Managed hosting door True

Sterke groei in uitbestedingsmarkt

Groener gras binnen handbereik

 

De markt voor 'offshore' uitbesteding groeit dit jaar met 40 procent. Daarnaast gaan bedrijven steeds meer op zoek naar uitbestedingspartners die qua visie en doelstellingen overeenkomen met henzelf, om een hechte werkrelatie mee op te bouwen. Dat zei Ian Marriott, analist bij Gartner Research, tijdens het Siemens-workshop 'Ict en outsourcing' eind mei in München.

Argumenten die de beslissing om activiteiten uit te besteden versnellen of afremmen.

VersnellenAfremmen
Goedkope arbeidGeopolitieke risico's
SuccesverhalenXenofobie (vreemdelingenangst)
Focus op roiWereldwijde economische daling
Vraag naar snelheidOnbekende landen
Ploegendiensten ('volg de zon')Tekort aan infrastructuur
OntwikkelkwaliteitOnbekende bedrijven
Gespreid risicoOnadequate processen
Tekort aan vaardighedenControleverlies
Vorig jaar kromp de wereldwijde dienstenmarkt voor het eerst in jaren. De markt voor uitbesteding kon zich aan die daling onttrekken en groeide in Europa met 6,3 procent. De markt voor 'business process outsourcing' (bpo) groeide zelfs met 10,1 procent. Volgens Marriott is de groei in de uitbestedingsmarkt eindeloos. "Deze markt kan altijd door blijven groeien, in die zin dat het uitbestedingsmodel aan verandering onderhevig is.
Een aantal jaar geleden had niemand het over offshore-uitbesteding en nu groeit die markt met 40 procent. Niemand dacht een paar jaar terug over bpo, maar die markt is met ruim 10 procent gestegen. Ik denk dat je op een gegeven moment een punt bereikt waarop bedrijven virtuele organisaties worden. Ze houden zich alleen nog maar bezig met hun kernactiviteit en de rest wordt uitbesteed." Die trend is onomkeerbaar. "Als bedrijven eenmaal voor weinig geld toegang hebben tot kwalitatief hoge vaardigheden, zullen ze niet meer teruggaan naar de lokale mogelijkheden."

Nieuwe trend

Marriott wijst op het ontstaan van een nieuwe trend in Europa: strategisch uitbesteden. "Daarbij worden activiteiten niet zomaar uitbesteedt, maar gaat het om een combinatie van interne en externe vaardigheden. Bedrijven gaan op zoek naar een partner die qua visie en bedrijfsdoelstellingen dicht bij hen staat. We spreken dan over een 'interdependent' relatie in plaats van 'independent'." In de toekomst gaat het volgens de Gartner-analist niet zozeer om nieuwe applicaties, maar om de houding van bedrijven tegenover elkaar. "Er komt een grotere focus op het ontwikkelen en onderhouden van die werkrelaties."

Siemens in uitbesteding
In zes jaar tijd heeft Siemens Business Services een plaats veroverd binnen de top tien van uitbestedingsleveranciers. Afgelopen jaar sloot het een overeenkomst met het Zuid-Afrikaanse ministerie van Werk. Siemens gaat daar de complete it-infrastructuur verzorgen. Met het project is 136 miljoen euro gemoeid. Ook de Duitse reisorganisatie TUI AG schakelde onlangs Siemens in voor het beheer van zijn it.
Bedrijven beginnen het groene gras van de landen om ons heen te zien als het op uitbesteding aankomt. Toch zitten er haken en ogen aan het uitbesteden van processen buiten Nederland. Marriott: "Traditioneel zijn bedrijven gewend om lokaal uit te besteden. Als je iets wilt kopen, ga je toch ook naar de dichtstbijzijnde winkel en niet helemaal naar de andere kant van het land? Het ip-hoofdnetwerk dat door de wereld loopt en de veranderende manier van dienstverlening hebben ervoor gezorgd dat bedrijven met weinig moeite tóch aan de andere kant van het land iets kunnen kopen. Vaak zelfs goedkoper."
Momenteel wordt er veel in West-Europa uitbesteed, maar in toenemende mate richt het bedrijfsleven zijn blik ook buiten Europa om zo de juiste balans te vinden tussen kwaliteit en prijs. Dit is niet altijd even makkelijk. "Bedrijven zijn bang. Mensen kunnen misschien wel denken aan uitbesteding naar India, maar er zijn redenen tot zorg. Moeten we ons zorgen maken over de spanning tussen India en Pakistan? Hoe zit het met sars?"
Ook de vaardigheden verschillen van land tot land. "De kunde is zeker niet overal hetzelfde. Men moet voorzichtig zijn met de manier waarop vaardigheden in andere landen gebruikt worden. Sommige zijn uitmuntend; een aantal Indiase topbedrijven heeft bijvoorbeeld veel kennis en kunde in huis die interessant is voor West-Europese organisaties. Sommige bedrijven zijn de vaardigheden nog aan het ontwikkelen en het kan dan ook enigszins riskant zijn om met die bedrijven in zee te gaan."

Niet altijd succesvol

Niet ieder uitbestedingsproject verloopt succesvol. Volgens Marriott wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen, als het project maar goed beheerd wordt. "Bedrijven moeten van tevoren goed bedenken wat ze uit de overeenkomst willen halen, dus moeten ze een uitbestedingsstrategie hebben. Slechts 21 procent van de bedrijven die activiteiten uitbesteden, hebben ook daadwerkelijk een strategie. De meeste bedrijven springen gelijk naar de evaluatiefase. Dan blijkt dat ze andere verwachtingen hebben en dus teleurgesteld zijn. Het project wordt dan als niet-succesvol bestempeld, terwijl dat niet had gehoeven. Ik denk dat de tevredenheid van cio's is gedaald van ongeveer 80 procent een aantal jaar geleden naar ongeveer 50 procent nu", aldus Marriott.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1360096). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×