Managed hosting door True

Miljoeneninjectie IT in onderwijs

Nog tal van hiaten in actieplan ministerie

 

Met het nieuwe IT-actieplan van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (O,C & W) is een slordige 800 miljoen gulden gemoeid. Deskundigen bestempelen het als een moedig plan met tal van hiaten. Talloze leveranciers proberen een graantje van de 800 miljoen mee te pikken.

Het Ministerie van O,C & W heeft het actieplan 'Investeren in voorsprong' naar de Tweede Kamer gestuurd. Het plan geeft in vier stappen aan hoe informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs moet worden geïntegreerd. Dit geldt voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, educatie en beroepsonderwijs (BVE) en lerarenopleidingen.
De eerste stap zal in schooljaar 1997/98 worden gezet. Scholen en opleidingen krijgen nieuwe computers en software, voor het personeel is er (na)scholing en alle scholen en opleidingen worden aangesloten op een intern en een extern netwerk. Uiteindelijk zullen er in het primair onderwijs 146.000 computers bijkomen, in het voortgezet onderwijs 78.000, in de BVE-sector 35.000 en op de lerarenopleidingen 15.500. Dat betekent één computer per tien leerlingen op scholen en één computer per drie studenten op lerarenopleidingen. Doel is de achterstand op het terrein van computeronderwijs krachtig terug te dringen.
Het kabinet buigt zich de komende weken over de criteria voor de toedeling van het materiaal aan scholen en opleidingen. Met het stappenplan is een bedrag van ongeveer 800 miljoen gulden gemoeid. De precieze financiële invulling verschijnt begin mei na besluitvorming in het kabinet over de voorjaarsnota.

Big Bang

De eerste geluiden uit het onderwijs zijn positief. Paul Jansen, projectleider ICT van de Stichting Leerplan Ontwikkeling, noemt 'Investeren in voorsprong' een goed plan. "Wij hebben jaren een regendans uitgevoerd en nu komt gelukkig de regenbui. Ik hoop alleen dat het ministerie alle plannen kan waarmaken. Ook is het belangrijk dat de activiteiten in onderwijssectoren tegelijk worden uitgevoerd. Wat ik alleen mis is een visie op de inhoudelijke gevolgen van ICT voor de onderwijsvakken. Daar moet nog aan worden gewerkt."
Toch laat 'Investeren in voorsprong' nog een aantal vragen open. Het is zeker niet het uitgekristalliseerde plan dat minister Ritzen had aangekondigd. Ritzen sprak steeds over the Big Bang ter aanduiding van het nieuwe IT-beleid voor het onderwijs. Nu de plannen bekend zijn gemaakt, vinden deskundigen dat het met de galm wel meevalt. Het is meer een uiteenzetting van beleidslijnen. Een aantal zaken is nog niet uitgewerkt, waaronder het belangrijke beheer van computers en netwerken. De indruk is dat Ritzen door de te schematische opzet van het actieplan er politiek niet alles heeft uitgehaald.
Een ander onduidelijk punt is hoe en door wie de duizenden nieuwe computersystemen geleverd gaan worden. Zal het ministerie dit via een Europese tender centraal regelen - een langdurig proces - of krijgen de scholen ook eigen bestedingsruimte? In ieder geval is wel duidelijk dat de belangstelling onder computerbedrijven groot is. Zo zijn Tulip en Digital reeds druk bezig met 'plannen van aanpak'. Ook IBM is zeer geïnteresseerd in het deltaplan van O,C & W. Het automatiseringsconcern presenteert zich in een nog op te stellen aanpak als solution provider. IBM biedt de expertise van zijn wereldwijd opererende consultancy-onderwijsgroep aan om meer te bieden dan alleen het leveren van de machines. Ook de PC-winkelketen Vobis Microcomputers volgt aandachtig de voorstellen van O,C & W. Het bedrijf denkt momenteel na over een 'plan de campagne', met de scholieren en hun huishoudens als aantrekkelijke afzetmarkt. Vobis streeft naar samenwerking met partners, zoals uitgeverijen en Internet-providers, om meer te kunnen bieden dan alleen de PC's, laat een Vobis-zegsman weten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1377722). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×