Managed hosting door True

Wipro-topman Azim Premji, de 'Bill Gates' van India:

'Beslissingstraject bpo is veel langer'

 

De Indiase zakenman Azim Premji (58) is door Fortune uitgeroepen tot één van de vijfentwintig machtigste zakenmannen buiten de Verenigde Staten, maar blijft een bescheiden man wanneer hij tijdens een bliksembezoek aan Nederland even tijd vrijmaakt voor Computable. Hij verontschuldigt zich als hij slechts een paar minuten later dan gepland op onze afspraak verschijnt in de lobby van het Hilton op Schiphol.

  
Azim Premji: "Als wij potentiële klanten uit Nederland krijgen die geïnteresseerd zijn in 'voice-centers', zullen we overwegen om onze mensen ook in de Nederlandse taal te trainen."

"Ik was in de auto nog even aan het mailen, maar ik had een probleem met mijn uitbus", zegt Premji met het overbekende Indiase accent in het Engels. Hij praat zachtjes. "De mobiele verbinding in Europa is het ene moment erg snel en valt het volgende moment enorm terug. In India heb je door het gebruik van de nieuwe technologie cdma een veel betere verbinding dan in Europa en de VS. Dat is het voordeel van India. Als je pas wat later een infrastructuur krijgt, kun je beginnen met de allernieuwste technologie. Ons mobiele systeem is momenteel misschien wel het beste in de wereld, en goedkoop. Je kunt voor acht eurocent per minuut naar de VS bellen."
 
Offshore softwareontwikkeling is een belangrijk onderdeel van uw bedrijf Wipro Technologies. Onlangs is daar bpo (business process outsourcing) aan toegevoegd. Wat zijn de perspectieven voor bpo in India?
"De bpo-markt in India groeit met 45 procent per jaar, erg snel dus. It-dienstverlening groeit nog steeds 27 procent per jaar."
 
Is er een significant verschil tussen bpo en het uitbesteden van alleen it-services?
"Ik denk dat alle it-services-klanten potentiële bpo-klanten zijn, maar ik denk wel dat de beslissingstrajecten voor mensen die bpo overwegen veel langer zijn dan die voor it-services. Als het gaat om 'backoffice' verwerking, wordt het allemaal wat moeilijker omdat het organisatiekritisch is. We doen 'human resource' en 'finance'-processen, waaronder processen
Wipro Technologies
Het Indiase bedrijf Wipro Technologies, voor 84 procent eigendom van Azim Premji (58), biedt offshore it-services aan, waaronder softwareontwikkeling, consultancy en voor een klein deel systeemintegratie. Achttien maanden geleden maakte Wipro de stap naar bpo (business process outsourcing) door de overname van het bpo-bedrijf Spectramind voor honderd miljoen dollar. Wipro heeft een jaaromzet van 1,2 miljard dollar. Ongeveer 10 procent van de inkomsten komt uit bpo en die activiteit groeit snel. Op dit moment werken ongeveer 9700 van de 27 duizend Wipro-medewerkers in de bpo-divisie.
Het Indiase bedrijf heeft een klein lokaal kantoor in Hoofddorp en werkt in Nederland onder andere voor ABN Amro, Rabobank en Nuon. Deze maand tekende het een vijfjarige overeenkomst met Ordina voor het uitbesteden van een aantal ict-diensten voor de nuts- en energiesector.
voor hypotheken en creditcards, zowel callcenters als backoffice functies. Als er iets mis gaat, kan een klant zijn kantoor wel sluiten. Je moet dus veel vertrouwen in je onderneming opbouwen. Klanten zullen meerdere evaluaties inbouwen voordat ze met je in zee gaan. En je moet een duidelijke lokale aanwezigheid hebben in het land waar de klant zit om hem gerust te stellen."
 
Hoe kritisch zijn klanten als het gaat om het offshore uitbesteden van vitale bedrijfsonderdelen naar India?
"Ze doen vaak grondig onderzoek voordat ze een beslissing nemen. Ze kijken naar je gebouwen en naar de werkomstandigheden; naar hoe je energie betrekt, naar de trainingsfaciliteiten, naar je interne promotieschema. Onlangs kwam een grote verzekeringsmaatschappij in drie maanden met veertien teams langs. Dat zijn niet alleen it- en 'procurement'-mensen, maar ook mensen met kennis van de bedrijfsactiviteiten, op het hoogste niveau in de organisatie. Ze willen weten hoe wij de toekomst zien en vragen je dan welke tien fouten je in het afgelopen jaar hebt gemaakt."
 
Welke tien fouten heeft u het afgelopen jaar gemaakt?
"Dat vertel ik je niet, want dan ga je het publiceren. Natuurlijk maken wij fouten. Als je geen fouten maakt, neem je geen risico's. Je moet alleen zorgen dat je ervan leert."
 
Nederlandse bedrijven lijken nog niet zo happig om volledige bedrijfsprocessen uit te besteden aan India.
"Dat heeft denk ik te maken met de taal. Onze medewerkers spreken vloeiend Engels en we zijn nu wel van plan om medewerkers te trainen in bijvoorbeeld Duits, maar het is niet zo gemakkelijk om mensen in de Nederlandse taal te trainen in India. Als wij potentiële klanten uit Nederland krijgen die geïnteresseerd zijn in 'voice-centers', zullen we overwegen om onze mensen ook in de Nederlandse taal te trainen."
 
In India wonen veel arme mensen. U bent een rijk man, uw vermogen wordt geschat op zeven miljard dollar. Voelt u zich ooit schuldig?
"Nee; ik misbruik mijn rijkdom niet. Ik leef ook een modaal leven. Ik rijd in een Ford Escort."
 
Is dat een pr-stunt? U kunt zich makkelijk een Bentley veroorloven.
Hij begint te lachen. "Je kunt bij me langskomen om het te checken. Ik vind een Ford Escort een mooie auto. Hij is goed ontworpen, en de schokbrekers zijn geschikt voor de wegen in India; er zitten veel gaten in de weg. Het is ons trouwens niet gelukt om Ford als klant te krijgen. General Motors wel. Misschien moet ik de bestuursvoorzitter van Ford maar eens een brief schrijven en hem vertellen dat ik in een Escort rijd."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1414000). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×