Managed hosting door True

Baan biedt duizend piek voor afstudeerder

Onderneming versterkt christelijke identiteit met wervers

 

Baan Development introduceert een bonusregeling voor studenten die er in slagen medestudenten te laten solliciteren bij Baan. Als de onderneming iemand aanneemt, wordt de werver er volgens een woordvoerder "niet slechter van". Het bedrijf wil op die manier talentvolle afstudeerders vroegtijdig in het vizier krijgen.

De actie is alleen aangekondigd in twee christelijke dagbladen; doel hiervan is de christelijke achtergrond van het bedrijf te versterken. "Voor zover ik weet, is dit nog nooit vertoond", zegt Human Resource manager Johan Blok van Baan over het initiatief. Hij kent wel bureaus die zich bezig houden met young executive recruitment. "Maar die doen dat voor iedereen, op commerciële basis. Wij kunnen het ook zelf". Bovendien is het de eerste keer dat studenten geld krijgen voor het binnenbrengen van afstudeerders. Via twee paginagrote advertenties in christelijke dagbladen, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad, zijn studenten aan technische- of informatica-opleidingen opgeroepen om zich aan te melden voor het project. Op de eerste ontmoetingsdag voor student wervers in december kwamen minder mensen af dan Blok hoopte, maar het waren er voldoende om het project voort te zetten.

Christelijke achtergrond

Baan nodigde voor dezelfde ontmoetingsdag ook vertegenwoordigers uit van christelijke studentenverenigingen. Blok: "Die zijn voor ons nog belangrijker." Het is een circuit waar het bedrijf een goede ingang heeft door de orthodox-christelijke achtergrond van de beide oprichters van het bedrijf. Via de leiders van deze verenigingen hoopt Baan reservoirs van afstudeerders aan te boren, waar andere bedrijven niet zo makkelijk toegang tot hebben. "We hebben deze vorm van werving niet echt nodig om aan voldoende mensen te komen", beweert Blok. "Het is een extraatje, en het is ook goed voor de naamsbekendheid." Er is bovendien een tweede doel mee gediend, aldus Blok. Het betreft mensen die 'passen bij de cultuur van Baan'. "We hebben de campagne bewust alleen aangekondigd in de christelijke kranten. Dan weet je dat je minder mensen bereikt, maar we bewandelen dit spoor om meer mensen uit orthodox-christelijke kring binnen te krijgen. Dat zijn toch mensen die bij de wortels van Baan passen."

Duizend gulden

Het is de bedoeling dat de wervers in hun omgeving rondkijken en andere studenten interesseren voor Baan. De afstudeerders krijgen vervolgens een gesprek. Het voortijdig afbreken van de studie is niet de bedoeling van Baan. "De deal is dat wanneer we iemand aannemen, de werver er niet slechter van wordt", aldus Blok. Maar hoeveel schuift het eigenlijk? "Dat houd ik voor me. Maar het ligt om en nabij de duizend gulden."
Op de vraag of dit niet leidt tot een verplaatsing van het gevecht om mensen van de advertentiekolommen naar de universiteitsgebouwen, antwoordt Blok: "Het moet geen gevecht worden. Maar bij een advertentie zit geen verhaal. Een student-werver kan vertellen waarom hij denkt dat iemand bij Baan past. Hij kan wat laten zien. En daar is ook alles mee gezegd. Het is een manier, meer niet. Zodra wij een ontwikkeling bespeuren dat studenten zich alleen nog maar inzetten voor de hoogst biedende, stappen we eruit. Dan verzinnen we wel weer wat anders."
 
"Ik denk dat Baan het heel moeilijk heeft bij de studenten", reageert werver Hester Tholen van Oracle begripvol op de noviteit in wervingsland. "Het bedrijf heeft toch een beetje een stoffig karakter." Oracle haalt jaarlijks zeventig afstudeerders binnen via het Oracle Graduate Program en het Sales-Traineeship. Tholen heeft nooit overwogen studenten geld te bieden om medestudenten te werven. "Wij benaderen altijd de student zelf. Ik heb dit nog niet eerder gezien. Ik ken het systeem wel voor eigen medewerkers, en zie uitzendbureaus het ook doen. Het is wel een leuk nieuw idee." Verstoren deze acties de markt? "Dat vind ik moeilijk. Het is vergelijkbaar met de wervingsactiviteiten van CMG, waarvan men zich ook afvraagt of die de markt niet erg verstoren. Het valt op lange termijn waarschijnlijk wel mee." Studenten krijgen volgens Tholen wel het idee dat IT-bedrijven wapperend met duizendjes op de campus staan. "Het lijkt me geen goede ontwikkeling is, maar ik ga ervan uit dat studenten inmiddels zo kritisch zijn dat ze zich niet zullen laten verleiden door een geldbedrag."
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1421416). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×