Managed hosting door True

ICT-beleid Ritzen roept vraagtekens op

Schoolleiders en kamerlid vrezen tweedeling onderwijs

 

En groep van 110 scholen is geselecteerd als voorhoedeschool. Deze kopgroep kan beginnen met implementeren van ICT in het onderwijs. De Vereniging van Schoolleiders vreest nu dat het stappenplan een tweedeling in het onderwijs veroorzaakt. Pas over vier jaar beschikken namelijk alle scholen in Nederland over de technologie.

Investeren in voorsprong' is een ambitieus plan van minister Jo Ritzen dat moet leiden tot een integratie van ICT in het onderwijs. Aan het eind van dit stappenplan dienen de scholen te beschikken over één computer per tien leerlingen. Ieder jaar selecteert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een aantal scholen. Deze krijgen de beschikking over een computer, een intern netwerk en een aansluiting op het onderwijsnetwerk. De docenten kunnen deelnemen aan bijscholing.
"Ik begrijp best dat de overheid niet alles in een keer kan financieren. Het aanwijzen van voorhoedescholen tast de concurrentiepositie van de overige scholen aan", licht Bert Zweers namens de vereniging toe. Zweers, zelf onderwijzer in Winschoten, vreest dat ouders hun kinderen sturen voorhoedescholen zullen sturen. Deze nemen hiermee een voorsprong die moeilijk in te halen is.

Achterhoedescholen

Tweede Kamerlid Oussama Cherribi (VVD) heeft diverse keren vraagtekens gezet bij het stappenplan van minister Ritzen. Hij vindt eveneens dat de voorsprong van voorhoedescholen gevolgen heeft voor de aantrekkelijkheid van de school. "Wie praat over voorhoedescholen praat ook over achterhoedescholen. Het probleem met het verschil tussen deze groepen is dat leerlingen van acht jaar op voorhoedescholen wel al met computerapparatuur en netwerken kunnen gaan werken en andere leerlingen nog niet." Zweers vindt dat het ministerie de scholen die niet tot de kopgroep behoren, een financiële toezegging moet doen. Als deze scholen weten dat ze geld voor ICT krijgen, kunnen ze lenen en investeren, om zo de achterstand op de kopgroep beperkt te houden. Nu moeten scholen voor investeringen in de eigen buidel grijpen. "Die financiële garantie krijgen we niet", zegt Zweers. "En dat blijft ook zo", voegde Pieter Hogenbirk van het procesmanagement ICT toe. Hogenbirk sprak tijdens een conferentie van de I&I, de vereniging voor ICT in het onderwijs. Zweers reageerde door te stellen dat hij niet blij is met financiering in etappes. "Hoe kan een school goed plannen als er onzekerheid over de toekomst bestaat?"
Kamerlid Cherribi vindt het nog maar de vraag of de scholen die later in het traject zitten, kunnen profiteren van dezelfde faciliteiten als de kopgroep. "Mijn punt is dat over de investeringen in de achterhoedescholen beslist wordt door een volgend kabinet, dat misschien minder financiële prioriteit geeft aan ICT in het onderwijs", aldus de VVD-er. De onderwijzers vrezen tevens dat de scholing een grote druk op het personeel zal uitoefenen. "Naast hun normale baan, komt de hele ICT er nog eens bij", licht Zweers toe. Volgens de vereniging valt een groot deel van de trainingen intern te regelen door de scholen. Een van de docenten zal een opleiding volgen en vervolgens de collega's trainen. Hogenbirk vreest dat deze constructie geen controle op de kwaliteit van de scholing toestaat. Cherribi maakt zich zorgen over de exploitatie van het ICT-plan.

Te lage inschatting

"De minister houdt onvoldoende rekening met de structurele kosten die de ICT-operatie op de langere termijn met zich mee zal brengen. Een aantal bedrijven dat ervaring heeft met grote automatiseringsprojecten stelt dat de minister deze kosten te laag inschat." De minister heeft wel eens aangegeven dat de inschatting van de bedrijven een manier is om de prijzen op te drijven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1288407). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×