Managed hosting door True

Onderwijs competentiegerichter dan bedrijven

Software helpt talenten te ontwikkelen

 

Waar het beroepsonderwijs aarzelend competentiegericht te werk gaat, loopt het bedrijfsleven zelfs hier nog op achter. Dat is jammer, vindt Tineke Buitenwerf van ROC Flevoland. Zij denkt dat dit verandert door software in te zetten die erop is gericht talenten te ontwikkelen.

Het ROC heeft competentiegericht onderwijs ingevoerd. “Het gaat niet alleen om kennis”, zegt Tineke Buitenwerf, afdelingsmanager van de sector Techniek/ICT op het regionaal opleidingscentrum in Almere. “Dat is maar een van de competenties. Andere zijn goed kunnen luisteren, leergierigheid, klanten beleefd en vriendelijk te woord staan, kunnen omgaan met kritiek. Je kunt wel veel weten van een databasesysteem, maar als je een gebruiker niet netjes behandelt, doe je je werk niet goed.” Op het opleidingscentrum zitten nu 380 leerlingen (en voor het volgende leerseizoen 480) die zich bekwamen in it via meestentijds tweejarige opleidingen. Van het laagste niveau (2) stroomt ongeveer tachtig procent door naar niveau 3; vervolgens stroomt weer tachtig procent door naar niveau 4 en van daar gaat een zelfde percentage naar het hoger beroepsonderwijs.

Tool

Om bij te houden hoe iemand zich ontwikkelt op alle mogelijke competenties is, zo meent Buitenwerf, een tool nodig. “Je kunt dit onmogelijk handmatig bijhouden van zoveel mensen. Je moet kunnen sturen op uitzonderingen: op punten waar iemand zwak of juist erg sterk in is. Dat moet je kunnen zien in een grafiek; daar moet je op kunnen klikken om de benodigde informatie te krijgen.”

Anderhalf jaar geleden heeft zij gekozen voor Talent Resource Manager van het Nederlandse bedrijf TalentDeveloper. Zij is begonnen met de groep ‘Softwareontwikkeling’ op niveau 4. Leerlingen moeten in het systeem zelf aangeven hoe zij scoren (‘Het mooie aan deze tool is dat ze ook moeten melden waarom ze dat vinden.’), maar ook leraren, medeleerlingen, en stagebegeleiders geven hun mening. “Zo krijg je een 360 graden feedback.”

Voor de docenten vereist het wel een omschakeling. “Als iemand aangeeft dat hij ergens niet goed in is, dan is dat een teken om extra aandacht te geven. Gewoonlijk wordt zoiets met een onvoldoende gewaardeerd. Leraren moeten leren dat ze niet steeds moeten beoordelen, maar vooral moeten ondersteunen. Deze tool maakt inzichtelijk waar die ondersteuning nodig is.”

Al met al levert de software een goed inzicht in de competenties van iemand. “Dat zou moeten worden doorgezet in het bedrijfsleven”, zegt Buitenwerf. “Dat kan ook, want de software draait ergens bij Sara op een server en je hebt eigenlijk alleen een browser nodig. Mijn ervaring is dat daar echter nog nauwelijks op competenties wordt gestuurd. Misschien dat wij een aanzet kunnen geven.”

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1861256). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×