Aan externe automatiseerders gaf de rijksoverheid vorig jaar 407 miljoen gulden uit. Dat is liefst 56 procent van de totale uitgaven aan van buitenaf ingehuurd personeel. Automatiseerders kostten de overheid bijna vijf keer zo veel als bijvoorbeeld gewone uitzendkrachten.
Dit blijkt uit de studie ‘Mensen en Management in de rijksdienst 1997’, die het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft verricht. Externe automatiseerders worden vaak in de arm genomen als de beschikbare kennis bij de overheid ontbreekt of als incidenteel gebrek heerst aan de juiste mensen.
Opgemerkt wordt dat de kosten voor het inhuren van externe automatiseerders vrij hoog zijn. De ontwikkelingen op dit gebied gaan echter zo snel dat de overheid ze moeilijk kan bijhouden. Daarom is men af en toe gedwongen een beroep te doen op externe bureaus.
Het kost de overheid te veel geld om al deze deskundigheden zelf in huis te hebben. Alle specialisaties en vakgebieden permanent binnen de eigen organisatie te houden is onmogelijk. Bij een beperkt beroep op deze expertise zou het evenmin efficiënt zijn. Daarbij komt dat de overheid de laatste jaren zuinig aan heeft gedaan met het aantrekken van nieuwe mensen. Ze zou vers bloed en nieuwe kennis missen.
Legio activiteiten
Op gebied van de informatievoorziening en automatisering bestaan legio activiteiten waarvoor externe capaciteit wordt ingeroepen. Het terrein is uitgebreid en divers. Zo wordt bij de voorgenomen vervanging van een telefooncentrale al snel advies van een telecommunicatie-expert ingewonnen.
Ook valt te denken aan de uitbesteding van de computerverwerking van administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden. Onderhoud van computerprogrammatuur en het aanpassen van systeem lenen zich hier ook goed voor. Deskundigheid wordt ingehuurd voor ontwikkeling, begeleiding en implementatie van nieuwe informatiesystemen en voor het beheer van geautomatiseerde systemen.
Verder wordt nogal eens onderzoek naar een nieuwe informatiestructuur uitbesteed. Bij een enkel ministerie vallen de informatievoorziening en automatisering namelijk niet meer onder de kernactiviteiten. Expertise op gebied van netwerkbeheer en beveiliging wordt vaak van buitenaf gekocht. Ook voor grote projecten als de overgang van verschillende soorten kantoorautomatisering naar een systeem voor een heel ministerie wordt externe begeleiding ingehuurd. Zo ook voor de doorlichting van de informatiestructuur en -voorziening en de daaruit voortvloeiende aanpassing van geautomatiseerde systemen.