Europese bedrijven kunnen meer halen uit ‘business process outsourcing’. Veel ondernemers hebben echter koudwatervrees. Ten onrechte. Dat constateert Logicacmg in het onderzoek Business Process Outsourcing and managing commercial risk.
Het Engelse bureau Coleman Parkes Research voerde in opdracht van Logicacmg het onderzoek uit onder 191 grote bedrijven in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Benelux en Australië. In Europa blijkt bij het uitbesteden van zakelijke processen (business process outsourcing, bpo) de salarisverwerking aan de top te staan. 30 procent van de ondervraagde firma’s blijkt dit te doen, tegen slechts 6 procent in Australië. Down under zijn ondernemers weer happiger op het de deur uit doen van it-processen (43 procent tegenover 27 procent in Europa).
Het onderzoek van Coleman Parkes bevestigt nogmaals de verschillen tussen landen onderling waar het gaat om de houding ten opzichte van uitbesteding in het algemeen en bpo in het bijzonder. In Groot-Brittannië is het een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering, terwijl Franse bedrijven juist terughoudend zijn in het uit handen geven van de controle. In Nederland en België is het elders onderbrengen van de salarisverwerking schering en inslag, maar komt het uitbesteden van personeelszaken (Nederland) of de administratie (België) nauwelijks voor. Slechts 10 procent van de grote Nederlandse bedrijven uit het onderzoek blijkt aan it-outsourcing te doen, tegen 43 procent van hun Britse collega’s. Duitse topmannen kijken alleen naar het uitbesteden van hun it-infrastructuur.
Buiten de deur Deze week meldde Alcides, organisatie voor Welzijn en Kinderopvang, dat het een vijfjarig contract met Cap Gemini Ernst & Young heeft gesloten voor de uitbesteding van de personeels- en salarisadministratie. Cap zorgt voor de salarisberekeningen en het uitdraaien en verzenden van de salarisstroken voor de 1600 medewerkers. Daarnaast neemt de ict-dienstverlener de bijbehorende administratieve processen op het vlak van personeelszaken van Alcides over en geeft het advies hoe managementinformatie beter toegankelijk gemaakt kan worden. Ook voert de automatiseerder het technisch en functioneel beheer uit van het personeels- en salarissysteem Afas Profit. Vorige maand maakte EDS bekend in Groot-Brittannië een dertienjarig bpo-contract (waarde 109 miljoen pond) gesloten te hebben met verzekeraar Liverpool Victoria Friendly Society. Het it-concern verzorgt de afhandeling van de administratieve processen rond de levensverzekeringen, pensioenen en investeringen van Liverpool Victoria. |
Angst
Uit de studie komt verder naar voren dat hoewel er groei zit in bpo de meeste ondernemers in Europa bang zijn hun controle te verliezen wanneer bedrijfsprocessen buiten de deur worden uitgevoerd (42 procent tegenover 17 procent in Australië). Bovendien speelt de gedachte mee dat bedrijfskritische en strategische processen beter in huis gehouden kunnen worden (39 procent in Europa tegen 50 procent in Australië). Volgens de onderzoekers laten de ondernemers zich teveel leiden door het waanidee dat operaties in huis zonder risico verlopen, in tegenstelling tot wat er buiten de deur plaatsvindt. Zij wijzen erop dat het laten uitvoeren van een activiteit door een expert juist het risico verkleint, waarbij de te behalen zakelijke voordelen groter zijn dan wanneer het zelf zou worden gedaan.
Het bureau constateert dat – gemiddeld genomen – bij een mix van 30 procent inbesteden/70 procent uitbesteden er sprake is van een optimaal evenwicht. Dan profiteren ondernemers het meest van de voordelen van uitbesteding. Naast kostenreductie – nog steeds de belangrijkste reden om tot uitbesteding over te gaan – zijn dat een kwalitatief hogere dienstverlening, een scherpere kostenbeheersing, betere commerciële prestaties en een verbeterd procesmanagement.
De onderzoekers schatten dat Europese bedrijven jaarlijks 3,1 miljard euro besparen via uitbesteding. Maar er valt veel meer te halen aan besparingen en andere voordelen, naarmate de 30/70 procent-verhouding in zicht komt (in Groot-Brittannië ligt deze ratio op 60/40). Zij verwachten de komende jaren een verdere groei in bpo, maar pleiten ervoor dat ondernemers in hun risicomanagement ook de interne bedrijfsprocessen tegen het licht houden. Dan pas is een realistischer vergelijking met de risico’s van uitbesteding mogelijk en die zal de groei versnellen, luidt hun overtuiging. Bedrijven moeten af van hun koudwatervrees, en leveranciers kunnen daarbij helpen door in hun offertes in te spelen op bezwaren middels prestatie-afspraken.
Begripsverwarring
Een minpunt in het onderzoek is dat Coleman Research nergens de nadelen van uitbesteding behandelt. Ook is er sprake van begripsverwarring, omdat het bureau ook it-operaties onder bpo schaart, waar dat in veel andere onderzoeken niet wordt gedaan. Logicacmg heeft in een recente beschouwing (Fit for business, fit for Britain) aangegeven dit soort etiketten niet heel belangrijk te vinden. Over een aantal jaren zijn bedrijven niet meer gepreoccupeerd met waar hun diensten vandaan komen, maar draait alles om de vraag of de leverancier aan de gestelde eisen kan voldoen. Global service management, dat is het doel, aldus de automatiseerder.< BR>