Managed hosting door True

Ordina zet vaart achter bpo

 

Binnen een week maakte Ordina twee bpo-overeenkomsten in de bancaire wereld bekend: een uitbestedingscontract met Staalbankiers en een partnerschap met Fortis Bank.

  
Ronald Kasteel, bestuursvoorzitter van Ordina: "De bpo-samenwerking met Fortis is aanvullend op ons contract met Staalbankiers. Onze diensten in het servicecentrun kunnen we nu ook aan andere financiële instellingen aanbieden."
Business process outsourcing (bpo) was voor Ordina tot voor kort een tabula rasa. Bij de presentatie van de jaarcijfers meldde bestuursvoorzitter Ronald Kasteel dat zijn bedrijf op dit marktsegment wel degelijk een positie wil opbouwen, met name in het overnemen van zakelijke processen bij middelgrote en kleine financiële dienstverleners. De automatiseerder is niet geëquipeerd om bancaire megadeals uit te voeren.
Ordina bekleedt een sterke positie als ict-leverancier in de financiële sector. Recent haalde het een miljoenencontract van Friesland Bank binnen om de ict te vernieuwen. Voor het optuigen van een bancair servicecentrum gaat de automatiseerder, zo maakte deze vorige week bekend, de backoffice- en it-activiteiten van Staalbankiers overnemen, gericht op het effecten- en betalingsverkeer en diensten voor andere bancaire producten. Ordina wil de infrastructuur van de Achmea-dochter als basis gebruiken om er ook administraties van andere banken en vermogenbeheerders onder te brengen. Het bpo-contract heeft een looptijd van zeven jaar en een waarde van honderdtwaalf miljoen euro. Er stappen 88 medewerkers van Staalbankiers over naar Ordina, waaronder administratieve krachten en functioneel en technisch applicatiebeheerders.
De inkt op het eerste bpo-contract was nog niet droog, of Ordina meldde een tweede overeenkomst, ditmaal met Fortis Bank. De twee bedrijven bieden gezamenlijk een bpo-dienst aan, waarbij kleinere financiële partijen, zoals vermogensbeheerders en -adviseurs, hun administratie kunnen overdragen. Een zegsman van Fortis Bank Information Banking, vertelt dat Fortis de custody-diensten en clearing- en settlement-transacties op omnibusniveau afhandelt, terwijl Ordina verantwoordelijk is voor de backoffice op klantniveau. "Voor kleine partijen vormt het onderhouden van een backoffice een hele klus en is de aanschaf van nieuwe systemen te duur. Dat kan soms oplopen tot een investering van één miljoen euro. Bpo is dan een interessante optie." De woordvoerder benadrukt dat Fortis zijn eigen backoffice niet uitbesteedt.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1391573). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×