzet, kregen een cadeautje van 100 miljoen dollar. Dit gebaar past in Tu’s stijl iedereen mee te laten genieten van zijn succes. Tu weet dat zijn werknemers hierdoor extra loyaal zullen blijven.
Behalve in geheugen-uitbreidingen doet Kingston ook in ‘upgrades’ voor processoren. In de toekomst denkt Tu ook actief te worden op gebied van ‘digital broadcasts’ en Internet.